• nellang

IVF/PGD väntar på eller är igång

Icegirl1 skrev 2013-09-30 01:02:09 följande:
    Knappt 2 timmar innan ET i fredags ringde en överläkare från KI och berättade att Klinisk Genetik inte kunnat göra en fullständig analys av äggen. Jag skulle precis äta lunch och kissa en sista gång, var helt inställd på att vara "gravid" den kvällen eftersom de inte ringt dagen innan så jag bröt ihop på jobbet. Varför det inte gått visste han inte, om det varit tekniskt strul eller om de inte har tillräckligt underlag. De skulle vänta en dag till och ta biopsi på lördagen på de 5 (ev 6) ägg av 10 som gått vidare, och frysa in äggen eftersom det tar tid för provsvaren och det skulle vara för sent att sätta in dem. Så nu vet jag inte om det blir av och i så fall blir det FET om först en månad minst. Jag skulle invänta mensen och ringa då för besked, men nu ska Annette ringa imorgon så att jag slipper vänta och ringa själv. Det här var tredje försöket, KI räknar även förra ÄP (när det inte blev ET) eftersom det fanns ägg att analysera. Om man får fler försök beror på individuell bedömning som görs av läkargruppen. Så om vi får fler försök beror på om det är någon idé att fortsätta, om jag tex svarat bra på behandlingar osv. Vad jag vet är att den sjuka gen jag har är svår att göra PGD med, svårt hitta markörerna. Det är bara två par innan som kunnat göra PGD och jag vet inte vad resultatet var. Nu är jag toknervös att det är negativt besked imorgon. Besvikelsen gör så ont. Det här har varit ett skitår för oss hittills med två cancersjukdomar i våra familjer och vi skulle kunna behöva lite tur någon gång!

Nej åh så hemskt det måste kännas för dig. Det är så mycket som kan gå fel att jag blir tokig. Trodde att det ända var att få friska embryon. Sen skulle man visst få ut ett gäng oxå. Och nu måste diagnostiken även fungera. Vi har det inte lätt vi PGD:are.

Icegirl - jag hoppas, hoppas hoppas att du får göra FET om en månad. Åh vad hemst att gå från känslan av att i morgon är jag gravid, tjoho! och sen bara ramla pladask ner och inte få åkta till KI och göra ET. Skickar alla styrkekramar jag har.     
  • nellang

Jag själv håller på med sprutorna. Ska på VUL på onsdag och hoppas på ÄP nästa måndag. Jag tar starkare dos den här gången jämfört med mina 2 tidigare försök. Så jag borde ju få ut några ägg. Samtidigt känner jag inte så mycket. Visst det känns lite större vid byxlinningen, och kanske känns det lite inne i magen/äggstockarna. Men jag har för mig att det ska dra massor och göra ont i mage/rygg. Eller kan det vara så att kroppen rent av har blivit van vid sprutor? Hoppas att VUL ser bra ut och jag jag slipper leta efter en klinik i Göteborg som kan göra VUL på fredag. (Ska på kurs där)

• nellang
    Hejåhå skrev 2013-10-01 07:59:41 följande:
    Icegirl: det är pga njursjukdom (ArPKD) vi gör PGD. Även första gången för denna analys.

Min UVi är allt tilltagande, det kanske inte blir en ET imorgon pga den.

Vad betyder UVi ? Jag hoppas ändå att allt går bra.
  • nellang

Eftersom jag ska till Göteborg torsdag- fredag ringde jag till Sahlgrenska och kollade om jag kan göra ett VUL där om det behövs. Jag ska på VUL i morgon här i Uppsala och om de säger att det behöver ändras något med dosen och behöver ett återbesök så blir ju det på fredag.

Sahlgrenska sa att de inte har någon möjlighet att hjälpa till med ett VUL. Dels för att de inte sammarbetar med KI och att de har väldigt mycket att göra. 
    Kollade   på Carlanderskas hemsida i Göteborg. De är privatat och kan nog hjälpa. Dock kostar ett VUL 1000kr hos dem. Håller tummarna på att jag inte behöver gå dit på VUL.

• nellang
    Hejåhå skrev 2013-10-01 09:39:20 följande:
    Urinvägsinfektion

Aha självklart. Ja det är ju inte så kul att ha. Synd att det ska stoppa ett ET. Tryck i dig vätska och gärna tranbärsjuice. Det kan hjälpa.
  • nellang

Grattis hejåhå! Ska in o läsa din blogg snart. Satt o tänkte på dig o hoppades att du gjort en uppdatering. Knip nu o se till att ge oss ett PGD + .

Själv var jag på VUL idag. Akademiska i Uppsala har världens bästa läkare - Greta! Hon lyssnade på min berättelse från i våras, gav mig kleenex när tårarna kom.

Jag har 5 blåsor på 13 mm och 5 på 12mm. Hoppas att de växer till sig. Det blir ett till VUL på Carlanderska i Gbg på fredag. 1000kr kostar det lilla besöket. Tur att man inte gör IVF på privatklinik.

Sprutan ligger i resväskan tillsammans med frysklampen. Hotellet har kylskåp. Så det här ska nog gå bra. Hoppas att jag får ta Ovitrell på lördag. Sa till på jobbet att jag är hos läkaren på måndag och ev sjuk på tisdag. Lika bra eftersom alla ändå vet. Jag kan ju aldrig hålla tyst om någonting i mitt liv.

• nellang

Har varit på VUL nr 2. Den här gången på privatklinik i Göteborg. Det fanns stora o fina äggblåsor och hopp om ÄP på måndag.

• nellang

Tossen- vid första försöket tog jag Puregon 150ie blev gravid men fick ma i vecka 7. Fick ut 5-6ägg tror jag. Andra försöket fick jag 8 ägg. Tog puregon 250ie. Fick minus på Stickan.
    Den här gången tar jag 300ie puregon. Jag har ca 10-12 blåsor som ser bra och stors ut. Hoppas att de innehåller nåt oxå.

• nellang

14 ägg! Tjoho så bra. Nåt måste väl ändå vara friskt. Hade varit intressant att veta mer om storlekar och kvalité. ET på fredag. Synd att man inte kan ringa innan och kolla om det blev nåt.

Nu blir det soffläge resten sv dagen.

• nellang
    Tossen skrev 2013-10-10 20:08:12 följande:
    Nellang, hur har det gått? ET imorgon?

Imorgon blir det ET. Eller jag tror det. Av 14 ägg blev 11 befruktade. Vet inte om de klarade biopsin och hur många friska. Åker till KI ändå i morgon. Något ägg måste det väl ändå finnas.
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång