• minjalin

89:or som är gravida! :)

viplanerar09 skrev 2011-09-12 13:42:59 följande:
    Ja verkligen hur sjukt systemet kan vara! Jag börja nu få tendens till åderbråck liknande i underlivet... Blä. Hoppas det inte blir värre.

Håller tummarna att du får ersättning och att det inte blir sämre. Försök att vila för bäckensmärtorna. Du fick inget tips eller liknande för åderbåcken?
    Usch, stackare :( Det är verkligen inte roligt. Än så länge ser jag inte lika illa ut som jag gjorde med Leon men det lär ju komma ju tyngre man blir, och med Leon hade jag inte ljumskbråck.

Nä inte mer än att jag ska försöka ligga och vila på dan med benen i högläge (men det där med högläge blir änna omständigt men jag tycker det lindrar mycket bara att ligga ner en stund. Det verkade inte finnas så mycket som kunde lindra så högt upp. Finns stödstrumpor som går hela vägen upp på benen som man kan specialbeställa men hon var tveksam att det skulle hjälpa underlivet ändå plus att det är väldigt obekvämt. Min jobbarkompis har det på ena benet för hon har opererat bort lymfkörtlar så hon svullnar när hon jobbar om hon inte har det men hon säger att det är hemskt obekvämt och kliar massa och är varmt. Och med tanke på hur obekvämt jag tycker det är med vanliga nylonknästrumpor som kliar och är varma så lockar det inte, speciellt när hon inte ens tror det hjälper. Så det är bara att härda ut för oss och hoppas på att det försvinner efter förlossningen som det i regel brukar göra. Och så hoppas jag verkligen att jag får en bra handläggare på fk.

Sen hade jag tydligen fått en svampinfektion, men det fanns en ganska stark vagitorie som man bara tar en enda natt och sen är det bra så det var ju skönt. Hoppas att det hjälper. Min bm sa att man kan bli kliig av åderbråcken också så jag antog att det var det plus att jag bara haft sån där fruktansvärd klåda en enda dag för nån vecka sedan som var som svampklåda men sen blev det bättre. Har inte kesoflytningar heller utan mer bara vita kletiga flytningar som man ofta får när man är gravid så det var ju skönt att hon såg det. Hon sa att det också kan reta urinblåsan så har jag tur beror mina täta toabesök på det så det blir bättre sen. Men har ju mycket sammandragningar också så det kan ju lika gärna vara dom. Men hon kollade tappen med ultraljud när hon ändå höll på och den var helt stängd (vilket vi misstänkte eftersom sammandragningarna inte gör ont) men det var ju ändå skönt att få det bekräftat :) 
  • minjalin
    fair skrev 2011-09-12 18:20:05 följande:
    Usch så jobbigt med åderbråck för er :/ Är det något som försvinner efter graviditeten eller kommer det alltid vara kvar?

Jag har börjat få problem med blodtrycket. Förra grav hade jag hög puls och ett blodtryck som var precis gränsen till för högt.
    När jag var på inskrivningen nu i juni hade jag 135/65, det lägsta jag någonsin haft tror jag så jag blev ju otroligt glad. Men idag när jag var på BVC bad jag dem att mäta en gång eftersom jag haft så hög puls och dessutom huvudvärk och det hade gått upp till 150/75. Det är inte alls bra! :/ Så imorrn ska jag ringa min BM och be henne om att få komma på kontroll så fort som möjligt istället för att måsta vänta nästan två veckor....
    Nä åderbråck i underlivet brukar försvinna. Men får man på benen är det inte alltid det försvinner. Sen är det väl några få stackare som inte blir av med dom i underlivet, men dom jag fick förra grav försvann så det hoppas jag dom här gör också.

Usch, låter inte alls nåt vidare med blodtrycket :( Jag hade lite förhöjt en gång förra grav, men när jag kom in till min bm efter att undersköterskan mätt så gjorde hon en ny mätning men manuellt istället för det är tydligen egentligen mer tillförlitligt och då var det normalt. Hoppas det kan vara nåt liknande för dig, men har du haft problem  innan är det kanske inte så troligt. Håller alla tummar och tår att du inte utvecklar nån havandeskapsförgiftning (antar att det är det som är risken eller?) =/ 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-12 20:06:41 följande:
    Det är ännu inte lika "farligt" som med ossian. Men jag känner och har kollat och ser att ådrorna börjat tjockna/ståut/"korvat sig". Haha ja, kanske otydlig förklaring. 

Okej, ja det är ju väldigt svårt att göra några andra saker som kan lindra. För mig gick det också bort efter förlossningen. Håller tummarna att du får en bra handläggare på fk :)

Skönt att den inte påverkades. Fick du se bebisen också eller var det vara tappen?
    Nä samma för mig, såg mycket värre ut med Leon men då var jag ju höggravid så jag lär se likadan ut när jag blir tyngre :p

Jo lite bebis såg man men det var inte mycket eftersom det var ett vaginalt för den är ju så stor nu. Man såg lite av huvudet och ett par små händer bara :p 
  • minjalin

Välkommen och grattis till plusset :)

Okej, skutk vad olika det är för jag har svinont i underlivet när jag står upp nån längre stund även om det än så länge inte ser lika illa ut som med Leon, men har ungefär lika ont med Leon, fast då hade jag inte ljumskbråcket som jag dessutom har värk i den här gången. Men tanken är ju tröstande att de tinte behöver göra mer ont bara för att det blir mer åderbråck i alla fall ;)

Jodå, han har vart ledig 4 dagar nu men ska gå onsdag, torsdag och fredag så vi hoppas det fortsätter lika bra som det hittills gjort. Han är ledsen när vi lämnar men se går det över jättefort och så har han massa kul där och äter duktigt och somnar utan problem :) En riktig utekille säger dom att han är, och att han är tokigast i bilar på hela avdelningen ;) 

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-13 19:45:19 följande:
    Okej, låter inte roligt iallafall. Nä för för mig var det så att det svällde ganska mycket mellan benen. Så blir det inte värre kanske du slipper det..
    Känner nu ikväll att jag har ont/öm men det beror inte på "åderbråcken" utan det sitter i blygbenet. Foglossning?!

Skönt att få vara ledig lite. ROligt att det går så bra. Jo det brukar oftast vara jobbigast just när man går med sedan glömmer dem bort sig när dem ser allt roligt:) Alltid roligt att barnen vill vara ute. :) 
    Jag är också jättesvullen i blygläpparna, det är det som gör så ont. Att det liksom bultar och värker av svullnaden när jag står och blodet samlas där. Men var ännu mer svullen med Leon plus att det var helt lila och massa utstående "maskar" och så illa ser det inte ut än även om det gör lika ont som med Leon så förmodligen kommer det se värre ut i slutet men inte göra mer ont än det redan gör kan man ju hoppas :P

Ja kanske, mitt blygdben är ömt om man trycker på det och det beror på foglossningen sa min sjukgymnast.

Ja de tär verkligen skönt att det går så bra :) 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-13 19:58:43 följande:
    Kanske skre vlite tokigt med jag är inte så svullen nu utan var så med Ossian. Men hade inte speciellt ont och inte nu heller utan det var mer obekvämt. Nu gör det mer "ont" när jag ska torka mig.
    Utåtstående maskar var en väldigt bra beskrivning. Hade så med ossian också. Inte lika farligt än. Det bultade inte för mig, inte vad jag minns iallafall. Vi får hoppas på att du inte får mer ont än vad du har :)

Jag är öm om jag går osv. Jag behöver inte trycka för att det ska kännas. Utan jag behöver inte gå så himla långt så börjar jag känna tryck/ömhet. Fick så med Ossian med ja det var nog inte fören efter vecka 30.
    Okej, nä mitt känns som när man exempelvis stukar en handled och den börjar svullna (så gör det ju skitont medan den svullnar och sen lättar det lite när den svullnat klart) den svullnadssmärtan har jag konstant när jag jobbar.

Menar du mer att det gör ont mellan benen, typ som att blygdbenet slits isär för varje steg? Så har jag med, men bara vissa dagar. Värst är foglossningen bak. Sen är det ömt om man trycker fram på blygdbenet. 
  • minjalin
    fair skrev 2011-09-13 20:23:43 följande:
    Välkomna hit, Miapingla och Tila! Jätteroligt med nytt folk :) Grattis till era graviditeter!Tack söta du! :) Oj, det var ju inte alls roligt! Jag hade aldrig så högt att jag fick gå extrakontroller men ändå så pass att läkarna ville jag skulle ta det lugnt.

Var hos en BM idag och där mättes bl.tr till 136/65 så kvinnan på BVC som mätte igår måste ju ha mätt fel. Pulsen låg kring 100, urinen var U.a och älskade bebis hjärtslag låg kring 150 :)
    Hon tyckte jag skulle fara även på den inbokade tiden som jag har nästa vecka hos min ordinarie för att göra en uppföljning samt kolla hb m.m.
    Vad skönt att höra :)
  • minjalin
    Tila skrev 2011-09-13 21:27:29 följande:
    Jag bor på södra Gotland (Hemse ungefär)  men är egentligen Jämtlänning :)
    Okej :) Jag bor utanför Göteborg.
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)