• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • Johanna reporter SR

Hej, Jag är reporter på SR och håller just nu på och tittar lite på skillnader i hur olika landsting erbjuder och bekostar PGD. Jag vill gärna komma i kontakt med dig som inte fått pgd beviljat från ditt landsting eller som enbart fått ett försök. Om du har något annat att berätta om pgd, som du tror kan vara intressant för mig att veta, så får du också gärna höra av dig. Maila gärna till mig på: [email protected] så kan vi pratas vid. Mvh, Johanna

• Kattflickan

Intressant att PGD uppmärksammas. Jag har blivit beviljad 3 försök, så jag är inte så intressant för dig. Jag vet att Norrlandslänen inte beviljar PGD alls! Det finns någon äldre, ej aktiv forumtråd där några från Norrland var med minns jag.

• RingRing

Vi är nog inte heller intressanta för dig. Har blivit beviljad 2 försök vilket innebär högst 2 st återföringar sammanlagt, vårt landsting har också en åldersgräns att man minst måste vara 25 år för att kunna få behandling. Så vitt jag vet kommer vi inte få några försök till syskon om nu inte reglerna hinner att ändras. Tycker också det är jätte bra att det uppmärksammas ang PGD med tanke på att vi inte har några alternativ att vända oss privat här i Sverige ifall vi ej blir beviljade behandling eller vill ha chansen till att skaffa syskon. Du får jätte gärna ta kontakt med mig ifall det är något du undrar över.

• Chief Wiggum

Jag har blivit beviljad 3 försök med ägguttag och alla frysta ses som bonus. Jag bor i Skåne och får även resan (och eventuellt hotell) betalt av Region Skåne. Så Skåne verkar vara generösa. Antar att jag inte är av intresse för dig, men tack för att du uppmärksammar det.

• Yrja M

Jag och min partner är ett av de par som blivit nekade PGD av landstinget (Västerbotten). Vi försöker nu utomlands istället och betalar själva.

• Chief Wiggum

Johanna, skriv gärna här när det är dags för sändning, även om det dröjer några månader Glad

• RingRing

Har du td imorgon kattflickan?

Håller också mina tummar.

Kram

• Emma 059

Hej på er!
    Jag har nyligen fött en som med en genetiskt ärftlig immunbrist sjukdom, en sjukdom som min lillebror dog av när han var 4 år.Nu har vi börjat fundera på hur vi ska göra med ett eventuellt syskon. Vi har fått tips om att göra PDG, nackdelen vad jag fattar är att det tar lång tid och kanske inte ens lyckas men fördelen är att vi har vetskapen om att det blir ett friskt barn och som dessutom har matchande stamceller som skulle kunna doneras till våran sons stamcellstransplantation.  Det andra alternativet vi har är att bli gravid på egen hand och göra fosterdiagnostik i v. 9 och göra abort om det är ett sjukt barn, chansen att få barnet får matchande stamceller är då 20 %. Vi tycker att det är ett svårt beslut, vad har ni för tips och erfarenheter?

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång