Inlägg från: LillaPaula |Visa alla inlägg
  • LillaPaula

Träningsnördar - här samlas vi!

Hejsan vilken härlig tråd!  

Tänkte fråga om det är någon som har några bra tips på vikt nedgång? Flyttade nämligen för två årsedan och då la jag all träning på is. (Tyvärr). Så la på mig allt för många kilo som jag skulle behöva träna bort nu. Innan flytten tränade ja gym 3 gånger/vecka & löpning 3gånger/vecka. 
    Men nu vill jag inte fokusera något på muskler utan bara på vikt nedgång :) När hur ger träningen bäst resultat?? Och vad är "bra" och dåligt att äta =)

Ha en härlig dag alla!!  

• LillaPaula
    Livsoduglig skrev 2011-08-28 09:47:29 följande:
    Hej! Välkommen hit! Och visst är det en trevlig tråd!

Jag har harvat med viktnedgång de senaste två åren och jag har provat (känns det som) snart allt som finns! Alla metoderna funkar, dock är det nog rätt individuellt vad som är bäst just för dig. För min del funkade LCHF kanon! Tillsammans med rätt lugn träning så gick jag ner en massa. Efter en tid saknade jag dock kolhydrater och gick över till mer vanlig kost och ökade antalet gympass och på den vägen är det nu för min del. 

De tips jag kanske kan slänga till dig är A) För dagbok över vad du äter och hur du tränar. Man "glömmer" faktiskt annars rätt mycket av det man proppar i sig.Så saker som såser, en liten kaka här, en macka där. Det är bra att kunna titta tillbaka på veckan/månaden och faktiskt se hur man har levt. När man har det svart på vitt är det hyggligt lätt att själv hitta förbättringsmöjligheter. B) Sätt upp tydliga mål och helst "överkomliga". Att gå ner 30 kilo är inget bra mål... för du kommer nog lessna innan du kommit så långt (jag har såklart ingen aning hur mycket du vill gå ner, men du förstår poängen). Så ha kanske 5 kilo åt gången som mål och klappa och beröm dig själv på axeln så du nästan storknar varje gång du når ett mål. C) Ät bra mellanmål så du aldrig blir panikhungrig. Detta var i alla fall mitt största fel innan.Jag åt lunch 12:00 och sen när jag kom hem 18 så åt jag för en mindre armé och... tja det var inget bra. Tycker keso är kanonmellis :) 

Sen som parentes: Muskler bränner. Så ju mer muskler du har, ju mer förbränner du varje dag. Så kan du klämma in 1-2 styrkepass/ vecka och äta bra med protein tror jag att du i det långa loppet tjänar massor på det :) 

Lycka till och våga inte "smita iväg" nu utan låt oss höra hur det går för dig :) 

Tack för super bra tips! :) 
    Håller med dig om keso, det är så himla gott och man kan äta det till allt.
    Mitt mål är att gå ner 15 kilo. När jag slutade träna hade jag en vikt på 52 kilo. Jag ska försöka med del mål så det inte känns så tungt.
    Är det en myt att man förbränner mest om man går ut o går på morgonen innan frukost?
    Har testat olika bantningspulver men tycker att man tröttnar på att försöka dricka saker som smakar mjöl  ;) och mår mest illa av det så det brukar sluta med att ja äter godis ist framåt kvällen.
    Vad brukar du träna för något? 
  • LillaPaula
    ETSS skrev 2011-08-28 10:24:08 följande:
    Ja, sen välkommen till den trevligaste tråden med de mest stöttande folket på FL :)
    Tack så mycket
  • LillaPaula
    Livsoduglig skrev 2011-08-28 13:40:09 följande:
    Hej igen!

15 kilo kan vara klokt att dela upp, men det fixar du. Framför allt är det roligt "i början" för de första kilona brukar rinna av ganska snabbt :)

Jag är ingen expert, men vad jag har hört och läst så är promenad innan frukost bra (eller bättre), men inte magiskt bra. Så är du en som inte behöver äta på morgonen kan det klart vara värt att köra på. Behöver du äta innan påverkar det inte såååå mycket samt att du kanske orkar bättre tempo eller längre med lite mat i magen. Så det är nog en avvägningsfråga. Om någon annan klok här på tråden vet något får ni gärna hojta till :) 

Bantningspulver är också (alltid verkar det som) en het potatis *skrattar*. Har läst en tråd på body's forum och där är de flesta överens. Det är onaturligt. Det är inte toppenbra för kroppen och det är ingen "livsstil" (DVS du kan inte leva så resten av ditt liv ;)) men kör man det så når man resultat och det snabbt. Om man då står ut med urpa-jörpa 5-6 gånger per dag och inte fuskar. Jag har med provat... i flera timmar faktiskt, men sen insåg jag att det är i alla fall inget för mig. Jag tror i långa loppet att "riktig" mat ändå är det bästa. 

Själv tränar jag egentligen allt jag kommer över :) Jag går på gym och lyfter vikter, går på de flesta passen (har faktiskt inte vågat testa Zumbu...jag kan verkligen inte dans och har noll taktkänsla), är ute och springer och älskar åka inlines. Ibland vill kollegor och andra spela innebandy eller fotboll och det funkar ju det med :) Får jag välja så skulle jag nog säga att spinning och lyfta vikter är roligast! Vad kör du för något? Vad är du sugen på?  
    Hejsan.
    Jag får nog allt hålla med dig där, bantningspulver är nog inte det bästa att hålla med om och sen så är ju frågan hur kroppen reagerar på det i det långa loppet. Får nog se till att hålla sig till nyttig riktig mat ist med mindre portioner :)
    Ska försöka hålla mig borta från vågen ett tag så att man inte stirrar sig blind på den och tröttnar för att det inte händer något.

När jag tränade som mest så var det maskiner på gymmet jag körde, men har aldrig varit dålig på att träna kondition.. Sprang ett par gånger i veckan men bara för att hålla igång och för att orka träna på gymmet.
    Nu har jag börjat lite lugnt med en promenad om dagen i ganska lugnt tempo och försöker äta nyttigt ( vilket är svårt tycker jag att veta vilken mat som egentligen är nyttig och inte)  Har börjat lugnt bara för att inte tappa lusten om jag kör på i samma tempo som förr :)

Vad skönt att du verkar gilla så mycket olika träning, då blir det ju mer variation och man kan göra det som väder/ humör är mest inställd på. Zumba verkar ju riktigt roligt och jag tror du skulle klara det i fall du är sugen på att försöka, det finns ju ny börjar kurser där man inte behöver ha någon taktkänsla. Sånt lär man ju sig med tiden. Och tänkt på att alla är ju där för att lära sig så det är ju ingen som är proffs på det.   
  • LillaPaula
    Tullemi skrev 2011-08-29 09:08:44 följande:
    Jaha, då bär det av till jobbet: första dagen på mitt nya ställe och jag är lite nervös . Jag jobbar till kl 19 och om jag orkar så cyklar jag direkt till gymmet efteråt. Det är dock väldigt tveksamt om det blir av eftersom jag vet att man kan vara ganska så mör i kropp och knopp när man inte arbetat på ett tag, plus att jag i mitt jobb är på benen hela dagarna (förutom lunchen då). Vi hör ikväll alla! Ha en bra dag .
    Lycka till!!
  • LillaPaula

Idag är det en riktigt onyttig dag... pizza till middag, har sådan himla mensvärk så orkade verkligen inte laga någon mat..

Men men i morgon blir det nya tag :) Ska iaf gå ut och gå en timme snart så att inte hela dagen har blivit förstörd.

En fråga till nån som vet, är det bra att äta ägg och keso om man ska gå ner i vikt?

• LillaPaula
    MissKaos skrev 2011-08-31 22:08:14 följande:
    LillaPaula skrev 2011-08-31 15:29:16 följande:
    Idag är det en riktigt onyttig dag... pizza till middag, har sådan himla mensvärk så orkade verkligen inte laga någon mat..

Men men i morgon blir det nya tag :) Ska iaf gå ut och gå en timme snart så att inte hela dagen har blivit förstörd.

En fråga till nån som vet, är det bra att äta ägg och keso om man ska gå ner i vikt?
    Ja, det beror ju på vad du äter mer?
    När ja äter keso brukar det vara som pålägg på macka ist för smör och annat.
    Ägg brukar vara mellanmål eller kvällsmat.

En dag för mig kan se ut ungefär så här.
    Frukost två mackor med keso och apelsin jusie 
    Mellanmål Lättfil &müsli
    Middag spenat med falukorv & köttbullar och vatten
    Mellan mål lite melon/äpple/vindruvor eller liknande
    Kvällsmat  två makor med kokt ägg eller keso och  apelsin juice 

1 timmes promenad
     Vad tycker du om detta vad verkar jag äta för mycket av eller vad är för "fett" om man ska gå ner i vikt 
  • LillaPaula
    Primrose skrev 2011-09-02 15:00:39 följande:
    LillaPaula: Jag svara litet, trots att du inte frågade mig. Det jag spontant tycker är att du borde byta ut falukorven/köttbullarna till någon annan proteinkälla (t ex kyckling, kalkon, fisk, skaldjur) och att du kanske kan klämma in litet fler grönsaker (för vitaminer och extra mättnad). Sedan har jag för mig, trots att jag inte är någon blodsockersfixerad eller kolhydratsjagande person, att det finns bättre frukt än just äpplen och vindruvor. Men då är jag petig. Drömmer Sedan beror det ju också på vilken storlek dina portioner har, vad du äter för bröd osv.
    Tack så mycket för svaret och tipsen :) Äter en del kyckling och lax men då blir det ju oftast till ris eller potatis vilket inte heller ska vara bra.
    Haha ja det är allt en djungel det här med mat och vad som är nyttigt. Speciellt bröd, när man börjar läsa på innehålls förtäckningen så  märker man fort att vissa bröd som ska vara "mörka" är lika onyttiga som dom ljusa.
    Tack så mycket igen och ska börja tänka på grönsaker  
  • LillaPaula
    MissKaos skrev 2011-09-02 18:32:32 följande:
    LillaPaula skrev 2011-09-02 14:50:49 följande:
    När ja äter keso brukar det vara som pålägg på macka ist för smör och annat.
    Ägg brukar vara mellanmål eller kvällsmat.

En dag för mig kan se ut ungefär så här.
    Frukost två mackor med keso och apelsin jusie 
    Mellanmål Lättfil &müsli
    Middag spenat med falukorv & köttbullar och vatten
    Mellan mål lite melon/äpple/vindruvor eller liknande
    Kvällsmat  två makor med kokt ägg eller keso och  apelsin juice 

1 timmes promenad
     Vad tycker du om detta vad verkar jag äta för mycket av eller vad är för "fett" om man ska gå ner i vikt 
    Jag tycker att du äter på tok för lite!  Sen är falukorv helt förkastligt enl mig. Även färdiga köttbullar.. Fel sorts fetter och för lite protein!  Keso är nog bra men du behöver äta ngt med mer protein på morgonen. Lägg på skinka och keso på mackorna, och ta ett ägg till

Mellis: OMdu inte tränar  räcker det med frukt.

Kvällsmat: Tja, samma sak där -om du bara promenerar räcker det eg med frukost, lunch, middag och evt ngn frukt till mellis. Testa dig på slv.se gå in på "matvanekollen" och registera din mat och dina vanor så får du en uppfattning om hur mkt/lite du äter och av vilka näringsämnen. Tyvärr ser man inte fettkvalité. Kör gärna en hel vecka så du verkligen ser ett överslag
    Haha ja vet falukorv är bara för dåligt men vissa dagar springer tiden iväg så då brukar det och senat få gå :)
    Nu tänkte jag mer på hemma gjorda köttbullar, är de oxå väldigt onyttiga?
    Jag äter ju inte lunch, tycker det är för mycket med två mål med riktig mat på en dag går det inte då ha kvar kvällsmaten men äta något nyttigare på kvällen? Eller tänker jag helt fel..
    Tack så jätte mycket för tipset med  internet sidan, ska testa det direkt
  • LillaPaula
    Fattig student skrev 2011-09-02 22:43:25 följande:
    Jag skulle sammanställa det så här:

Minus:

Minus Musli (Om det är färdigköpt).
    Minus Falukorv och köttbullar.
    Minus Mackor (Högst 2st/dag).

Plus:

Plus Melon, äpple.
    Plus Spenat.
    Plus Ägg.
    Plus Keso.

Plus/minus:

Plus Minus  Vindruvor (En klase högst någon gång i veckan, förslagsvis fredag).
    Plus Minus  Apelsinjuice (Högst 1 glas/dag).
    Tack det hjälpte faktiskt mycket  

Ni är ju helt toppen. Det räckte att gå in här och läsa lite innan så fick jag lust med en timmes rask promenad i naturen. Var hur härligt som helst!  
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!