Inlägg från: Tessou |Visa alla inlägg
  • Tessou

Träningsnördar - här samlas vi!

Hej alla, har inte skrivit på några dagar.... Har fastnat på 2 andra sidor - skrivit och frågat en massa!!

Nu är jag inte helt säker, med troligtvis har jag IBS-C (förstoppningsvarianten) och då ska man inte äta fibrer. Jag äter inte så jättemycket kolhydrater nu heller - mest ris och potatis ibland. Så nu är det väl tänkt att jag ska börja med LCHF (någon mer härinne som äter det, eller har något bra/dåligt att säga om det?) och är lite (mycket!! ) nervös!
    Jag är överkänslig mot ''huvudingredienserna'' - dvs mjölkprodukter och ägg. Inte mycket dock - 0,59% och gränsen är 0,35. Dock räknas det inte som allergi förrän det är över 100% - så jag är ju långt ifrån......

Nu är frågan om jag vågar mig testa på att äta mjölk och ägg igen - jag ÄLSKAR ägg, men mjölk har jag inte druckit på säkert 10-12 år! Däremot gillar jag creme fraiche och sånt - inte minst Keso... mm! Kesella har jag aldrig ätit så det skulle vara kul att smaka, finns ju många olika smaker har jag förstått.

Så jag behöver lite tips & hjälp - ska jag testa på mina överkänsligheter? Håller just nu på att minska mer och mer på kolhydrater, så jag är helt ''fri'' 1:a Maj.

MissKaos skrev 2012-04-21 21:15:44 följande:
    Det var dom segaste j-a 16km jag vred ur kroppen idag. Men JAG VANN! HA!
    Imorgon = vila.

Nästa vecka är den tuffaste träningsveckan hittills i mitt liv. PEPPA MIG! Sen ska det bli 2 lugnare veckor -inkl en helkropps idrottsmassage- peppa mig, motivera mig och kör med mig! TACK! Kände lite för att slänga löpskorna i en papperskorg och krypa hem idag..

Men det gjorde jag inte! Och NU känns det ju bra.
    Kul att det går och känns så bra!! Ha ha, vad är lugnare veckor för dig då?? Cool

Ikväll blir det cirkel och dans - ny koreografi, spännande!! Fick lite beröm i Fredags på cirkeln över att jag börjat öka så mycket! Då blir man glad! Drömmer
    ELIAS 090326
  • Tessou
    MissKaos skrev 2012-04-22 20:05:06 följande:
    Kan du inte gå över gradivs och se var gränsn går för dig? Vid IBS är det ju lite testa och se vad som funkar som gäller. Men ja, för mkt fibrer kan vara ett stort bekymmer. För mig ställer bröd till magen... Kan du inte pröva att dra ner på kolhydraterna långsamt, börja medde snabbaste tex. Jag äter inte mängder med kolhydrater till vardags och när jag sen äter mer bröd etc på helgerna så kan jag röka ut maken sas. no good. Eller my Good kanske. Om du är överkänslig skulle jag göra likadant fast åt andra hållet med mjölk/ägg. Öka långsamt! Har en kollega som kör LCHF men inte äter ägg. Hon ser ut att må synnerligen bra! Hon äter massor med lax

Haha. Lugna veckor är typ 2 vilodagar, inga långlöp bara 1 intervallpass. Typ. tror jag landar runt 2-3mil löpning + loppet på tävlingsveckan. Ingenting mot denna veckans 7,5mil + ett skivstångintervall och ett (kort) gymmpass..

Min man peppar mig nu att tagga för London Marathon nästa år! Roligare än Sthlm tycker han, som vill åka med som turist  
    Jo, jag ska börja med kanske ett eller ett halvt ägg/dag och efter någon vecka med ett helt och/eller lite kesella eller nåt. Jag äter inte heller mycket kolhydrater (ris, potatis, pasta, bröd) så det blir inge svårt att minska. i äter också massor med lax... så himla gott!

Jaa, det lät ju som en lugn vecka..... Och det är klart du/ni ska till London!!
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Wilowa skrev 2012-04-22 20:49:47 följande:
    Får man hänga på här även om man inte tränar nåt just nu, men vill komma igång?

Jag kommer få börja väldigt försiktigt eftersom jag har är väldigt svag i bl a nacken och brukar känna av det när jag försöker börja träna. Den här gången har jag bestämt mig att börja väldigt försiktigt med sjukgymnastövningar, men målet är att kunna träna minst tre pass i veckan efter sommaren.

Jag sa att jag inte tränar nåt, men jag har åkt väldigt mycket slalom i vinter och det går konstigt nog jättebra. Fast nästa vinter vill jag vara starkare och ha bättre kondis för att orka mer i backen.

Var ärliga, tycker ni inte att jag passar in så säg det så söker jag mig till nån annan tråd.        
    Självklart får du vara med! Kan inte tala för de andra men det är nog ingen fara - de verkar ganska schyssta!
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Uppochhoppa skrev 2012-04-27 10:15:10 följande:
    Jag är förkyld! Så himla trist, men man kommer igen. Det är pressvecka i stockholm och jag har roat mig med att kolla in kommande höst och vinters träningskläder. Rapporterar nyheter från adidas, Craft, Casall osv på bloggen. Och så kan man ju alltid roa sig med träningsklädesshopping!

www.uppochhoppa.se
    Vart köper du träningskläder? Vill ha tips om lite nya sidor men snygga kläder....
    ELIAS 090326
  • Tessou

Hej alla! Har inte varit inne på några veckor - har bla. varit på Rhodos 1 vecka... Solig
    Tränade ingenting på 2 veckor - förrän nu i Söndags. Dubbla pass som vanlig, men en extrem cirkel:
    2 x 40 + 2 x 1 min + 2 x 40. Allt detta på en station i taget... skakade i 20 minuter efteråt! Passade bra dock, eftersom jag hade 1 timmes dans direkt efter.... Trodde inte jag skulle kunna röra mig igår, men jag kände ingenting! Förvånad

På kvällen var det dags för cirkel igen - vi körde samma då också. Kände ingenting förrän man väl höll på - men ingenting efteråt och inget idag heller.... Undrar om det beror på LCHF som jag nyligen börjat med? Man kan tydligen få mindre sockerdricks-känsla (att man orkar mycket mer) och även mindre träningsvärk.... återstår väl att se kommande dagar.

Ser att ni som ''löptävlat'' har fått bra tider... Grattis till er!! {#emotions_dlg.flower}

ELIAS 090326
  • Tessou
    Wilowa skrev 2012-05-18 20:41:44 följande:
    Är det nån av er som har erfarenhet av en sådan här?

www.bodystore.com/3/sv/artiklar/gymstick-orig...

Inser mer och mer att jag inte kommer hinna eller orka åka till gymmet två mil bort för att träna, jag måste hitta på nåt som funkar hemma.
    Är det typ som Maq?
    ELIAS 090326
  • Tessou

Hej alla! Nu var det länge sedan jag skrev... har inte varit inne på FL på evigheter! Hur går det för alla med er träning?

Mollly skrev 2012-06-14 07:33:58 följande:
    Någon här som har kört LCHF när ni har tränat?
    Läste att du inte tänker börja med LCHF trots allt. Jag har hållt på i 1,5 månad snart och har aldrig mått bättre!! Jag har alltid haft problem med svullen/hård mage - men inte nu! Jag äter ju LCHF för att gå UPP i vikt... Vägde mig på Wii:n 1:a Juni (gången innan det vägde jag mig 1 April) och jag hade gått upp 4,3 kg!!! Nu vet jag inte om det är för all styrketräning, eller LCHF:en. Men jag har gått upp och är såååå glad!

Du behöver inte ha så mycket grädde om du inte vill, det finns fler alternativ. Ska du göra någon sås kan fu ha t.ex creme fraiche.
    helahelena skrev 2012-06-14 08:02:53 följande:
    Hej brukar inte skriva här, bara läsa men att träna på lchf går utmärkt! Kan va tufft precis i början dock innan kroppen ställt om sej... jag började med lchf förra våren, tappade 18kg till oktober (78-60)och träning men blev stillasittande oktober- februari pga en operation. drog igång styrketräningen på allvar i mars igen. Min gyminstruktör är helt paff över hur snabbt man får resultat med den kosten, tackvare allt protein antagligen! Synliga muskler på mage lår och armar, 30-50% ökning på de flesta maskiner/ vikter på 3 månader etc, med styrka 3 ggr/ vecka, nåt spinningpass och minst 5h pw/vecka. så visst orkar man träna riktigt hårt utan kolhydrater!!! Se på björn ferry
    Grattis till viktnedgången! Nu var det ju ett tag sedan du började med LCHF, men kommer du ihåg om du fick några biverkningar/övergångs besvär?
    ELIAS 090326
  • Tessou

Igår fick jag hem mina nya jeans som jag beställt, i större storlek! Har aldrig haft stl W 28 på byxor förut, och dessa satt jättebra! Det är så kul att allt slit med träning börjar synas på kroppen! Det är nog lite tack vare LCHF också... 1:a Juli ska jag väga mig igen, ska bli spännande! Mellan 1:a Mars - 1:a Juni hade jag gått upp 4,3 kg!!

ELIAS 090326
  • Tessou

Ser att fler varit ute och gått på morgonen... Jag var ut imorse! Tänkte gå kl 6:00 men Elias vaknade precis då, så jag la honom hos sin pappa och väntade till 6:20 ungefär med att gå. Min ena jobbarkompis körde förbi mig och hejade, såg lite fundersam ut... Sen när jag gick förbi jobbet 7:00 så mötte jag en annan, hon tyckte jag borde sova vid den här tiden - eftersom jag har semester... ha ha!

I Måndags var jag på cirkel, vi körde 3x40 (ibland fick hon nå ryck och det blev 4x40 ) men på sista körde vi 4x40, sen sa hon ''äh, vi tar 1 minut'' - det sa hon 2 eller 3 gånger... Självklart var hjulet min sista station, så jag har extrem träningsvärk idag. Kanske lika bra att jag inte fick tag på någon barnvakt till kvällens cirkel, utan kan vila till nästa pass, på Fredag!

ELIAS 090326
  • Tessou
    Mollly skrev 2012-07-03 16:58:45 följande:
    Nu har jag äntligen kommit igång med träningen igen.. körde två styrkepass förra veckan. Tänkte att det får bli 2-3 pass nu i början. Denna vecka har jag inte lyckats komma iväg än, men hoppas jag hinner.

Testade på LCHF i nästan 2 veckor. Visst jag kände mig plattare om magen, men jag gick inte ner mer än 1 kg. och jag orkade inte träna på samma sätt som jag gjorde innan. Nu har jag ju inte ens tränat hårt. Jag har ju knappt ingen vikt på alls nu när jag tränar. Så tror ännu mindre att jag skulle orka träna på LCHF när jag kört mera vikter.  Jag kommer fortsätta att äta mindre kolhydrater, men inte så mkt fett som jag gjorde med LCHF. Nu tänkte jag börja med 20 min zumba varje dag innan frukost, minst en promenad om dagen och sen styrka.
    Det tar lite tid innan kroppen ställer om sig, så ge det lite mer tid. Jag var trött och slut i kroppen ca. 1 månad. men nu känns det bra vid träning och jag orkar mer än tidigare - svettas mer också *OMG* har aldrig svettats så mycket i hela mitt liv som nu, ha ha!

Jag kör lite magövningar varje morgon, ska köra det Juli ut (minst!) och se om jag når de resultat jag vill!
    ELIAS 090326
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!