• Anonym (TS)

Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?

Hej!

Jag har en dotter på 1 år och hon sover i sin spjälsäng på dagarna (2 ggr/dag) och i våran säng på nätterna. När jag nattar henne på dagarna/kvällarna vaggar jag henne i min famn o nynnar lite o så sover hon efter 5 minuter.

Nu har jag försökt få henne att somna själv, eftersom hon ska få ett syskon om några månader. Men det går inte. Hon kan inte somna själv.

Hur ska jag göra när lillasyskon kommer? De första månaderna sover ju bebisen bara men sen ska ju den också nattas, och helst samma tid som dottern. Jag kan ju inte ha två i famnen och sambon jobbar på dagarna. Kan inte heller släpa upp och ner barnvagnen från våning till våning och dessutom vill jag inte ha barnvagnen inomhus.

Hur ska jag göra? Någon som har ett bra tips?

När jag har försökt få henne att somna själv så har jag lagt henne i spjälsängen o sagt att hon ska sova o sagt godnatt, sen har jag satt mig på en stol utanför sängen, men hon vill bara ställa sig upp o prata med mig o bita på sängen. Så då har jag gjort likadant (lagt ner henne osv) och gått ut ur rummet, men hon gör samma sak, sen slänger hon ut nappen på golvet o så blir hon sur för att hon inte når den (hehe, sötis). Så då har jag gått in efter en stund och så slutar det med att jag får ta upp henne o vagga henne i famnen o så somnar hon med en gång.

Tips, någon? :)

• Svar på tråden Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?
  • morochmer

Du får göra rum i din famn för båda dina barn!

• Anonym (TS)
    morochmer skrev 2011-03-20 13:08:01 följande:
    Försöker du provocera mig?
  • morochmer
    Anonym (TS) skrev 2011-03-20 13:51:12 följande:
    Försöker du provocera mig?
    Provocera dig? Nej jag försöker förstå att man kan inte "skaffa" fler bebisar än vars behov man kan tillgodose.
  • Anonym (TS)
    morochmer skrev 2011-03-20 14:23:33 följande:
    Provocera dig? Nej jag försöker förstå att man kan inte "skaffa" fler bebisar än vars behov man kan tillgodose.
    Jösses.
  • Lottis1976

Hej! BVC har en mkt bra broschyr om sömn och hur man ska hjälpa barnet att kunna lära sig att somna själv. Fråga efter den. Har tre barn och jag har lyckats med alla tre utan problem på bara några kvällar. Tror det viktigaste av allt är att vara konsekvent! (men det kan kännas tufft jag vet, speciellt första kvällen, redan andra kvällen ser man ju resultat så då känns det ok)

Ge inte upp det är verkligen värt det!!! då kan du lägga tid på att sjunga eller läsa för barnet istället + vaknar hon på natten behöver hon ju inte hjälp med att somna om. Piggare förälder OCH barn. :)

Vill ngn ha närmare tips kan ni inboxa mig!

• lokisse

ge din fortfarande lilla tjej den tiden i din famn. även om hon är storasyster är hon liten.
    lägg den ena först sa har du lite egentid med vart och ett av barnen och det kan man faktiskt behöva fast man är "stora"syster

Nej det tror jag inte!
  • Mamma till V och E
    Anonym (TS) skrev 2011-03-20 12:54:11 följande:
    Jag har funderat på babysitter också ifall detta inte skulle funka. Även att söva den ene först och den andre sen. Hur mycket skiljer det på dina pojkar?
    Anonym (Stina) skrev 2011-03-20 12:45:52 följande:
    Ja självklart ska du ha henne hos er om det är vad ni vill! Glad Du kan ju göra som jag beskrivit på dagtid, funkar det bra kan ni ju göra samma på kvällen (plus flaskan då) när ni känner er redo! Ni kan ju oxå ställa sängen bredvid er säng så att ni har henne nära ändå när ni vill börja ha henne i egen säng på natten, tex precis bredvid er säng.

Tror absolut du kan få henne att somna själv i sängen fram till aug! För oss tog det bara några dagar som sagt. Hade iofs inget annat val heller höll på att bli galen på att ha henne sovande på mig jämt och la jag ner henne så vaknade hon. Gick lättare om hon somnade själv i sin säng.
    Ja jag tyckte ditt tips lät jättebra! :) Ska prova med att lägga en hög med nappar i spjälsängen o lägga mig på en madrass nedanför o hålla på henne osv. Tack så jättemycket! :)
    Jag hade dottern sovandes på mig tills hob var tre månader ungefär. Ibland sov hon i en vagga men efter att hon var tre månader så sov hon hela tiden i vaggan dagtid o sen övergick vi till spjälsängen. Man blir så himla låst ja som du säger! Samtidigt är det ju mysigt men det blir lite långtråkigt efter en stund, hehe. :) Får se till att göra lite annorlunda nu med bebis så att h*n inte blir van vid att alltid sova i famnen.
    Jag har 19 månader mellan pojkarna.
  • Petra123

Jag brukar sitta med bebisen i famnen brevid den store, när han ska sova. Han sover också i min säng och har svårt att somna själv. Men detta har funkat jättebra. Numer kryper han tom upp själv och lägger sig i sängen. Har funkat mycket bättre än jag trodde det skulle.

• bonnieloveskim
    morochmer skrev 2011-03-20 13:08:01 följande:
    det var nog precis min tanke med.
    barnet ärju bara 1 år och trygghetsbehovet att sova nära en förälder finns nog där ett tag till.

Ts kanske får ordna så att båda barnen kan somna i deras säng när bebisen kommer. Då kan hon dessutom natta båda två samtidigt genom att ligga bredvid båda samtidigt.

Så gör jag. jagh ar 2 barn som sover i min säng och jag nattar dem samtidigt hag gjort så sedan minsta var bebis. Det går jättebra.

Alla barn är olika och jag tycker inte manska slänga in en massa nappar somska ersätta mammas trygghet eller tvinga barnet sova själv när det visar starkt på att barnet fortfarande har behov av närrheten och tryggheten.

Det kan ha hänt mycket till augusti dessutom så det känns dumt att stressa fram något nu så långt i förväg.
  • fru edinge

Allt kommer att ordna sig..vår 1a var 20 månader och behövde ff vagas av endast mig till sömns inför natten, satt som en idiot med värkar och narrade honom, åkte in till bb och födde bebis på natten.. Dagen efter när jag kommit hem sa jag bara till Theodor( 20 mån) att detta funkar inte, nu måste du ligga i sängen och somna själv, sitter på en stol brevid.. Och det funkade direkt.. Satt på Theodors rum och nattade båda barnen, var aldrig ngt problem..har inga direkta tips att fe dig, mer än att tänka- allt ordnar sig..

Svar på tråden Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?