• k girl

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-09 11:38:17 följande:
    Det gjorde nog jag också. Fram tills jag insåg att en stor del av kulturskillnaden mellan den norrländska bruksort jag växte upp i jämfört med den mellanstora svenska universitetsstaden jag bor i nu har med klasskillnader att göra.
    I bruksorten var "alla" arbetarklass, i universitetsstaden är de flesta medelklass. Skillnaden sitter inte direkt i husen och bilarna, utan i hur man umgås och hur man resonerar om saker och ting.
    Ungefär så skulle jag också vilja säga. Det är det kulturella kapitalet som avgör klass, inte det ekonomiska.
  • k girl
    Anonym skrev 2011-05-09 12:16:11 följande:
    Inte enbart. Du kan leva på gamla pengar och räknas som överklass, trots att du endast läst ett fåtal poäng på högskola.
    Fast med kulturellt kapital menar inte jag utbildning eller bildning, utan exempelvis sätt att tala, sätt att föra sig, förtrogenhet med samtalsämnen med mera. Talar man om enbart bildning så skulle jag vilja påstå att de mest bildade, kultureliten eller vad man nu vill kalla den, framför allt är övre medelklass och inte överklass.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?