Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Studentpappa skrev 2015-01-01 12:04:12 följande:
    Blev du utan ligga igår igen? Förstår att det svider!
    If you wanna get fit, get crossfit.

Jag gjorde årets sista pass igår. Bröst och armar, mycket bänk. Kändes bra!
  • K grrl
    minmaj skrev 2015-01-06 11:42:19 följande:

Hej! Har en fråga till alla träningskunniga angående viktminskning och styrketräning :) Jag tränar ganska mycket, varierat och regelbundet (ca 4 pass i veckan). Oftast blir det på olika pass såsom spinning, cirkelgym, indoorwalking etc. Har ju förstått att det är tung styrketräning som gäller om man vill få till en snyggare kropp och finare former och det vill jag såklart :) Så jag tänkte därför koncentrera mig mer på tung styrka nu. Men då till min fråga, jag har ca 4-5 kg som jag skulle vilja gå ner, ska jag satsa på viktnedgång och cardioträning först för att minska i vikt och därefter bygga muskler? Eller funkar det att styrketräna och samtidigt minska i vikt?

Förenklat kan man väl säga så här, att om du ligger i kaloriunderskott och styrketränar, så bygger du inte så mycket nya muskler så mycket som att behålla dem du redan har. I grund och botten krävs det ett kaloriöverskott för att bygga muskler. 

Du har ju inte mycket att gå ner och styrketränar inte ännu, så mitt förslag är "recomp" (vilket i princip det jag håller på med, vet att jag nog borde bulka men har svårt att ta mig över den mentala tröskeln). Det innebär att du ligger i kaloribalans - går inte ner i vikt - men förändrar din kroppskomposition till det bättre (mer muskler, mindre fett). Jag gick ner jättemycket när jag började träna och ironiskt nog så jobbar jag ju häcken av mig för att gå upp i vikt nu då (= mer muskelmassa). Man ska inte tänka så himla mycket på vikt.

Helkroppspass inriktat på hypertrofi 3-4 gånger i veckan (gå på ett färdigt program t ex PHUL, New Rules of Lifting for Women, Strong Curves), minska på cardion, ät tillräckligt och få i dig tillräckligt mycket protein, det är framgångsreceptet.  
  • K grrl

+ ligger man i kaloriunderskott är det bra att ligga ännu högre i proteinintag, uppemot 2,5 gram per kilo kroppsvikt. 

Och ett tillägg... jag började jättebra när jag började styrketräna. Min tränare satte mig på att äta massor, tyckte jag (det räckte ändå inte). Till sist hittade vi ju min kaloribalans och det var skithäftigt. Jag blev starkare och starkare för varje pass jag gjorde. Men så började jag ett nytt jobb, rörde på mig mer, fick ett nytt träningsprogram som var väldigt mycket mer volym i än tidigare. Jag kunde inte lyfta lika mycket. Jag fick ont. Jag fick sämre teknik och sämre återhämtning (kunde t ex somna på soffan efter middagen). Några lyft backade jag en hel del i. Några veckor senare insåg jag att jag hade gått ner några kilo i vikt. 

Därför tycker jag att om man verkligen vill forma om kroppen och bygga muskler - kanonidé, det finns inget bättre - så ska man också äta tillräckligt. Energin påverkar hur du presterar i viktrummet och hur du presterar i viktrummet är vad dina resultat handlar om. 

• K grrl
    Sorbus skrev 2015-01-07 21:32:13 följande:
    Det där med magrutor har ju blivit något av en symbol för att man ska vara vältränad, fast egentligen är det inte alla som får synliga magrutor särskilt lätt även om de är riktigt tränade. Marathonbloggen skrev om det alldeles nyligen blog.svd.se/maratonbloggen/2015/01/04/det-stora-magrutemissforstandet/

Du verkar ju vara i riktigt bra form så det finns egentligen ingen anledning för dig att bekymra dig om magen, fast jag förstår hur du menar med att det skulle vara kul att  visa ett sixpack någon gång.
    Jag tillhör en av dem som får magrutor lätt. Jag är både stolt och förargad över detta.
  • K grrl

Haha, jag VET att det är orättvist! Förargad därför att jag blir så fyrkantig över mage och midja. Jag tycker det är rätt kul att träna abs men låter bli för att jag breddar midjan en hel del. Jag är smal över höfterna, så jag behåller gärna den lilla kurva jag har.

• K grrl

Jag tycker inte att jag unnar mig mat i överhuvudtaget. Mat är på tok för förknippat med tröst överlag. Mat är gott och nödvändigt! Ingen tröst- och belöningsnapp.

Raw food-bollar i all ära, men jag föredrar en riktig semla ibland, och det har jag också utrymme att äta. Jag äter glass, pizza när jag får tillfälle till det, och älskar en riktigt kladdig fudgekladdkaka.

Jag har varit så himla rädd för att gå upp i vikt och jag känner att jag inte behöver en massa regler kring ätande. Måste stoppa i mig så mycket för att hålla vikten att det faktiskt inte gör något att äta lite onyttigt - det gör det bara så mycket enklare att komma upp i mina carbmacros.

• K grrl

Jag har gjort mitt första pass hemma! Det blev sex set front squats, fyra set romanian deadlifts, tre set glute bridges med isohold och två set resistance band good mornings. Kändes bra - men jag behöver nog en ställning.

• K grrl
    Studentpappa skrev 2015-01-11 07:44:28 följande:
    Roligt med grejer hemma, det är ju helt klart jobbigt att behöva frivända upp vikter för benböj

Nu ska jag upp och skotta, grymt insnöade idag. Så nu blir det skidspår och slalom!
    Jag använde våra ställningar för tvättpåsar, hahaha! Men vågade inte lasta på mer än 40 kilo på dem. Och jag fick ju knäböja upp vikten.
  • K grrl
    minmaj skrev 2015-01-12 18:35:50 följande:

Hjälp igen! Jag försöker få till fyra-fem pass totalt i veckan, varav tre rena styrkepass i gymmet, ett intervallpass och ett corepass eller något annat lugnare pass (powerwalk, yoga..)

Men, med tre styrkepass i veckan, hur lägger jag bäst upp träningen i dem? Ska jag splitta kroppen och träna olika muskelgrupper vid olika tillfällen eller gör jag bäst i att köra genom stora delar av kroppen vid varje tillfälle? Avsikten är förutom välmående, att bygga muskler och se snyggare ut helt enkelt ;)

Helkroppspass!
  • K grrl

Fyller i med jumpsquats, fällkniven, det finns en hel del dynamiska plankor, PUSH UPS så klart!, step ups på en stadig stol, bänkdips på en stadig stol.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!