Träningsnördar - här samlas vi!
Jag gjorde årets sista pass igår. Bröst och armar, mycket bänk. Kändes bra!
Hej! Har en fråga till alla träningskunniga angående viktminskning och styrketräning :) Jag tränar ganska mycket, varierat och regelbundet (ca 4 pass i veckan). Oftast blir det på olika pass såsom spinning, cirkelgym, indoorwalking etc. Har ju förstått att det är tung styrketräning som gäller om man vill få till en snyggare kropp och finare former och det vill jag såklart :) Så jag tänkte därför koncentrera mig mer på tung styrka nu. Men då till min fråga, jag har ca 4-5 kg som jag skulle vilja gå ner, ska jag satsa på viktnedgång och cardioträning först för att minska i vikt och därefter bygga muskler? Eller funkar det att styrketräna och samtidigt minska i vikt?
+ ligger man i kaloriunderskott är det bra att ligga ännu högre i proteinintag, uppemot 2,5 gram per kilo kroppsvikt.
Och ett tillägg... jag började jättebra när jag började styrketräna. Min tränare satte mig på att äta massor, tyckte jag (det räckte ändå inte). Till sist hittade vi ju min kaloribalans och det var skithäftigt. Jag blev starkare och starkare för varje pass jag gjorde. Men så började jag ett nytt jobb, rörde på mig mer, fick ett nytt träningsprogram som var väldigt mycket mer volym i än tidigare. Jag kunde inte lyfta lika mycket. Jag fick ont. Jag fick sämre teknik och sämre återhämtning (kunde t ex somna på soffan efter middagen). Några lyft backade jag en hel del i. Några veckor senare insåg jag att jag hade gått ner några kilo i vikt.
Därför tycker jag att om man verkligen vill forma om kroppen och bygga muskler - kanonidé, det finns inget bättre - så ska man också äta tillräckligt. Energin påverkar hur du presterar i viktrummet och hur du presterar i viktrummet är vad dina resultat handlar om.
Haha, jag VET att det är orättvist! Förargad därför att jag blir så fyrkantig över mage och midja. Jag tycker det är rätt kul att träna abs men låter bli för att jag breddar midjan en hel del. Jag är smal över höfterna, så jag behåller gärna den lilla kurva jag har.
Jag tycker inte att jag unnar mig mat i överhuvudtaget. Mat är på tok för förknippat med tröst överlag. Mat är gott och nödvändigt! Ingen tröst- och belöningsnapp.
Raw food-bollar i all ära, men jag föredrar en riktig semla ibland, och det har jag också utrymme att äta. Jag äter glass, pizza när jag får tillfälle till det, och älskar en riktigt kladdig fudgekladdkaka.
Jag har varit så himla rädd för att gå upp i vikt och jag känner att jag inte behöver en massa regler kring ätande. Måste stoppa i mig så mycket för att hålla vikten att det faktiskt inte gör något att äta lite onyttigt - det gör det bara så mycket enklare att komma upp i mina carbmacros.
Jag har gjort mitt första pass hemma! Det blev sex set front squats, fyra set romanian deadlifts, tre set glute bridges med isohold och två set resistance band good mornings. Kändes bra - men jag behöver nog en ställning.
Hjälp igen! Jag försöker få till fyra-fem pass totalt i veckan, varav tre rena styrkepass i gymmet, ett intervallpass och ett corepass eller något annat lugnare pass (powerwalk, yoga..)
Men, med tre styrkepass i veckan, hur lägger jag bäst upp träningen i dem? Ska jag splitta kroppen och träna olika muskelgrupper vid olika tillfällen eller gör jag bäst i att köra genom stora delar av kroppen vid varje tillfälle? Avsikten är förutom välmående, att bygga muskler och se snyggare ut helt enkelt ;)
Fyller i med jumpsquats, fällkniven, det finns en hel del dynamiska plankor, PUSH UPS så klart!, step ups på en stadig stol, bänkdips på en stadig stol.