• minjalin

89:or som är gravida! :)

Frökenfrågvis skrev 2011-08-12 22:07:06 följande:
    Har idag gjort ultraljud!!!

Är i vecka 13 idag, bokade tid för UL på annan ort då det inte görs UL förrän vecka 18 här i min stad. Som jag skrivit tidigare så kände jag att jag liksom måste få veta om det lever eller inte.

Och visst lever den lilla parveln! Läkaren hade lite svårt att mäta då parveln hade gymnastik utan desslike, händer och ben rörde sig konstant. Fick även se hjärtat slå, eller ja.. Jag uppfattade det mer som ett fladder! Hade inte sett att det var hjärtat om inte läkaren hade visat.

Måste säga att det kändes lite märkligt att se hur bebisen rörde på sig men samtidigt så kände jag inga rörelser själv. Tyvärr fick jag ingen bild då läkaren inte hade apparat som kunde skriva ut bilder  Så det känns lite sorgligt, men min karl provade fota på ULapparaten och man ser lite iallafall.

Moderkakan min ligger i framvägg, så kommer inte känna rörelser förrän senare i graviditeten. Men huvudsaken för mig är att parveln lever och mår bra.
    Härligt att höra :)
  • minjalin
    Sandrilon skrev 2011-08-13 18:00:50 följande:
    Den 11 augusti kom vår älskade son till världen fyra dagar efter bf :)
    Stort grattis! :D Gick allting bra?
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-15 13:04:32 följande:
    Okej, hoppas det inte "sprider" sige längre bara.Ja, jag tycker också att du ska fråga din BM. Okej, jo jag hade bara mellanbenen med Ossian. Minns inte när det kom men jag vet att det har kommit tidigare denna gång. Fast det är mest vid ansträning som när jag har gått mycket eller när jag har jobbat.

Jag var bra tre dagar, men idag har jag spytt så fort jag ätit. Fick till och med gå upp och spy när jag vaknade och sa att Ossian skulle lägga sig ner och sova... Aja det kommer nog att bli bättre längre fram :) När slutade ditt illamående? eller har du fortfarande kvar lite?

JO det är så otroligt mysigt. Jag kände Ossian tydligt i v15-16 är inte riktigt hundra men någon gån mellan dessa veckor. Men det kan ju bli senare denna gång men självklart hoppas jag att jag känner tydligt runt dessa veckor :) Jag förstår verkligen att du längrar till RUL. Jag kommer också vara lite sent tycker jag. V18+5. Men du har ju ännu senare än mig om man jämför veckor.. Fast samtidigt är det bättre att kolla lite senare. Allt är ju hur som helst mer utvecklat ju längre man väntar :) Du får se det på den ljusa sidan :)
    Jo, sjukgymnasten sa idag att det kan bli svullet runt ledbandet och bli vätska där och sånt även om det inte är så vanligt men att jag kan fråga bm om jag är orolig. Men hon har inte svarat idag när jag ringt så får se om jag får tag på henne. Har fått en tid för akupunktur nästa vecka också så hoppas på att det hjälper.

Jag tror mitt illamående slutade runt v 16+ nåt helt och hållet men spydde ju inte det sista. Har väl bara spytt typ 5 gånger eller nåt och mest haft att det åkt upp och ner i halsen.

Ja, hoppas du snart känner bebisen :D  

Jo dom gör rul senare här nu för att se hjärtat bättre :) Men på fredag är det äntligen dags :D     
  • minjalin

Jag har också vart lite sån de senaste dagarna, nära till tårarna :p Mitt bäcken har börjat knaka och ha sig massor också så verkar verkligen bli värre med foglossningen den är grav jämfört med förra. Hoppas bara inte det blir värre än vad det är för fattar inte hur man överlever om man har sån extrem så man har outhärdligt ont även när man vilar :o Ja ja, inte bygga upp massa i förskott.

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-16 20:20:21 följande:
    Får hålla tummarna att det hjälper :) Har du gjort akupunktur tidigare?

Okej, jag hoppas också att mitt börjar att försvinna snart. Var hos BM idag och för två veckor sedan så hade jag HB på 126 men nu låg den nere på 119 :( Det var jag som sa att hon skulle göra ett HB test bara för att se. Kände som på mig att det skulle ha försämras eftersom jag inte får i mig mycket mat perdag utan att det kommer upp. Fick gå på apoteket och köpa några tabletter och hoppas dem hjälper. Dock får jag ej köra bil och man blir tydligen trött av dem. Kan man bli tröttare än vad jag är nu :P

Nu börjar jag bli mer och mer säker på att den är bebisen som rör sig :) Än om det är svagt. Fast det är ju mest när jag lägger mig för att sova så det är inte ofta. Men man längtar så till buffar/sparkar :) Det är ju så härligt.

Ååå spännande, inte långt kvar till RUL nu :) Lycka till!
    Har inte provat det mot foglossning eftersom jag var rädd för nålarna sist. Men min sambos mammas man har satt några nålar på mig i slutet på förra grav, dels för att försöka sätta igång mig nån vecka innan för jag var så trött på det (resulterade bara i dumma förvärkar och så ahde han sagt innan att det oftast bara funkar om man gått över tiden) och så satte han nålar en gång sista dagarna före bf för att jag mådde så illa så han satt epå nån punkt för illamående och det försvann :) Ville testa med honom innan förlossningen eftersom det kändes lättare med nån jag kände och så ville jag veta om det var nåt allternativ till smärtlindring vid förlossningen, men sen använde jag det inte vid förlossningen ändå eftersom det gick så fort :p Men hoppas verkligen att det hjälper mot foglossningen för nu börjar jag verkligen få ont :(

Vad är det för kosntiga tabletter då? Jag fick äta vanliga niferex när jag var gravid förra gången och då var mitt hb på 110 och dom får man köra bil med och man blir inte trött av dom.

Mysigt med bebisrörelser ^^ Nu komemr nog snart riktiga buffar ska du se :) Här buffas det för fullt ^^ Vilken vecka är du i nu?

Nä, 3 dagar kvar nu :)     
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-16 20:48:09 följande:
    Okej. Kanske man ska testa mot illamående om det inte blir bättre. Idag har bara en varmkorv lyckats hålla sig kvar i magen.

Okej, känner du dig orolig för denna förlossning(att du kanske inte hinner in osv)? tänkte eftersom du skrev att det gick så fort:)
    Pratade med BM idag om hur hon trodde att jag skulle göra. Från första värk tills att ossian kom tog det 3,5 timme.(Blev igångsatt pga lite vattenavgång utan värkar) Tyckte inte alls att förlossningen gjorde speciellt ont. Många ggr är mina menssmärtor värre. Tack och lov har jag inte haft några efter förlossningen. Är rädd att jag skulle stanna hemma förlänge och hon sa att så fort jag känner något måste jag ringa eftersom det gick så snabbt med ingångsättning och att det var första gången också. Även om jag inte tycker att det gör ont. Så jag känner mig lite orolig och hoppas att jag blir igångsatt denna gång också :)

Nej nej, tabletter mot illamående :) Hihi Jag åt också niferex med ossian.

Jag är i vecka12(11+3) så egentligen tycker jag att det är lite tidigt.

Jo på vissa hjälper det :)

Jag oroar mig inte för att hinna in för det tar max 15 minuter till sjukhuset från oss, men är mer orolig för att man ska hinna fixa barnvakt denna gången. För mig tog det 5 timmar från att jag vaknade med starkare värkar (som ändå inte gjorde speciellt ont utan började få så jag behövde andas mig igenom värkarna när jag kom in till sjukhuset 3 timmar innan han föddes (då var jag öppen 6 cm och då började det kännas och när jag var öppen 8 cm hade jag väldigt ont men ändå inte så det var outhärdligt så jag ville inte ha nåt annat än lustgas) Men sen hade jag haft mensvärk hela dan och små ilningar i ryggen som inte var smärtsamma så hoppas på att kroppen varnar lite den här gången också :p

Jaha, då förstår jag :p Trodde det var för järnvärdet eftersom det stod ihop med det :p   
  • minjalin
    fair skrev 2011-08-16 20:57:11 följande:
    Mina fogar håller på att ta kål på mig sen tre dar tillbaka.... Hoppas verkligen det ska vända!! Ang. namn. Ralf, Knut, Ture, Simon, Nike, Isak, Oskar :P hoppas nåt är till hjälp :) Så du gillade Edith, viplanerar09?? Kul isf!!

Usch, mina fogar blir också bara värre så nu har jag både tens och bälte och så ska jag prova akupunktur på tisdag bara jag får löst det med barnvakt. Fasar för att börja jobba onsdag nästa vecka :( Den här gången värker det även när jag sitter och ligger även om det är värst när jag står och gör ont både i ryggen och mellan benen så undrar var detta ska sluta. Med Leon så hade jag bara ont när jag stod och gick och bara bak i ryggen. Har även ett vätskefyllt svullet ledband på vänster sida fram på blygdbenet (sjukgymnasten trodde att svullnaden berodde på det i alla fall av min berättelse) och åderbråck i underlivet som gör ont när jag står still så det samlas blod :( Hoppas verkligen akupunkturen hjälper mot fogarna i alla fall!!!
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-19 11:49:04 följande:
    När ska du åka in och göra akupunktur då?

Eftersom jag redan var öppen 3-4cm och allt var utplånat utan att jag haft minsta lilla smärta så känner jag mig ännu mer orolig att vi inte hinner in. De vart till och med lite förvånad att jag inte känt någon då det ändå hade hänt rätt mycket då jag kom in. Så jag hoppas verkligen att jag får mer förvarningar om det inte blir som med sonen. 

Nä.. Järntabletterna brukar ju göra så man bli piggare :)

Hur gick det på RUL? 

På tisdag :)

Ja det är läskigt när det går för fort :p

RUL gick jättebra och allt såg ut som det skulle :) Bebis låg och tittade in i min ryggrad och vände ryggen åt mamma och pappa så det blir nog en trotsig än ;) Sparkade och hade sig och blev bara flyttad 2 dagar. Så nu stämmer ägglossning enligt min menscykel och vet att flytningarna började på onsdagen så jag trodde jag hade ägglossning då men hade även sånna flytningar på fredagen så nu stämmer ju detta BFdatumet med en 30 dagarcykel med ägglossning på fredan :p Sen kommer den ju när den kommer ändå :)    
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-19 12:50:54 följande:
    Okej, hoppas verkligen att det hjälper :)

Jo det är det!!!

Ååå så mysigt!! Haha ja man vet aldrig vad det blir för en människa.. Tur är det ibland att man inte vet ;P

När har du BF nu?

JO precis de kommer när de kommer. Men det är alltid skönt med ett lite mål iallafall :) Hur var det gick du över eller kom sonen tidigare?

12 januari :) Leon kom exakt på BF och min mamma fick första på BF, andra på BF+2 och tredje på BF och bm sa att andra barnet ofta kommer ett par dar efter bf när första kommit på bf men man kan ju aldrig veta :) Bara den inte kommer i december så är jag nöjd ;)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-19 13:08:48 följande:
    Haha ja exakt. "Tur" ni hade. Ossian kom 5dagar efter. Men enligt mina egna uträkningar skulle han komma den 13 och jag sa hela tiden till alla att han kommer att komma den 13 eller den 14 som han gjorde :) Så jag blev inte direkt överväntad :P

Okej. Jag hoppas verkligen att lillen vill komma ut den 3mars. Skulle bli världens bästa fördelsedagspresent till mig :)

Ja det var skönt att inte gå över för jag var duktigt trött på att vara gravid sista veckorna :p Håller tummarna att din kommer 3:e då ;) Är BF 3:e?
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)