• moimama

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Jag har bestämt mig!

Jag tänker inte vänta på Mister Right längre, jag tänker bli gravid på egen hand med hjälp av insemination i Danmark. Jag har efter att ha tittat länge på olika kliniker valt Storkkliniken i Danmark och det känns jättebra. Beslutet att äntligen göra det jag vill känns till hundra procent rätt och det känns jättespännande.
    Är du i samma situation..? Det vore roligt att följas åt, stötta, hurra på, peppa och dela erfarenheter på vägen.

Nästa vecka har jag mitt journalsamtal, därmed börjar resan.

Hjärta

• Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!
  • Vivann

Miss Smilla: Jag vet inte hur många gånger du inseminerats men jag tycker absolut att du ska byta donator. Jag inseminerades 7 ggr sen bytade jag donator och gjorde en dubbel insemination (2 dagar i streck) och då tog det direkt. Jag hoppas verkligen att du lyckas nästa gång

• Fröken Smilla

Vivann: Jag har bara inseminerats en gång, men känner att jag vill försöka med en annan ändå. Kan ju inte skada liksom... Får se vad läkaren har att säga om det
    Det där med dubbel inseminering är ju definitivt intressant. Jag ska prova med enkelinseminering en gång till sen sparar jag till dubbel!

• Fröken Smilla

Har också bestämt mig för att det blir sista försöket för i år, sen inväntar jag årsskiftet för nya försök.

• Mmmbop

Jag har bara gjort "enkel"-insemineringar. Tre gånger vart det totalt med tre olika donatorer.

1: Utomkveds (så jag blev ju gravid)
    2: Tog inte (tror inte jag hade ÄL, det var en konstig cykel)
    3: Gravid

• Carrella

Miss Smilla: Härligt =) Tycker också att du ska försöka igen nästa månad, om allt känns rätt varför vänta? =)) 

Jag har precis fått svar från kliniken och allt pekar mot att det blir insemination i början av november =))
    Men jag har börjat tveka på när...för de ÄL tester jag gjort hittills har visat positivt på dag 13 vilket infaller på en lördag för mig men ägglossningen är beräknad till på måndagen. Ska jag vänta till måndag eller ska jag göra det på lördagen? Kliniken är stängd på söndagar... 

• Fröken Smilla

Carrebarre, jag gissar på att måndagen blir bäst. Jag fick positivt ÄL-test och inseminerades dagen efter och då satt äggblåsan kvar.

Mmmbop: Ja jag har läst att man inte behöver göra dubbelinseminering om inte man har nån speciell anledning. Utomkveds låter väldigt hemskt, hur lång tid efter det blev du gravid?

• Mmmbop

Alla gånger jag åkt har jag fått omslag på kvällen och inseminerat nästa dag någon gång mellan 13-15. Ägget ska ju släppa mellan 24-36 timmar efter omslag och spermierna lever ju upp till ett dygn efter inseminationen. Det borde ju ge ett bra "överlapp" om du inseminerar nästa dag. Aah, jag läste nu att kliniken är stängd söndagar. Du ska inte gå hos en klinik som har öppet jämt? Så du slipper den stressen iaf. Stork har öppet alla dagar året om. Det bästa vore ju söndag, men vet du med dig att du brukar släppa sent efter omslag så är ju måndag bäst. Men helst ska ju spermierna ligga och vänta i tratten på äggledaren när ägget släpper. Ägget lever å andra sidan runt ett dygn efter släpp också. Så det kanske funkar bra att de "möts upp" i mitten.

Miss Smilla: Nä, inte så kul med utomkveds. Men jag upptäckte det tidigt just på grund av att jag inseminerat så jag hade ju exakt koll på hur långt gången jag borde vara och kunde reagera på sent plus och såna symptom som är vanliga med x. Jag fick Metotrexat (cellgifter) och behövde inte opereras. Jag har alltså båda mina äggledare i behåll. Jag fick Methotrexatet 1 december. Sedan kom mensen igång i början på januari. Min gyn ville att jag skulle vänta minst tre månader efter första mens innan jag fick spola äggledarna för att kolla så det inte var ett stopp i dem som orsakat x:et. Spolningen gjordes i början på maj. I mitten på maj gjorde jag mitt andra försök som inte lyckades och i juni mitt tredje som blev plutten som ligger i min mage nu!

Så totalt gick det nästan exakt 7 månader från cellgiftssprutan till att jag fick se ett plus på gravstickan.

• Fröken Smilla

Mmmbop, vet du i vilken vecka du fick det? Jag var nästan rädd för att det var det som hände mig med tanke på hur ont jag haft i magen, men nu mår jag betydligt bättre, dessutom känns det som normal mens, vilket jag antar att jag inte borde ha om det var utomkveds? Tror magontet beror mycket på nerver, jag har gjort mig själv sjuk förut...

• Eleator
    Carrella skrev 2011-09-16 09:49:17 följande:
    Ska lämna blod idag...började fundera på om det kanske försämrar mina chanser att bli gravid, eller om det är skadligt för barnet om jag blir gravid...hmmm...nån som vet? 
    Jag hör egentligen inte hit, men tycker att det är en intressant tråd.

Ang. att ge blod: Över 90% av alla kvinnor drabbas av järnbrist under graviditeten om de inte tar järntillskott, så jag skulle nog spara på blodet om jag planerade att bli gravid. Däremot är det först kring v. 20 som det extra järnbehovet uppstår, så jag tror inte att det påverkar själva befruktningen. 
Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!