• moimama

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Jag har bestämt mig!

Jag tänker inte vänta på Mister Right längre, jag tänker bli gravid på egen hand med hjälp av insemination i Danmark. Jag har efter att ha tittat länge på olika kliniker valt Storkkliniken i Danmark och det känns jättebra. Beslutet att äntligen göra det jag vill känns till hundra procent rätt och det känns jättespännande.
    Är du i samma situation..? Det vore roligt att följas åt, stötta, hurra på, peppa och dela erfarenheter på vägen.

Nästa vecka har jag mitt journalsamtal, därmed börjar resan.

Hjärta

• Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!
  • Azurblå
    Annaloo skrev 2011-08-31 13:26:01 följande:
    Hejsan!

Jag vet ärligt talat inte om jag skrivit i tråden förut eller om jag bara favoriserat den, men detta är iaf jag

Fyller 41 i november, har världens goaste son på 3 år, tillsammans med världens märkligaste man som sedan en dryg vecka är mitt ex
    Vi har varit på väg ifrån varann länge, och jag hade mitt journalsamtal med Storkkliniken i november förra året, men av olika anledningar bestämde jag mig för att avvakta lite till. Nu är det iaf dags att ta tag i planerna igen, och att kontakta kliniken och dubbelkolla att jag fortfarande finns i rullorna (de sa att jag kunde dyka upp när som helst inom ett år från journalsamtalet).
    OM jag bara kan få tummen ur och göra slag i saken så bör jag åka någon gång v38. 

Jag har även en kompis som plussade på fjärde försöket hos just Storkklinik och har bf i mitten av december.

Hej!
    Jag är ny i tråden och har lite liknande sits som du Annaloo. Är 39 år, har en son på 2,5 år. Strulig pappa, men han träffar sin son regelbundet.
    Och jag  vill så GÄRNA ha ett barn till!!! Hur 17 ska jag ens hinna träffa någon man, och ännu svårare, en man som jag vill ha barn med? Vid det laget är jag väl 50... som småbarnsförälder kryllar det inte heller av tillfällen att dejta, iaf inte när man är barnfri en kväll i veckan och då oftast jobbar.
    Så, jag funderar allvarligt på insemination i Danmark, men jag tvekar också....

Hur ska jag få tiden att räcka till? Pengarna? Hur tänker ni andra med barn som vill ha ett till, klarar ni att jobba heltid? Jag jobbar skift och gör det inte! Jag vill så gärna, men vill inte sätta mig i en "dum" sits Men vänder jag på det så spelar ingenting någon roll, bara jag får ett barn till, så starkt känns det.
    En annan sak-Danmark, hur mkt kostar det per gång? Hur mycket är ni andra beredda att lägga ut?

Kom gärna med synpunkter, jag är villrådig och längtande...
  • Fröken Smilla

Välkommen Azurblå!

Jag kan bara komma med info om Danmark. Det finns billigare och dyrare kliniker. Generellt är läkarkliniker billigare och de beror förmodligen på att de inte bara "lever på" insemineringar, samt är offentliga många gånger.

Min klinik är en läkarklinik som ligger i Helsingör. De tar 2200 Dkr per gång, i dagsläget ca 2800 kr. Det tycker jag räcker att lägga ut, känner inte för att lägga en massa mer pengar bara för att få ett puttinuttigt rum Jag tyckte kliniken var ljus och fräsch ändå, och min läkare hur go som helst. Dock kan man endast välja helt anonym donator hos dem.

• Annaloo
    Azurblå: Välkommen!
    Jag bor i Stockholm och planerar att flyga ner, och jag räknar med ca 10000 per försök. 
    Jag oroar mig också ibland för om jag verkligen fixar detta, att vara ensam med en bebis, aldrig någonsin kunna slappna av och lämna över ansvaret... Fast jag har vänner, släktingar, och jag tror på (MÅSTE tro på) att det finns en man där ute som faktiskt vill leva TILLSAMMANS med mig och mina barn
    Tyvärr har jag inte tid att vänta på honom om sonen ska få några syskon från mig
    Rent ekonomisk klarar jag mig, jag har ett bra jobb med bra lön och jag har en del pengar på banken. Jag kommer att bli tvungen att ta det mesta till att skaffa nytt boende, men det kommer att räcka ändå.
    Jag kommer förmodligen ändå att gå plus på en separation då jag betalar all mat och alla förbrukningsvaror hemma, och kan leva mycket billigare utan sambons krav på den mat som inhandlas...    

En annan fråga jag brottas med är hur länge jag ska försöka...
    Hur många inseminationer? Ska jag göra IVF sen? Orkar jag göra IVF på egen hand med all press som ingår?
    Fast det kan jag fundera på när jag väl lyckats ta mig iväg       
  • Mmmbop

Jag valde öppen donator och det är dyrare (alltså att barnet kan få reda på vem donatorn är när det fyller 18 och donatorn har även skrivit på papper om att han går med på att träffa barnet om det önskar i framtiden), man kan bara få öppna donatorer på barnmorskekliniker, inte på läkarkliniker.

Jag valde Stork för att det ligger centralt i köpenhamn och jag kan promenera dit från tågstationen. Eftersom jag åker ner från Stockholm var det absolut mest smidigt.

Jag lade ungefär 10 000:- per resa inklusvie allt, mat, resa, insemination osv. Jag åkte tre gånger innan det satte sig rätt och jag är nu gravid i vecka 15.

Lycka till!

• chockgravid

detta med genetisk sjukdomar!
    Vi satt och pratade om det - kan han och jag kolla om vi i bärare av några sådana?
    Är de etiskt rätt? Och sen vet någon hur lång väntekö de är att ställ sig i kö  till Mamamia HBTQ?
    För vårt sista mail slutade ungefär så här från han: "Men va fan nu kör vi"!
    Hur skulle ni tolka de

Kram

26/5 -09 stannade mitt hjärta - ge mig tillbaka min prins!
  • Mmmbop

Det finns ju institut i USA där man kan få genprofiler framtagna. Det kostar säkert ett gäng tusenlappar att göra men då får man ju alla svar.

Annars får ni diskutera familjehistoria helt enkelt. Finns genetiska sjukdomar i någon av era släkter, diabetes, autoimmunitet, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, alzheimers osv...

• chockgravid
    Mmmbop skrev 2011-09-07 12:19:15 följande:
    Det finns ju institut i USA där man kan få genprofiler framtagna. Det kostar säkert ett gäng tusenlappar att göra men då får man ju alla svar.

Annars får ni diskutera familjehistoria helt enkelt. Finns genetiska sjukdomar i någon av era släkter, diabetes, autoimmunitet, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, alzheimers osv...
    Tack!

Vi har faktiskt gått igenom sjukdoms historier i släkten. Båda har astma och allergi men jag vet att min astma kommer ifrån att min mor rökte Jhon Silver under all graviditeter! vI är 11 syskon och 8 av oss har problem med
    astma!

Sen undrar jag om de är någon mer homosexuell från sthlm här inne?
    Jag undrar det pga att jag har ju självklart tänkt söka till mamamia - HBTQ men undrar
    om ni vet hur lång väntetid de har? Har tänkt ringa i morgon men är nyfiken så jag frågar
    här + att jag inte vill få en chock!

Kämpa på brudar och jätte kramar till er! 
    26/5 -09 stannade mitt hjärta - ge mig tillbaka min prins!
  • dendäranna

Chockgravid - jag är queer och gick hos Lotta på Mama Mia Söder. Jag ringde in och bokade tid när jag redan var gravid och fick då en tid någon månad efter om jag inte minns fel.

Vill du boka in ett möte innan ni börjar försöka? Där vet jag inte hur lång tid det skulle ta, men som gravid ska man ju komma vissa ungefärliga tider för kontroll så de kan ju inte låta en vänta hur länge som helst tänker jag.

• Dina0001

Chockgravid, vilken adress har din blogg?

Jag hoppas att det går bra för alla här. Jag funderar själv på att göra detta.   

• chockgravid
    Dina0001 skrev 2011-09-09 20:07:40 följande:
    Chockgravid, vilken adress har din blogg?

Jag hoppas att det går bra för alla här. Jag funderar själv på att göra detta.   
    Bloggen här på FL - men funderar sen på att skaffa en "riktig" anonym när allt sätts igång
    på riktigt! 
Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!