Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2012-07-15 20:22:31 följande:
    Jag tycker eg inte BMI säger så mkt. Jag har ungefär samma BMI som en kollega, men drar nog 2 strl mindre tror jag. Jag tränar, hon lever på godis.  Jag menade snarare att han lär gilla dig i vilket fall som.. Jag avskyr när man jag inte kan göra det jag vill! Jag gillar att orka busa, hoppa skutta springa.. Överhäng ogillas. Helt klart, trivs inte heller med det.

Nej jag håller med, enl BMI ligger jag till gränsen till undervikt när jag är nöjd. Ja överhänget är ett problem, för går jag upp en storlek på byxorna så sitter de fel på nåt annat ställe i stället.Fast den senaste veckan har jag sluppit suget efter att äta mer mat och andra onyttigheter. Kilona började krypa sig på när min mage rättade till sig och behöll allt jag åt. Jag är egentligen ingen som överäter, men jag har haft en jobbig jobbvår och ett jobbigt år innan dess. Dessutom har jag inte kunnat äta ordentligt på jobbet nu i vår. Jag vill äta med barnen, men får ingen specialkost så jag har mest ätit grönsaker till lunch och ätit mig mätt på frukost och mellanmål.Fast nu har jag fått en mikro på avdelningen så jag hinner värma medhavd mat. Lunchen på jobbet är en riktig kaossituation och då kan man inte gå ifrån för att värma mat.

Nu ska jag börja packa så vi kan komma iväg i tid imorgon. Jag har nyss ätit middag och klädde på mig strax före det...aldrig mer vin till mig är allt jag kan säga.  Min mage gillade det inte så jag har varit bakis och haft problem med magen samtidigt...ja det brukar man få, men jag känner min mge så väl vid det här laget att jag vet att den reagerade lika mycket på själva vinet som på alkoholen. I vanliga fall kan jag inte dricka vin just för att magen säger ifrån.   
  • Wilowa

Haha! Jag håller på och packar och då hittade jag ett par gamla jeans i garderoben som jag kunde ha för 1½ år sedan...jag fick dem inte ens över rumpan. Jag antar att jag hittade ett nytt mål där, för dem ska jag komma i igen!

Den här veckan tänker jag inte lägga mig ner på marken och göra min övning varannan timme...snacka om att jag skulle bli idiotförklarad då. Istället tänkte jag utmana mig med en planka om dagen eller två om jag känner att jag inte orkar köra den till max. Den tror jag till och med att jag lyckas få till inne i husvagnen, men helt säker är jag inte. Det är aningens trångt i den trots att vi har en relativt stor vagn. Jag är nog lite knäpp, men jag längtar efter vintern. Nån sommar verkar vi ju ändå inte få så...

Veckans mål:
    En planka om dagen
    En promenad per dag med MBT-skorna (sätter ingen sträcka eftersom vi är på semester )       

• Wilowa
    MissMe83 skrev 2012-07-16 10:08:21 följande:
    Willowa: det är bra att ha såna mål. Glöm inte att njuta av din semester åxå

När vi åker till Spanien om två veckor har vi sällskap med en tjej som är Friskis ledare. Hon ska driva på oss två ggr under den veckan. Ska bli skoj har en känsla av att det får bli på kvällstid, under dagen blir det på tok för varmt

Nej då, det är ingen fara, jag kommer njuta av semestern. Klarar jag av att njuta uppe i fjällen när det är 30 minusgrader, blåser 25 m/s, snöar massor så ska jag nog kunna njuta nu med...jag kommer ju vara i vår underbara husvagn, den är frihet för oss. Fast jag är lite orolig för hur campingarna ser ut nu, det blir nog inte tal om nåt mys i förtältet tyvärr. Så mycket som det regnat så är det risk för geggiga och vattenskadade campingar.

Spanien låter skönt, men morgongympa kan vara skönt med.  
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2012-07-16 10:17:29 följande:
    Eller tidig morgon!
    Förra året, i Turkiet sprang jag på morgonen före frukost. Inga långa turer men det och vattengympa + ngt styrkepass (och en alinclusive med superbra mat!) gjorde att jag faktiskt deffade till mig liteunder resan och mådde skitbra. Vi fick värsta inspirationen där både jag och mannen. När vi km hem började vi köra massor med saker i matberedaren. Vitkål, rödbetor, morötter etc. Skaq nog ta upp det igen, tack för inspirationen Var itne sugen på alkohol (förklaringen till det kom som ett missfall efter resan)

Nu: Mot älvsborgsfästning! Ikväll ska jag testa att springa lite igen. Ska ta mina gammla skor med mycket dämpning i tror jag. Löper sällan i dom dom är lite tyngre och inte så snabba.
    Nu låter du lite som barnen på jobbet när de äntligen får ha springskor på sig efter en lång vinter. Självklart är det skorna som springer snabbt och inte de. De är så goa.

Usch ja, missfall kan man allt klara sig utan.    
  • Wilowa
    Mollly skrev 2012-07-16 12:02:52 följande:
    Jag som var så taggad för att börja springa. Men det sket sig. Jag har varit yr till och från sen i Tisdags. Igår var jag ordentligt yr, så vågade inte ge mig ut och springa. haha känns som jag är ombord på en båt typ hela tiden.

Det är den typen av yrsel som jag haft. Ett tips är att stretcha alla muskler du kan komma på. På mig sitter det i höfterna/bäckenet och i nacken/skuldrorna. Hjälper inte det tycker jag att du ska uppsöka en kiropaktor eller liknande. När jag haft så spå har jag haft låsningar som försvagat musklerna och som ger upphov till yrseln. Min kiropraktor brukar kolla mukelstyrkan på olika ställen och sedan vet han var han ska bryta...snacka om bra styrketräning. Först svag så man inte har nåt att sätta emot och sedan efter ett bryt kan man det.
  • Wilowa
    Mollly skrev 2012-07-16 12:14:55 följande:
    ah ok. ska testa det. Tack för tipset. Kanske kan ge mig ut på en runda sen iafSkrattande
    Fast var det inte du som skadade höften för ett tag sedan? I så fall skulle jag ta det försiktigt med löpandet, yrseln kan komma därifrån och löpning tär på för mycket då. Jag får alltid yrsel när jag försöker springa. ...ett tag efteråt tyvärr så jag känner det inte när jag springer.
  • Wilowa
    Mollly skrev 2012-07-16 12:30:46 följande:
    Nej, en spricka strax över svanskotanSkrattande Men får träna och göra precis vad jag vill enligt läkaren.

Okej, men då kan det vara det som spökar...läkare vet inte vad de pratar om. Har du fått träffa en sjukgymnast? Jag har mina aningar om att mina problem kan bottna i en skada på svanskotan som jag fick när jag trillade på längdskidor plus min första förlossning. Om du kniper med musklerna bak i korsryggen/rumpan, känns det lika på bägge sidorna? Hittar du dem som före skadan?

Jag har en av vårt landstings mest seriösa läkare och han undersökte mig i 1½ timme utan att hitta nån orsak till min yrsel. Då gick jag till min kiropraktor och han hade diagnostiserat mig och behandlat mig på mindre än 15 minuter. Visserligen krävdes det fler besök, men det hjälpte.  Numera går jag alltid till kiropraktorn när jag börjar känna avyrseln och inte kan häva den själv. 
  • Wilowa
    MissMe83 skrev 2012-07-18 20:34:27 följande:
    Fan fan fan. Får inte träna på 14 dagar! Har fått en mjukdels skada i nacken som måste läka ut. Jag kommer bli tokig att inte få träna!! Fan vad arg jag är på tjejjen som körde på mig. I 40 knyck och sedan försökte hon smita dessutom! Körde och gömde sin bil och kom traskandes tillbaka efter 15 min och tittade inte ens på mig. Vände ryggen mot mig när dom lastade över mig på båren. Tack för den!! Nu är jag riktigt arg när chocken lagt sig.

Usch och fy din stackare, men ta du det lugnt dessa 14 dagar så kanske du kan träna och leva ditt liv normalt alla återstående veckor av ditt liv! Jag vet allt för väl hur skador på kroppen kan påverka ens liv med värk och ysel...var rädd om dig!

Fast fy fan vad arg jag ahde varit på tjejen om jag varit dig! Riktigt ruttet gjort, hoppas att hon handlade i chock.  
  • Wilowa
    Mollly skrev 2012-07-16 13:05:25 följande:
    nepp har inte varit i kontakt med sjukgymnasten. Men har funderat på om man skulle ta och ringa dom.

hmm det känns som att jag spänner lite mer på höger sida, sen gör det lite ont ut på vänster sida när jag spänner.  Med tanke på hur hård smällen var, så kanske det har en bidragande orsak till yrslen. Men kan den komma flera veckor efter att man skadat sig?
    Det är väl först nu som du börjat belasta det skadade området och då är det inte alls konstigt att yrseln kommer nu. Jag har skapat mig en egen liten teori ang min yrsel (av mängder av besök hos läkare, sjukgymnaster och kiropraktorer) och jag tror att hjärnan reagerar så när musklerna inte riktigt orkar jobba som hjärnan förväntar sig att de ska. De ger inte det motståndet som hjärnan förväntar sig och då blir effekten den samma som om man går på en båt. Jag tycker helt klart att du ska ta yrseln på allvar och jag tycker att du ska söka upp en duktig sjukgymnast som kan ge dig rätt övningar för din skada. Den övningen som jag gjorde förra veckan fick jag för flera år sedan av en sjukgymnast, men då var jag inte i status att kunna göra den varannan timme. Jag skulle kunna försöka mig på att förklara den, men risken att du fattar fel samt att den övningen inte är bra för dig är ju rätt så stor.                  
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2012-07-16 19:45:27 följande:
    OM din kiropraktor är utbildad i USA så har han lika lång utb som en läkare, så det ska man inte förakta. Sen finnsd et vissa utb som inte är lika bra till kiropraktor. Jag har fått massor av hjälp med min rygg av Thomas Wren som kan rekomenderas VARMT om nu bör i göteborg.

Kort, lugnLÖprunda om 8km idag. Trött i benen känner av knäeet. SKa köra styrketräning imorgon (skivstång) och CT. Mindre belastning på lederna mao.
    Jag vet inte om min kiropraktor är utbildad i USA eller England, men jag vet att han har en bra utbildning och han är en erkänd kiropraktor i Karlstad där han haft sin praktik i många år...så i Göteborg bor jag inte, men tack ändå för tipset.

Gud vad ni skriver! Vi har äntligen landat intill på en camping efter att ha fricampat på ALVs parkering i Vimmerby tre nätter. Jag har inte tränat som jag hade tänkt, för bara den parken är en träning i sig så som vi traskat fram och tillbaka. Bara att gå från husvagnen till toan var typ hundra meter...tur att vi har nödtoa i husvagnen. Inte-stöta-marken-banan var även bra balansträning. Jag vågade inte ta på mig MBT-skorna in till parken eftersom jag som längst gått fem kilometer i dem, men jag har i alla fall haft dem på mig. Däremot har jag kunnat på med ett annat "lösare" steg och det känns i ryggen idag.

Idag har jag tränat mina fötter med en barfotapromenad i en sandstrand vid havet. Åh vad underbart det är både för fötter och själ, nästa så jag skulle kunna tänka mig att flytta till havet bara för detta. Nu ska vi äta en inte allt för nyttig middag, men men det är semester.      
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!