Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Rumppass igår. Good mornings, hip thrusts, höftlyft, ryggextensioner och benspark i dragmaskin. Sedan fick magen en kort omgång med fällkniven mot bänk på fitnessboll och höftlyft åt sidan på bänk och 70 sekunders planka.

• K grrl

Jag gjorde ett rygg/bicepspass igår. Har gjort ökningar i nästan alla övningar, mest i stående rodd och smala latsdrag. Jag har gjort helt sanslösa styrkeökningar i ryggen, har mer än fördubblat vikten jag tar i latsdrag (på 15 rep istället för 10) på ett halvår, har fördubblat vikten i stående rodd på ett par månader och så vidare. Tänk om jag kunde göra sådana styrkeökningar i underkroppen också...

Ändå tycker jag inte att det syns så himla stor skillnad, har inte direkt blivit bredare. Men man ser sig ju inte speciellt mycket bakifrån i och för sig.

• K grrl

Jag körde axlar, bröst och triceps ikväll! Det gick ASbra! Så nöjd!

• K grrl
    Color89 skrev 2014-08-04 23:22:48 följande:

Hej! Ny här. Tänkte att jag slänger in en fråga till er. :)

Räcker det att köra vasselprotein och eaa?

Tjej som har tränat mycket innan, men aldrig använt tillskott. Har nyligen kommit igång igen och vill få ut mer av träningen i resultat därav tillskotten. Är egentligen inte mycket för att stoppa i mig diverse...

Kör mest ren styrka, var tredje pass så är det kardio blandat med styrka.

Passar på med en fråga till, bästa övningarna för att träna nedre rygg?

Tack. :)

Jag använder i och för sig proteinpulver, men det är mest för att det är ett smidigt sätt att få i sig kalorier.
  • K grrl
    Color89 skrev 2014-08-04 23:22:48 följande:

Hej! Ny här. Tänkte att jag slänger in en fråga till er. :)

Räcker det att köra vasselprotein och eaa?

Tjej som har tränat mycket innan, men aldrig använt tillskott. Har nyligen kommit igång igen och vill få ut mer av träningen i resultat därav tillskotten. Är egentligen inte mycket för att stoppa i mig diverse...

Kör mest ren styrka, var tredje pass så är det kardio blandat med styrka.

Passar på med en fråga till, bästa övningarna för att träna nedre rygg?

Tack. :)

Trodde jag svarat på nedre rygg-frågan, men nåväl. Ryggextensioner, marklyft med variationer, och good mornings. Good mornings kräver bra bålstabilitet, dock, även på relativt låg vikt.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-08 11:09:00 följande:
    Är det string som gäller, eller kör du någon annan modell på dina träningstrosor?
    Scratchy skrev 2014-08-08 10:41:32 följande:
    Man kan inte göra kettelbells-träning med hantlar av flera skäl. Det speciella med kettelbell är att den förskjuter tyngdpunkten till sidan om handen/armen, vilket leder till att kroppen måste kompensera och det ger bålstabilitet och tränar många muskler man inte kommer åt annars. Dessutom kan man inte svinga en hantel på samma sätt.

Hoppas det gav lite klarhet. smile1.gif
    Ja, jag ser skillnaden just i svingmomenten. Tack. Men tycker bara att det är lite konstigt att döpa träningsformen efter kettlebellredskapen endast pga det. Att pressa ett par hantlar kan ju ge lite annan effekt än att pressa en skivstång, men det gör ju inte att de två övningarna brukar läggar i olika kategorier av träning. En styrkelyftare tränar ju styrkelyft även om han använder ett par hantlar ist för skivstången.

På det stora hela tycker jag att det görs lite för mycket uppdelningar av träningen. Folk verkar vilja komma på nya namn på träningsformer hela tiden.Om jag fick välja mellan att bara träna med skivstång eller bara med kettlebells hade jag dock valt skivstången. Tycker spontant att det verkar som man kan göra mer med den än med kettlebells.

De riktigt manliga killarna slänger väl upp en halvnaken kvinna på axeln och tränar med antar jag

Alltså, styrketräning med kettlebells istället för hantlar eller skivstång i t ex pressövningar, turkish get up, utfall, step ups, utfallsgång med flera övningar är fortfarande styrketräning i allmänhet, och mer specifikt t ex "utfall med kb".

Ett kettlebellpass brukar primärt bestå av kettlebellswingar - något som oftast varken görs med hantlar eller skivstång (en viss brasklapp här eftersom den vanliga kb-swingen kan utföras med hantel) - plus viss styrketräning som utförs med samma redskap, eller exempelvis intervallträning/styrketräning med egen kroppsvikt.

Jag styrketränar och jag gillar att använda kettlebells i en enda pressövning (tricepspress bakom huvudet), och i övrigt i benövningar som egentligen anbefaller hantlar i vardera handen, t ex utfall, utfallssteg eller bulgariska utfall. Jag blir starkare med kb. Men det är fortfarande styrketräning och inte kettlebellträning.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-08 19:01:26 följande:
    Det är precis därför jag är lite kritisk till att beskriva själva träningsformen med uttrycket "kettlebells".

Säger man däremot att "Jag tränar styrketräning där jag bland annat använder ganska mycket kettlebells." är det ju dock en annan sak. Men nog om det nu, folk får kalla sin träning vad de vill, illusion får leka vit förtryckt kvinna och det är inte så mycket vi kan göra åt det!
    Fast kettlebellträning är ju alltså inte styrketräning med kettlebells...?
  • K grrl

Imorgon ska jag vara med i mitt första triathlon. Wish me luck!

• K grrl

Jag var första tjej upp ur vattnet. Gjorde bra tid på simningen trots den stora mängden sjögräs som nästintill gav mig panik vid ett par tillfällen på sträckan. Sedan tog mina lagkamrater vid - tur det.  

• K grrl

Jag föredrar också mig själv med tonad mage... eller lite lägre fettprocent på kroppen, som det ju handlar om. Och armarna, för den delen. Jag lägger lätt på mig på armarna och då de redan är muskulösa blir de så bastanta. 

Jag tycker inte att det är fel att ha utseendemässiga mål med sin träning. Jag tränar mycket underkropp, inte bara för att få mer kurvor och fastare rumpa, utan också för att jag är så himla svag i ben och rumpa vilket ju påverkar ryggen (och träningen).

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!