Icegirl1 skrev 2013-10-24 02:03:23 följande:
Jag fick ju ut 10 ägg på tredje försöket, 6 gick vidare och 3 frystes in pga ofullständig analys samma dag som planerad ET på fredagen (27 sept). Tisdagen efter ringde en läkare, precis som förra gången när det inte blev något. Det är aldrig positivt när en läkare ringer... Hade det varit positivt besked hade ju barnmorskan kunnat sagt det när jag ringde upp. Hur som helst, alla 3 frysta ägg var sjuka. Dessutom testade de 3 ägg som avstannat och även de var sjuka. Min man säger att oddsen för att 1 av de 3 ägg som frystes in skulle vara friskt var 87 %, eftersom varje ägg är 50 % chans att det är friskt. 87 %!! Dvs 12 % risk att alla var sjuka. Men inte nog med det, läkaren släpper även bomben per telefon att labbpersonalen noterat äggavvikelser, vilket innebär att jag har svårare att få barn. Normalt berättar de sånt vid ett besök och inte per telefon men det fanns det inte tid för. Min man får ringa för en förklaring eftersom jag är för chockad för att ställa följdfrågor. Äggavvikelser fanns vid samtliga 3 försök, men ingen har sagt det tidigare. Inte ens förra gången när jag ringde och frågade om det kunde vara något fel på mig, för att jag var så orolig. "Nej det är bara otur" , sa de då. Nu ska de ta upp vårt fall på nästa läkargruppsmöte i nov för att bestämma om vi kan få fler försök. Under tiden blir jag mer och mer förbannad. Varför berättade de om äggavvikelserna på telefon och varför sa de inte det tidigare, särskilt när jag frågade? När de ändå inte sagt det kunde de väl ha väntat med det till besöket efter mötet, istället krossade de mig totalt. Och varför frös de inte in de två ofullständiga ägg som jag hade förra försöket och testade igen, när de gjorde det nu? Vi visste inte ens om att de kunde göra så, då hade vi ju kunnat be om det förra gången. Tänk om ett eller båda av de äggen var friska förra gången? Det kommer jag aldrig få veta nu. Om det är så dyrt med försöken och man utsätter kroppen vid varje behandling, varför gör de då inte allt de kan som de gjorde denna omgång? Jag blir ännu mer arg när jag läser att de gjort så för andra. Det måste nästan vara tjänstefel och borde ge en behandling till. Om inte bör de ha en väldigt bra förklaring till varför de inte frös in de ofullständiga äggen. Jag har gråtit väldigt mycket och det enda vi tänker på är barn, man blir helt besatt. Och jag börjar nästan gråta så fort jag ser en nyfödd bebis. Alla mammor med barnvagnar sticker i ögonen. Jag trodde aldrig att det skulle bli så här. Hur mycket skit ska man behöva orka med egentligen? Med en döende i cancer och ett annat cancerfall i närmaste familjen, och nu har min bästa väns pappa plötsligt gått bort i cancer, gör det här så mycket svårare.
Icegirl1 - Jag blev dåligt behandlad på KI. Jag skrev ett mail till dem på nån infoadress och sa att så här får man inte bli behandlad. Jag ville komma i kontakt med någon överordnad annars skulle jag hoppa några steg och kontakta sjukhusledning eller ännu värre - Aftonbladet.
Avdelningschefen Jan Olofsson, ringde upp. De hade gjort en avvikelserapport på mitt fall och jag blev berätigad till ett gratis försök. Nu har vi inte riktigt samma berättelse. I mitt fall gjorde de verkligen ett fel, för lite personal och borttappat ägg. Men försök ialla fall. Skriv till dem. Eller försök att få till ett telefonsamtal med chefen.
Jag lider med dig och vet hur arg och ledsen du måste vara. Själv gick jag ut i skogen en kväll och skrek. Ja jag måste ha sett helt galen ut men det hjälpte. Jag lekte Ronja Rövardotter och bara skrek.
Snacka om terapi.
Lycka till framöver i hur ni nu går vidare. Och med all cancer i familjen. Den kan ni faktiskt få vara utan.
Styrkekramar