• nellang

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej alla.

Grattis Tjej25. Ibland har allt en mening. Håller tummarna att det är ett friskt frö du har i magen.

Jag är i vecka 15 nu och magen putar ganska mycket. Jämfört med första graviditeten ser jag mer ut som att jag är i vecka 18 eller mer. Härromdagen låg jag stilla i säkert en halvtimme och bara vilade händerna på magen. Och vips så kände jag nåt. Hände flera gånger. Åhh så kul att känna ett livstecken på den lille/lilla. Nu känns det som att det är långa och många 25 veckor kvar.

Ha ett bra 2014 till er alla!

• nellang

Icegirl - även jag känner mig ledsen för din skull precis som de andra tjejerna i tråden. Jag hoppas att ni en dag orkar gå vidare med ÄD eller försök utomlands.

Styrkekramar!

• nellang

Hej på er. Att analysen inte alltid går vägen är inte konstigt. Jag jobbar själv på lab, dock ej med PCR /FISHer som används vid PGD. Men jag har full förståelse för att analyser kan vara brusiga eller inte få ett resultat som går att lita på. Tänk på att det är 1 cell som plockas ut.

Detta är absolut ingen ursäkt för att ljuga om äggen.

Icegirl - har du pratat med chefen på IVF kliniken, Huddinge? Han heter Jan Olofsson. Mycket sympatisk man som hjälpte mig då jag fick trubbel. När jag mailade KI kunde man läsa mellan raderna att jag "hotade" med att ta mitt fall till högre instanser eller media. Prova med det om du inte får gehör.

Lycka till

• nellang
    RingRing skrev 2014-01-15 13:10:07 följande:
    Hej!
    Trådstartaren här. Är sällan inne på fl numera men kikade in idag och blir glad över att se tråden leva vidare. Jag hoppas att ni alla som hänger här på ett eller annat sätt kommer att lyckas.
    Kramar och styrka till er!
    Ja du RingRing - vi kämpar vidare med våra pgd försök och bebisar. Ser att du skrev första inlägget sommaren 2011 - det är ett tag sedan. Kul att vi håller igång tråden. Och att ni pgd föräldrar tittar in ibland.
  • nellang

Att de vill ha från era föräldrar beror på att de troligtvis kommer att göra en krossanalys då de tar fram rätt metod för just er. Det var samma för oss. De fick blod från sjukt barn, frisk pappa, bärande mamma och moster mfl.

• nellang

Nordhemsgatan- Under spraytiden fick jag mycket huvudvärk. Humöret sägs gå upp o ner men jag märkte det inte så mycket. Möjligt att jag var känsligare och grät till minsta snyfthistoria på film. Jag blev trött av sprayen. Och näsblod, men jag har lätt för att blöda så det var väntat.

Jag svullnade mycket av sprutorna. Såg gravid ut innan jag plussat. Men det gick tillbaka och jag passade i jeansen igen.

Ja du får morfin. Be om extra mycket om du är orolig. Och JA det kommer att göra ont men är genomförbart. Blunda och andas så går det bättre. Isättningen gör inte ont. Efter ÄP kommer du att vara groggy och kanske ha ont så ta ledigt hela dagen.

Lycka till och fråga på bara.

• nellang

Tossen - håll hoppet uppe. Än är du ung och kanske finns det ändra sätt. Men först håller vi tummarna att ett av de fyra är ett guldägg.

• nellang
    Livelife skrev 2014-02-05 12:52:12 följande:
    Rd 6 neg

Yep mens

O pappas cancer behöver strålas. Ingen bra dag direkt. Suck.
    Nej ush vad hemskt. Både att du fick mens och att din pappa är dålig. Styrkekramar!
  • nellang

Är i vecka 24 och längtar. Har mycket foglossningar och sammandragningar men jobbar fortf som vanligt. Ska till sjukgymnast på fredag och få tips om bra övningar.

• nellang

Livelife - deppa inte. Jag fick inte plus förrän på TD. Många dagar kvar så hoppet finns

• nellang

Hej. Jag är hemmahörande i Uppsala och har en son. Vi fick göra pgd trots att vi har ett gemensat barn. Jag är bärare av blödarsjuka. Vi gick via klinisk genetik, Uppsala -> reproduktionscentrum Uppsala -> klinisk genetik Solna  -> fertilitetscentrum Huddinge. Så det var en lång resa innan vi fick OK för äggplock.

Är idag gravid i vecka 28

Lycka till!

• nellang
    BettyBoop81 skrev 2014-04-13 08:53:06 följande:
    Grattis till dig :) Hur många försök tog det för innan ni lyckades med PGD?

Min sambo,hans pappa,hans bror och vår dotter har en genetisk sjukdom som innebär skador på nagel och hud.

Sj har jag för några dagar sen genom gått en sen abort då vårt barn dog i magen i v.20 Gråter. Efter moderkaksprov visade det sig att babyn hade sjukdomen men vi ville behålla barnet ändå.men någon där uppe ville tydligen inte det Rynkar på näsan En fruktansvärd upplevelse kan jag säga...

Vi har innan denna senaste misslyckade graviditet diskuterat PGD och fick det beviljat men var då redan spontant gravid. Efter misslyckandet nu funderar vi över pgd igen, men är orolig när man läser antal lyckade födslar..inte många.

vet inte om jag orkar gå igenom ännu en psykisk jobbig period.... chansen att vårt barn får sjukdomen är 50/50 vid varje graviditet
    På första försöket blev jag gravid men fick ma i vecka 10. Andra försöket blev minus. Men nu på vårt tredje försök gick det bra.

Jag tycker oxå att många i tråden blir gravida. Visst kanske inte på första försöket, men i alla fall tredje.

Lycka till
  • nellang
    Livelife skrev 2014-05-20 11:53:34 följande:
    Nu har jag tagit gonal f i tre dagar. Nio dagar kvar....
    Några andra som är pågång?
    Skönt att vara på gång. Själv räknar jag ner dagarna till förlossningen den 19/6.

Satt och tänkte härromdagen över hur fantastiskt det är att vi har fått göra PGD. Lycka till alla ni som är i startgroparna eller ni som fortfarande kämpar för att få PGD beviljat.

• nellang
    Livelife skrev 2014-06-03 15:25:23 följande:

Jaaaaa nu ruvar vi igen smile1.gif

Utav 24 blev 12 befruktade

Utav de blev 9 testade (inte 10)

Utav de hade 4 inte genen

En av de ruvar jag på nu.

De andra tre odlas vidare och kanske kan de frysa in en av de.

Angående överstimuleringen: förstorade äggstockar (båda 8 cm) och litr lite vätska (1cm) men tillräckligt bra för återföring.

Nu känns det bra; gravid tills motsatsen är bevisad smile1.gif

Åhh vad roligt. Nu hoppas vi att guldägget stannar kvar och gror.
  • nellang
    Livelife skrev 2014-06-16 19:31:25 följande:

Ni som blev gravida med pgd när fick ni er första vul?

När jag frågade vid ET sa de att de var stängd när det skulle bli dags för oss så att det skulle bli vecka 12 istället ....

Jag fick VUL i vecka 6-7.
  • nellang
    BlivandeMamma84 skrev 2014-06-16 14:51:33 följande:

Tjejer kan ni snälla svara på frågan: hur lång tid hade ni svullen mage efter ÄP? Det är en vecka sen de plockade ägg och jag har fortfarande ont i mage. Den är stor som en ballong. Igår märkte jag att jag har ont o musklerna eller i lungorna när jag skrattar. Jag orkar inte längre!!!

Och sen är det midsommar och jag mår mig så dåligt :(

Hej. Jag var oxå jättesvullen. Eftersom jag blev gravid då gick aldrig magen ner till normal storlek. På mig syntes det därför riktigt tidigt att jag var gravid. Hick inte att gömma och alla visste innan jag berättade något i v12.

Men det gjorde inte så ont mer än en-två dagar efteråt. Ring till kliniken (KI?) och hör med dem.
  • nellang

I torsdags kom lille Adrian. 50cm och3500g. Det blev ett planerat kejsarsnitt som gick bra för bebisen men sämre för mig. Förlorade massor av blod och blev nedsövd. Men nu är jag bra. Återhämtningen tar nog längre tid.

Ni som fått PGD bebisar, ska man ta ett blodprov på dem för att konfirmera att genen inte finns? Vem koordinerar detta? KI, Akkis (mitt sjukhus) eller jag själv?

• nellang
    Livelife skrev 2014-06-22 22:58:31 följande:
    Puffar.
    Jag hade progesteron. Använde det till jag plussat och minskade sedan. BM sa att jag kunde sluta helt men att många minskar långsamt. Tog väl dem i två veckor efter plus. Ibland bara varannan dag.
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång