minjalin skrev 2011-10-18 12:02:15 följande:
Det vet jag inte. Men du borde väl ha samma föräldrapenning som med Ossian för du blev väl gravid innan han blev 1 år och 9 månader? Men däremot kan ju din SGI ändrats om du inte skyddat den hela tiden. Lättast är nog att ringa och fråga försäkringskassan.
Måste bara gnälla av mig lite. Är en sån där dag då allt känns skit idag. Jag är trött för att jag sovit dåligt. Dels vaknade Leon för nappen vid 12 i natt, sen vaknade jag för att kissa, sen vaknade han 06:30 och kunde inte somna om utan ville ligga i våran säng en timme och mysa och kolla på teve och pussla på Gustafs telefon (och det är jättemys när han ligger så men ibland blir det lite jobbigt att man inte kan få nån sovmorgon när man sovit dåligt ett par nätter i rad). Sen ville jag ha en mysmorgon med Leon innan jag lämnade honom på dagis 10:30 för sen jobbar jag till kl åtta ikväll så han sover när jag kommer hem. Men han har vart jättegrinig hela morgonen och inget jag gjort har dugt. Har jag satt mig och pusslat med honom när han velat det så lägger han 2 bitar och sen vill han till "stora pottan" och bajsa men han bajsar inte när han väl sitter där (han har börjat med en dum ovana att han håller sig in i det längsta för han tycker det är obehagligt att bajsa och då blir det hårt och gör ont när det väl kommer och så blir det en ond cirkel. Allt tyder på det sa bvc i och med att han bajsar varje eller varannan dag så det är ingen förstoppning och han talar om det långt innan och går och trampar och gnäller och vill inte och sen när det väl kommer är det som en hård propp som kommer först och sen när den kommit ut så är det ofta löst efteråt. Och man kan inte göra så mycket mer med så här små barn än försöka smörja med olja för att det ska glida ut lättare och sätta dom ofta på toan om dom godkänner det för det är tydligen svårare att hålla sig på en toa (men Leon håller sig väldigt bra även på den) =/ Och till slut tröttnade jag på att ta av allt hela tiden var 5:e minut för att gå på toan eftersom det var dags att börja göra sig iordning för dagis så det fanns inte tid (brukar låta honom springa utan blöja om han vill det men idag ville han inte det) och då fick han världens utbrott för det och gallskrek och grät och inget funkade och han visste inte vad han själv ville. Fick på honom ytterkläder och så fort vi kom utanför dörren blev han jätteglad och trevlig och det var lätt att lämna på dagis för han bara sprang in och skulle leka och hade knappt tid att säga hej då. Blev lite darr på underläppen när han kom tillbaka för att säga hej då sen men ingen gråt. Men känns trist med en sån morgon när jag inte träffar honom mer idag.
Imorn jobbar jag lika sent och gjorde igår med och jag får alltid vara ensam sista 2 timmarna och det är typ inget att göra så tiden går sååååå långsamt >.< Får nästan bara dom sena passen nu när jag är sjukskriven men kan inte lämna honom så mycket senare på dagis heller för då blir det helt fel med lunch och sova middag och sånt. Och när jag kommer hem halv nio är jag trött och seg och det blir knappt att man umgås med sambon eftersom vi lägger oss tio för att jag är död då och den enda lediga dagen denna veckan utom helgen är torsdag och då ska han klättra hela kvällen eftersom det är enda kvällen som går. Sen jobbar han alltid söndagar. Nästa vecka ser likadan ut :( Inget samliv har vi heller pga åderbråcken och svampinfektionen som inte riktigt vill ge med sig så jag får bara ont och det känns inte värt det. Räknar bara ner tills jag får sluta jobba helt så man får träffa varandra lite igen och jag får rå om Leon lite mer. Fattar inte hur man klarar att ha sina barn heltid på dagis. Jag längtar ihjäl mig fastän Leon inte går heltid nu men det känns ju nästan så.
Ja nu har jag fått gnälla av mig om nån orkade läsa ända hit :p
JO jag har skyddat mitt sgi och sedan blev jag ju gravid innan Ossian blev 1år och 9månader :) Om vi säger att jag inte skulle skydda mitt sgi nu, får jag ändå samma fp för att jag blev gravid innan 1år9månader? Nu skyddar jag mitt sgi nu också. Men eftersom jag både skyddat det med studier och jobb så kanske det blir lite bökigt :) Jag får ringa dit imorogn och kolla. Alltid bäst att ringa direkt på morognen har jag märkt. Minst kö då :)
Ja, man har vissa dagar som är dålig :) Låter inte roligt med att han tycker att det är obehagligt. Vet att Johans bror var samma. Han var väl hård i magen någon gång och blev rädd och sedan höll han sig. Det är så synd om de små liven. Jag har haft en väldigt tur att sambon varit ledig en till tre dagar i veckan ni i fyra veckor :) Det märks verkligen att man måste få sova bra nu när man är gravid. Det är iallafall så för mig. Har Ossian sovit dålig någon natt så är man helt död. Det blev jag inte när jag inte var gravid. Men man behöver väl extra sömn när man är gravid :)
Hoppas du får bättre sömn i natt :)
Du ska vara glad att han gillar att gå på dagis. Skulle nog kännas värre om han grina och skriker när du ska gå. Det skulle iallafall jag tycka va värre. Då skulle jag nästan ta ledigt från jobbet :P
Skönt att läsa att vi inte är ensammen om att vara som "pensionärer" ;) Hihi inget illa menat. Men ibland är vi så trötta både sambon och jag att vi går och lägger oss vid 21. Än om det bara har hänt någon gång. Annars är 21:30 vanligast för oss.