• Yrja M

IVF/PGD väntar på eller är igång

Emmlin skrev 2013-05-10 19:47:57 följande:
    Jag har ju också pco och min sambo balanserad translokation.

Går behandlingen till på ett annorlunda sätt när det är pco inblandat, eller är det samma?

Just det! Det var nog dig jag tänkte på Glad Skumt att vi är 3 st med samma problemkombination på manliga och kvinnliga sidan.

Det går till på samma sätt (vad jag vet) även när det är pco inblandet. Dock brukar doserna av äggstimulerande medicin vara lägre eftersom vi ofta är lättstimulerade. Sen är det ju extra viktigt med täta ultraljud under stimuleringen eftersom det är stor risk för överstimulering.

• Yrja M
    Emmlin skrev 2013-05-10 20:41:06 följande:
    Ja, det känns ju ganska otippat.
    Helt plötsligt har båda fertilitetsproblem.
    Jag har vetat om min pco sen tonåren och har sedan dess oroat mig oerhört mycket för det här med att skaffa barn och nu sitter man helt plötsligt i en helt annan situation.

Ja som att det inte skulle räcka med ett problem liksom! Fast precis som Kattflickan skriver så kan ju pcos vara en fördel vid just ivf pgd eftersom det är bra med många ägg då eftersom så många sorteras bort.
  • Yrja M
    Polly83 skrev 2013-05-11 10:54:54 följande:
    Det är samma sak för mig, trodde att det skulle vara svårt för mig och tänkte inte på att det också skulle kunna vara svårt för mannen. Jag vet faktiskt inte vilka kromosomer det är, jag var inte med på genlab. Låter kanske konstigt, jag vill vara insatt i allt men av olika skäl blev det så här. Yrja, hur många försök gjorde ni innan ni nu lyckades? Vi har fått dålig prognos trots pgd så ev blir det donerade spermier direkt. Upp till bevis när äggplock blir, förhoppningsvis på fredag!
    Ja ibland blir det för mycket information att hantera så även om man vill vara insatt i allt så orkar man inte ta in allt. Och sen så säger ju kromosomer inte så mycket för de flesta. Vad gör t.ex. kromosom 13 eller 14 liksom?

En fördel dock om man vet vilken translokation det rör sig om är ju att man då kan läsa på om hur statistiken ser ut för just den avvikelsen. I alla fall om den är någorlunda vanlig.

Vi misslyckades på första färskförsöket men vi fick 2 friska embryon till frysen. Och det första frysförsöket lyckades! Glad bebisen är dock inte född ännu utan jag är nu gravid i v. 28.

Vad är det som gör er prognos dålig? Få eller slöa spermier?
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2013-05-11 13:00:43 följande:
    PCOS är väl nästan en fördel i IVF sammanhang? Man får ut många ägg med låg hormondos, dessutom är ni ofta fertila längre.

Själv har jag lågt AMH och kommer troligen att gå in i ett för tidigt klimakterie. Fick maxdos menopur och fick då ut 8 ägg. Kanske har mitt låga AMH värde att göra med mitt genetiska fel? Kvinnor med Downs syndrom går tidigare in i klimakteriet och då jag har gonadal mosaik så innebär det i princip att mina äggstockar har Downs syndrom.
    Jo det stämmer. Jag fick väldigt låg puregon-dos och ändå plockade dom ut 33 ägg. Det var som att kroppen bara väntade på en signal för att få börja massproducera ägg.
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-05-11 15:39:15 följande:
    Yrja, ja jag va väldigt uppgiven i början efter så många år till pdg.., ska ringa Huddinge och kk på måndag., har td på tisdag men har ju redan plussat så tänkte lika gärna ringa på måndag... :) hoppas på ett vul mellan v 6-8.. För kolla läget, vet många dom gör de vid ivf... Känner inte så mycket på förmiddagarna men nu på eftermiddagen o kvällen känner jag mig väldigt gravid.. :)
    Jo, dom gör ofta ett vul för att kolla att embryot har fäst på rätt ställe.

På vilket sätt känner du dig gravid? Jag upplevde tidigt att det liksom "pirrades" i magen. Sen blev brösten lite ömma också.
  • Yrja M

Vad kort tid ni tar vaggisar. Jag gjorde FET och fick absolut inte sluta med vaggisar förrän v. 12 (tror moderkakan skulle ha tagit ta över produktionen då).

• Yrja M
    Polly83 skrev 2013-05-14 09:17:05 följande:
    Jag har inte riktigt förstått hur det fungerar att svara på enstaka inlägg men jag skriver här så förstår ni kanske ändå. Yrja, vad gäller min mans balanserade translokation tror jag att spermierna både är få och av dålig kvalitet. Min man är utredd tidigare och den gången var prognosen dålig så att den skulle vara bättre är enligt läkarna osannolik. Fick du ut 33 ägg? Jag hade 35 äggblåsor under 10 mm och några större i fredags och de var oroliga att de skulle växa allihopa. När jag var där igår hade många växt och de är nu oroliga att jag kommer bli överstimulerad. Känns lustigt med min dos gonal f 75 e. Fick sänka dosen igår, men jag känner inget alls i magen dock. Grattis till din graviditet förresten! Galet egentligen att olika delar av landet har så olika regler.
    Man kan trycka på knappen med '' (ovanför till höger om varje inlägg, mellan knappen med en hand och löpnumret) för att citera ett inlägg.

Ok, då kanske det är samma som för oss. Vi har både få och slöa spermier, och en stor andel missbildade. Men det som är bra med IVF ISCI är ju att de kan välja ut de spermierna som ser bäst ut och spruta in dem direkt i ägget :)

Japp, jag blev överstimulerad och fick ut 33 ägg. Att bli överstimulerad var den värsta delen med hela behandlingen tycker jag. Det gjorde fruktansvärt ont i magen efter äggplocket och jag mådde allmänt illa Rynkar på näsan. Jag borde kanske inte skriva om det, jag menar inte att skrämma dig. Du behöver ju absolut inte råka ut för det bara för att jag gjorde det. Fast det kan ju vara bra att känna till att risken finns och kanske kolla upp vad man kan göra i förebyggande syfte, tex dricka mycket vatten tror jag ska vara bra. Och som sagt är det ju fördelar med att få ut många ägg också. Lite drygt hälften av våra ägg blev befruktade så vi hade många embryon att göra analys på Glad
  • Yrja M
    Polly83 skrev 2013-05-20 13:11:45 följande:
    Yrja, jag lyckas fortfarande inte. Om jag trycker på citatknappen så hamnar din text nere i rutan. Blir den av sig självt i en ruta sedan? Jag blev inte överstimulerad i fredags, snarare understimulerad. De hittade bara fyra ägg! Blev så besviken. Däremot såg min mans spermier bra ut och det är väldigt positivt. Idag när jag ringde hade de tydligen hittat ett ägg till och alla fem var befruktade så hoppet lever kvar. Jobbig väntan det är...
    Hmm.. för mig hamnar din text direkt i en ruta. Det finns ju en knapp för förhandsgranskning också om du vill se hur inlägget ser ut innan du postar det.

5 befruktade är är väl helt ok resultat! Och skönt att spermierna gjorde det dom skulle Glad

• Yrja M
    simple82 skrev 2013-05-21 22:14:41 följande:
    Kände ni någon skillnad sen ni sluta med vaggisarna?
    Nej, inte vad jag tänkte på, inte som jag kan komma på nu i alla fall.

Känner du någon skillnad?
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång