Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Studentpappa skrev 2015-05-13 13:00:41 följande:
    Har för mig att jag fick rejält med pisk för skillnaden i muskelmassa mellan tjejer och killar i någon tidigare diskussion
    Var tvungen att kolla på diskussionen och: herre vilka framsteg jag har gjort i somliga övningar (framför allt har jag blivit väldigt mycket starkare i mark - 1,5 x kv).
  • K grrl
    JTo skrev 2015-05-18 18:51:23 följande:

Jag hade aldrig hört talas om den gruppen och trodde det var jag som var efter men den har ju bara 15 medlemmar så hur kan den vara så känd så den inte går att missa?

Det är upplagt som evenemang, med ca 35000 medlemmar.
  • K grrl
    Illusion skrev 2015-05-21 00:32:55 följande:

Jag är så jäkla nöjd. Snart deffat bort 10 kilo. Muskelkonturerna börjar visa sig på magen. Dock vill jag att magmusklerna ska in ytterligare.

Ha, vilken kontrast. Jag har bulkat upp mig sju kilo. Samma klädstorlek som tidigare dock.
  • K grrl
    Wilowa skrev 2015-05-25 16:46:40 följande:
    Jag tar inte illa upp, men som lärare kan jag inte acceptera att en liten grupp människor bestämmer vad ett så pass vanligt verb som "träna" ska stå för. Jag förstår vad du menar, men det är inte fel att använda ordet "träning" i andra situationer än vad du påstår är träning. Problemet är väl att det du anser är träning inte har nåt eget ord. Träning är när man gör nåt i syfte att bli bättre på det man gör.

Jag har dagligen träning av alla möjliga saker på jobbet ihop med barnen, det är vad mitt jobb går ut på.
    Som journalist (och korrekturläsare) förutsätter jag nog att mina läsare kan skilja på begreppen "att träna" om jag skriver om språkstörningar och "att träna" om jag skriver om fysisk aktivitet. Att "träning" används synonymt med engelskans "work out" eller med exempelvis "motionspass" skulle jag vilja påstå är allmänt vedertaget.

Det är ju en milsvid skillnad på att säga:
    "Jag tränade snöskottning idag" (eller "Jag tränade på skidåkning idag")
    eller
    "Jag tränade idag; jag skottade snö" (eller "jag har tränat idag, jag åkte skidor").

Vad begrepp som motionsträning, styrketräning, löpträning och rehabträning anbelangar används ju "träning" synonymt med "work out" istället för att syfta på progressionen.

Och jag håller i princip med Studentpappa. Jag tycker att det är väldigt obra att vanlig vardagsrörelse - bära kassar, gå i trappor, städa eller gå femminuterspromenader - beskrivs som "motion" eller "träning". Den länkade artikeln nämner ju till och med progressionen ("bli bättre på något") som krav för träning.
  • K grrl
    Wilowa skrev 2015-05-25 19:16:20 följande:
    Fast man säger ju slalomträning, hockeyträning, fotbollsträning osv och nog har de som går på det tränat. Ibland har de teknikträning, ibland styrketräning och ibland konditionsträning...och i allt detta balansträning och mental träning. Fysisk träning är inte bara att man tränar sina muskler utan hela kroppen och alltså är motion träning. Fast det kanske egentligen är ordet motion som vi tolkar olika. En promenad behöver inte alls vara motion för mig, då krävs det att jag får upp flåset lite. Däremot kan som jag skrev innan en lugn promenad vara träning för mig. Jag kan t ex träna balans, hållning eller ha mental träning.

Sedan kan jag lika gärna svinga en yxa och bära ved som att lyfta skrot på gymmet.
    Ja, och man "motionssimmar" om man simmar för rörelsens skull, "simtränar" om man ingår i ett simlag. Jag sade inte att det gällde allt. Språket är ju komplext. Men ett ospecificerat "träning", "jag har tränat" avser som regel "work out", "motionspass".

Ja, du kan givetvis lika gärna svinga en yxa eller bära ved, men det är inte jämförligt som motionsform och du styrketränar inte.
  • K grrl
    Wilowa skrev 2015-05-25 19:54:25 följande:
    Fast Studentpappa skrev att motion inte var träning och då har man inte tränat om man går på ett motionspass.

Nej jag slösimmar om det bara är för rörelsens skull. Motionssimmar jag så är det i syfte att öka konditionen.
    Om vi ska nörda till oss riktigt då. Den etymologiska betydelsen av "motion" är rörelse och det är ofta så det ordet används. Du har till exempel vardagsmotion som används synonymt med rörelse i vardagen. Även om du motionssimmar för att öka konditionen, så motionssimmar även 80-åriga Edgar som simmar ett par längder i sakta mak för att hålla liv i lederna. För att komplicera det ytterligare brukar motion även användas synonymt med konditionsträning, som i motionsträning eller motionspass (jag gissar att det är där din användning av ordet ligger). Dock brukar definitionen av motion vara att det handlar om planerad, upprepad rörelse som syftar till att bibehålla eller förbättra hälsa medan träning ses som mer mål- och prestationsinriktat än så (precis som du påtalade - att bli bättre på någonting).
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-05-28 22:33:26 följande:

Roligt att tråden vaknat till igen

Pass 64 ikväll

Kom strax innan stängning så hann bara köra benböj i cirka 30-40 min. Testade en maxning med fullt djup 115 kg men fick kasta stången, när jag inte orkade upp föll ryggen framåt och jag måsta skicka stången över huvudet framåt istället för att bara släppa den bakåt. Ett litet konststycke i sig att jag klarade mig helskinnad

Haha, jag skulle inte våga köra crossfit tror jag... verkar vanskligt. :)

Jag har satt ihop nya styrkepass nu. Funderar på att lägga in cardio i vilan a la Shortcut to shred.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-05-29 11:29:33 följande:
    Det där var mitt eget fel, jag körde iofs utan bur eller ställning men det gör väl tyngdlyftare också. Jag hade redan börjat rörelsen uppåt när en bredvid sa "djupare kan du" och då gick jag ner igen och fastnade.

Kan inte riktigt förstå hur jag trodde det skulle gå bra?...
    Haha, så kan jag göra när jag knäböjer i och för sig. :D
  • K grrl
    K grrl skrev 2015-05-29 12:00:35 följande:
    Haha, så kan jag göra när jag knäböjer i och för sig. :D
    * att inte ta mig upp det vill säga. Har inte behövt tappa stången än så länge.
  • K grrl

Att ändra på kroppskompositionen tar tid eftersom det kräver att du bygger muskler, dvs tung styrketräning, ligger i kaloriöverskott och äter tillräckligt med protein. Det tar tid att bygga.

Träna överkropp två gånger i veckan i alla fall. Förutom basövningar som chins/pullups, dips och rodd, omvänd rodd skulle jag satsa på det Heidi Andersson kallar ryzzträning, typ repklättring, handgång från bom och dylikt. Att du kollapsar av armhävningar kan lika gärna bero på svag bål, men det är en bra övning. Håll brett så det tar mer på bröstet. Är du för svag kan du träna negativt, alltså sänka dig (funkar bra för både dips och chins).

Eftersom du tränar för toughest blir dina två mål lite på kollisionskurs och för mycket konditionsträning är katabolt.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!