Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Har satt PR i sumomarklyft. 4 set med 70 kg, 8, 8, 6, 5.
    Gick ner i vikt/upp i reps på bicepscurls med stång och satte 20 kg x 12. Roligt! Sist jag körde med 20 kg tror jag inte att jag orkade mer än 6 reps.
    PR i hip thrusts också, 70 kg x 12, 4 set.
    Min militärpress och bänkpress går framåt också, ligger på 25 kg i militärpress över 5 reps, mitt mål för året är att komma upp i 30 kg x minst 5. Tog 15 x 6 i lutande bänk med hantlar igår, men blev efter tredje setet lite för trött och minskade på vikten.

• K grrl
    Studentpappa skrev 2015-03-22 21:11:28 följande:
    Kul när det går framåt :) 

Hade ingen koll på vad hip thrusts var så jag googlade. Det där är övningen jag brukar kalla för juckaren smile2.gif Är det en magövning? Många tjejer som kör den på mitt gym.
    Haha, måste nog ha starka magmuskler om man lyfter sjuttio kilo med dem! Nej, det är en ganska isolerande övning för sätet, kan förbättra ens marklyft t ex.
  • K grrl

Var har alla tagit vägen någonstans? :-/

Jag tränar på. Har nu blivit förkyld så lär inte hinna träna något i veckan, och sen åker vi utomlands.

• K grrl
    JTo skrev 2015-04-01 10:04:04 följande:

Så alla squattare, är det här någonting ni skulle kunna tänka er att testa: iform.se/iformse/at-dig-till-en-fylligare-rumpa smile5.gif eller är det 1 april som är ute i media och rör sig bara?

Hahaha! No way! Det finns inga genvägar, bara hip thrusts och mycket mat.
  • K grrl
    JTo skrev 2015-04-01 20:24:38 följande:
    smile1.gif Det var när jag läste den som jag insåg att det var 1 april idag :D
  • K grrl

Det Studentpappa pratar om är alltså väldigt synliga ådror, som brukar kallas "vascularity" på engelska.(http://3.bp.blogspot.com/-0_oTvsDTvYQ/Tt8rEvNDByI/AAAAAAAAA7k/05nZV3ipwhg/s1600/bc8154.jpg)

Men överlag hjälper även styrketräning med hjärt- och kärlhälsa, mer muskler ger dig mer framträdande ådror oavsett kroppsfett, och styrketräning ger ett tillfälligt pump i ådrorna (mina ådror står ut på överarmarna när jag kör överkroppspass t ex).

• K grrl
    Studentpappa skrev 2015-05-12 17:59:27 följande:
    Det kan jag också men inte med bra kontakt, har resonerat kring det tidigare i tråden. Stående i Smith får jag bättre kontakt och kan köra tungt men sittande blir det inte lika bra.
    Väl resonerat, muskelkontakt är a och o. Dock misstänker jag att vederbörande är ditt antifan under nytt nick...
  • K grrl
    sinner skrev 2015-05-13 08:55:49 följande:
    K grrl skrev 2015-05-12 18:06:32 följande:
    Väl resonerat, muskelkontakt är a och o. Dock misstänker jag att vederbörande är ditt antifan under nytt nick...
    Vill inte alls verka hatisk. Men säga att man kan curla 30kg i bicepscurls med hantlar (vilket jag tolkar det som) så lär man ha väl över 40cm runt armarna. Har man 40cm+ runt armarna menade jag att kroppen bör se lite rolig ut om man endast tar 45kg i vadpress under 5 rep. 
    Det beror ju på hur man är byggd. Styrkor och svagheter är ju inte direkt överensstämmande med muskelvolym, utan har snarare med antropometri och ledernas förhållande till varandra att göra. Jag är proportionerligt svag i knäböj, framför allt om man jämför med vad jag ligger på i ryggövningar där jag är proportionerligt stark. Det beror på att jag dels är hamstringdominant och svag i quadriceps, dels på att jag har långa lårben.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-05-13 12:23:24 följande:
    Ja det kan jag också, jag är rädd om mina hälssenor och utmanar ganska lite (antagligen för dåligt) i vadpress. Nu är jag inte heller särskilt stor och stark utan mer allround, men bicepscurlen var med stång så med två händer och 30 kg så måste man vara otroligt svag för att inte klara (anser jag). Jag kan säkert trycka upp det dubbla i vadpress om jag vill.

Jag kör väldigt sällan ren överkropp det blir oftast om jag ligger borta på jobb och tränar på hotellgym som inte brukar ha så mycket utrustning, jag tränar mest crossfit och kör OL-övningar till stor del. 
    Jag gör sexor i stångcurl med 25 kg, fast så svag tycker jag nog inte att jag är.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-05-13 13:00:41 följande:
    Har för mig att jag fick rejält med pisk för skillnaden i muskelmassa mellan tjejer och killar i någon tidigare diskussion
    Hahaha! Ja.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!