Inlägg från: Hannibal |Visa alla inlägg
  • Hannibal

Träningsnördar - här samlas vi!

Rom byggdes inte på en dag...

2010

2014

Kör så det ryker allihopa!
  • Hannibal
    Goldnugget skrev 2014-04-10 23:53:43 följande:
    Bra kämpat! Ja det tar ju sin tid. När man börjar träna är det lätt att inbilla sig man ska bli maffig på ett par 2 månader. Biffiga lats du har fått till! Mycket breda latsdrag?

Mycket chins. Och en hel del marklyftande i yngre år. Grunden för en bra rygg tillsammans med tunga skivstång- och kabelroddar. En stark rygg är en biffig rygg.
  • Hannibal
    ander25k skrev 2014-05-01 07:50:14 följande:
    Det tycker jag , Min 40 minuter X3 per vecka , tyckte landlagstränaren att man skulle göra , även att klä sig lite varmare än normalt , för att få en bra svettning .
    Landslagstränaren i gång då antar jag? Att gå är den mest fundamentala förmågan vi har som människor, varför skulle vi behöva träna den? Om du är i sånt dåligt fysiskt skick att du känner behovet att träna på att ta dig från punkt A till punkt B med promenadhastighet, ja då har antagligen andra stora problem i din vardag att fokusera på.. Att klä sig varmt ger en försumbar energiökning. Du bränner antagligen mer kalorier om du fryser.
  • Hannibal
    MissKaos skrev 2014-05-01 10:42:43 följande:
    Allt man gör med ett syfte i en träningsplan är träning. Träning av kapillära systemet är viktig för helheten.
    jag sprang gbg varvet på 1:48 sist. Pb milen 47. Inte bäst men inte sämst så något gör jag rätt.

Nåt gör du rätt? Ja, du löptränade antagligen.
    Vad är syftet med att gå i din träningsplan då? Rehabilitera en skada? Problem med hjärt/kärlsjukdomar? Behöver man träna "det kapillära systemet" genom att gå, handlar det ju snarare om att träna för att överleva än att träna för att öka sin atletiska förmåga.
    Det är inte fel att använda sig av "gång" som träningsform, jag gör det själv ibland. Men då pratar vi gång strax under maxpuls. Rullband, vikter på ryggen, brant lutning, hög hastighet. Att knalla runt med en tvåsiffrig puls och tro att det ska ge nåt annat än lite njutning i vårsolen är bara fånigt.
  • Hannibal
    ander25k skrev 2014-05-01 13:25:00 följande:
    Styrkelyft :)
    Aha, där ser man. Min träningspartner sen ett antal år va vm-reserv till landslaget nyligen. 110 kg och springer coopern på 11.48 :) Det går att vara stor och stark och ändå ha bra flås. Har iof en del med vårat yrke att göra.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!