• Anonym

Skillnad på Sertralin Krka och Sertralin Teva?

Började må mycket bättre efter jag började ta Krka, när jag skulle ta ut nästa recept fick jag Teva. Har nu tagit dom i ca 3 veckor. Igår och idag är första gången jag känt av min ångest (på 7 veckor) I helgen hade jag extrem yrsel när jag vaknade på morgonen. Svettas som en gris på nätterna.

Kan det vara skillnad på tabletterna? Ska inte båda innehålla samma sak?

Mår inte bra idag...

• Svar på tråden Skillnad på Sertralin Krka och Sertralin Teva?
  • Anonym (alltid olika)

de insisterar på att de är exakt samma...jag får alltid olika sertralin och jag har aldrig märkt skillnad. Om man är allergisk mot nåt av hjälpämnena som ingår förutom själva medicinen kan det dock göra skillnad har jag hört. Kanske finns nån doktor som svarar bättre än jag här?

• GrodanHopp

Fråga på Apoteket. Det gjorde jag. Och kortfattat så handlar det om att företagen köper tabletter från olika fabriker varje gång. Alltså kan Krka vara från olika fabriker varje gång. Så uppfattade jag det:)

• sleeping angel

Nej företegen måste använda samma fabrik och om dom flyttar tillverkningen så måste man göra nya tester så det gör dom ogärna. Det är samma aktiva substans (seratanin) men olika hjälpämnen. Jag tycker du ska säga till din läkare att kryssa i ruten på receptet att man inte får byta preparat dvs du ska få det som står på receptet och inte det billigaste alternativet. det jobbiga kan ju vaa att du kan få jaga efter just ditt läkemedel om det inte finns på första apoteket.

• Anonym

Det ska vara samma verksamma ämne i dom.

Själv äter jag cipralex och har nu de senaste 4 gångerna jag hämtat ut fått olika namn på medicinen. Blir så trött på att det aldrig ska vara samma. Men visst, de har fungerat som de ska.

• AnnaCeciliaIngrid

Det är samma sak det är bara det att när ett nytt läkemedel kommer ut har det företaget patent på det verksamma ämnet ett tag (minns ej hur länge) . När sedan patenten gått ut så får vem som helst börja tillverka tabletter med samma ämne dock så får de inte använda namnet utan måste du lägga till ett namn så KRKA och TEVA är alltså två olika företag kan man säga. Det är alltså samma ämne och ingen skillnad mer än namnet :)

• Anonym

På cipralexen jag äter är det samma företag som fortfarande har patent, Lundberg eller nått, men de heter olika varenda gång jag hämtar ut nuförtiden. Alltså inte cipralex alls utan seroplex,esertia osv. Att de ska krångla så.

• Themis

Sertralin innehåller det aktiva ämnet sertralinhydroklorid, som ingår i klassen SSRI-preparat. Den engelska förkortningen betyder på svenska "selektiv serotonin-återupptagshämmare".

Det handlar om att läkemedlet hindrar kroppen att plocka in transmittorämnet serotonin i nervändens kopplingsställe (synapsen) igen, när ämnet har frisattsoch gjort den effekt det ska.

Det gör i sin tur att mer fritt serotonin finns tillgängligt i klyftan mellan synapsen och nästa nervtråd som ska ta över signalen, och det innebär att samma serotonin hinner binda till receptorerna på nästa nervtråd flera gånger om, vilket förstärker signalerna som skickas genom nerverna.

För lite serotonin-stimulans ger upphov till depression, och läkemedlet gör alltså att man kan få ut fler "må bra"-signaler i hjärnan trots att man fortfarande ligger lågt vad gäller produktion och frisättning av serotonin.

Det aktiva ämnet är samma i båda preparaten ovan, men om man märker skillnad på effekten så kan man veta om att

1) mängden aktivt ämne i tabletterna får lov att variera lite enligt de regler som gäller. Det KAN vara så att en tablettkarta innehåller 90% av det som står på etiketten, och nästa karta innehåller 120%. Så det behöver inte vara skillnad mellan preparaten men det kan vara skillnad i mängden aktivt ämne i en viss tablettkarta eller ibland bara i några enstaka tabletter.

2) tablettingredienerna förutom det aktiva ämnet påverkar hur tabletten löses upp och därmed hur det aktiva ämnet tas upp av kroppen, och det är inte omöjligt att några patienter som tar medlet känner att en variant samverkar bättre med deras kropp än en annan. Be då att bara få den variant som passar dig bäst.

3) Om man upplever stor variation i effekt för ett läkemedel och inte kan förklara det på annat sätt så kan man lämna in den tablettkartan till apoteket som en reklamation. Om det skulle ha blivit ojämn blandning just där så vill tillverkaren säkerligen gärna veta det. Men när det gäller långtidsverkande preparat med insättnings/utsättningssymptom så kan det klart vara mycket svårt att bedöma.

4) För sin egen skull och inför fortsatt bedömning/ medicinering är det bra att föra lite dagbok över sitt mående, som vid alla långvariga tillstånd. Bara sätt en siffra 1-10 varje dag på hur bra du mår t ex, det är lätt att göra men kan bli värdefullt om en tid, om man byter preparat, läkare eller bara själv vill bevaka sin utveckling.

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • Themis
    Anonym skrev 2011-05-02 21:11:46 följande:
    På cipralexen jag äter är det samma företag som fortfarande har patent, Lundberg eller nått, men de heter olika varenda gång jag hämtar ut nuförtiden. Alltså inte cipralex alls utan seroplex,esertia osv. Att de ska krångla så.
    Cipralex (under namnet Cipralex)  tillverkas redan av ett antal andra företag, t ex Crosspharm, Oripharm, Paranova, Medartuum etc. Detta står på www.fass.se

Anledningen till de varierande namnen Esertia och Seroplex är att läkemedlet parallellimporterats (blir billigare) från ett annat land, där det har ett annat namn, och försetts med svensk märkning osv.

Alla preparaten innehåller dock samma aktiva ämne, och det heter escitalopram.
    Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • Anonym

Bimsan Tack.

Jag gick till apoteket idag och bytte ut från Teva till Krka som jag hade första gången. Hade grym ångest igår och idag när jag vaknade...Hoppas det hjälper nu då..

• Anonym (Emma)
    Anonym skrev 2011-05-02 18:28:39 följande:
    Började må mycket bättre efter jag började ta Krka, när jag skulle ta ut nästa recept fick jag Teva. Har nu tagit dom i ca 3 veckor. Igår och idag är första gången jag känt av min ångest (på 7 veckor) I helgen hade jag extrem yrsel när jag vaknade på morgonen. Svettas som en gris på nätterna.

Kan det vara skillnad på tabletterna? Ska inte båda innehålla samma sak?

Mår inte bra idag...
    Det är exakt samma. Åt Krka förut men har nu Teva.  Enda skillnaden är att Teva är billigare, typ. Känner då ingen skillnad =)
Svar på tråden Skillnad på Sertralin Krka och Sertralin Teva?