Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2012-05-07 08:53:39 följande:
    Yoga var det som "räddade" mig efter diskskada bla. Nu kan jag ju springa etc igen men det var via Yogan jag fick till det igen (och Body Balance) jag har gått både på Power Yoga, Hatha och Ashtanga, Ashtanga har jag köpt lite DVD:er på så det går ju köra hemma. Ett tag yogade jag nästan varje dag! Och nu börjar jag sakna det lite så efter Gbgvarvet funderar jag starkt på att börja yoga igen.
    Poweryoga har de på gymmet där jag har träningskort, men jag vet inte om det är för tufft?
  • Wilowa

MissKaos, klart du ska vara nöjd! Bra jobbat!

Hua vilken vecka jag haft! Fullt upp på jobbet med flera "övertidstimmar", ja som förskollärare kallas det för förtroendetid. Sedan har barnens träningar dragit igång igen efter nån månads uppehåll, det har varit utvecklingssamtal och på det en massa hockey på tvn. Jag har inte ens hunnit tänka tanken att jag ska träna, men ikväll tänkte jag yoga lite. Jag behöver det både fysiskt och psykiskt...

Fast knäpp som jag är har jag anmält mig till Karlstads stadslopp som är om ca en månad. Ja jag vet ärligt talat inte om jag orkar gå så långt i dagsläget. Att jag ska springa är uteslutet, jag måste bli betydligt starkare i kroppen först. Jag gillar att springa, men de senaste åren har mina försök slutat med en obehaglig yrsel så det misstaget tänker jag inte göra om igen.

• Wilowa

Idag offrade jag en hockeymatch för att yoga. Jag fick passa på när resten av familjen åkte på friidrottsträning.

• Wilowa
    MissKaos skrev 2012-05-19 19:51:35 följande:
    Efter att ha funderat lite:
    Alla övningar hon gör i videon kan du eg göra med ett vanligt gummiband. VIlket blir billigare och då får du pengar över till flera redskap! Som en matta och en coreboll Drömmer 
    iform.se/traning/styrketraning/hall-kroppen-i...

Vissa övningar här ser ju ut att fungera hemma och har du någonstanns att fästa gummbandet fler..
    www.smartgym.se/2011/05/09/styrketr%C3%A4ning...

Jag har en bok om pilates som med är bra hemmaträning. Och son ger en bra grund och som man kan variera sig med.

(se videon)
    Tack! Jag har boll, matta, hantlar, gummiband och lite annat smått och gott redan. I vilket fall så sprang jag på en sån där pinne på stan idag så jag köpte en. Jag har testat lite och jag tyckte den verkade bra, men om jag kommer använda den är en annan femma.

När jag var in till stan så gick jag även förbi mitt gym och sa upp mitt träningskort, jag har ändå aldrig tid att åka dit. Att behöva åka 2 mil för att träna funkar inte och speciellt inte när man jobbar heltid, har en man som jobbar ännu mer samt barn som har träning mer eller mindre varje dag. Fast nu börjar deras barmarksträning och då kan jag passa på att promenera samtidigt. När det är slalomträning måste jag dessutom gå uppför slalombacken för att komma till spåren.
  • Wilowa

Idag har jag gått 4 km med stavar i skogen och sedan lite lätt styrka på det...ska bli spännande att se hur hur kroppen reagerar på det.

• Wilowa

Idag talar kroppen om för mig hur otränad jag är. Jag gick uppför vår hemmabacke när barnen hade slalombarmarksträning och sedan gick jag vår backiga femma. Det var jobbigt kan jag säga, men jag hoppas kunna gå där två gånger i veckan ett tag framöver. Lite styrketräning har jag också gjort, men jag kan inte komma ifrån att jag tycker det är dötråkigt. Fast ska man bli fin får man lida pin heter det ju och jag antar att det även gäller när man vill komma i fin form för kommande slalomsäsong. Jag tar det dock lite lungt med styrketräningen så att kroppen hinner med, men än så länge har inte kroppen protesterat så mycket .

• Wilowa
    Nikhita skrev 2012-05-23 14:52:30 följande:
    Hej!

Nån som vet om man kan träna om man "bara" har hosta? Jag blev förkyld för en vecka sen, är frisk i övrigt, men hostan hänger envist kvar. Den kan ju stanna i flera veckor
    Som astmaförälder så tycker jag nog att du ska ta det försiktigt och känna efter vad kroppen klarar av. Det är ju ingen fara så länge inte hostan ökar av ansträngning eller påverkar din ork markant.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2012-05-24 20:10:33 följande:
    ...fast nu var det ju inte astma utan förkylning.. Säger den tråkiga sjuksystern. Så länge man inte har ont i halsen, feber eller känner sig sjuk är det ingen fara. Man tar det ju oftast automatiskt lite lugnare efter sjukdom med, eftersom man inte orkar lika mkt.

Idag blev det löpning till och från jobbet. VARMT var det! Men skönt Bästa starten på dagen och jobbet sköljs bort så effektivt på hemvägen. 10 + 9,5km.

Jag sa aldrig att det var frågan om astma heller...säger den tråkiga pedagogen. Att lyssna på kroppen är aldrig fel.

Idag nöjde jag mig med att sitta på en läktare och prata med fölk när barnen tränade friidrott. Igår däremot gick jag samma runda som i måndags, men la till stavar också. Det går riktigt bra, ingen yrsel och jag sover bra på nätterna än så länge. Solig Snart dags att öka på med lite mer styrketräning. Jag skulle vilja springa, men tänker inte göra det misstaget igen...det brukar resultera i en rad kiroprakorbesök och det tänkte jag klara mig utan den här gången.   
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2012-05-24 20:56:33 följande:
    Precis! Lyssna på kroppen
    Stavpromenader är jätteskönt, och bra träning för  många muskler. Löpträning är roligt, men det sliter ju med särskilt om man har bekymmer med kroppen. Det gäller att starta upp långsamt och inte dra iväg, men det är ju svårt när det är roligt.

Här ska det med bli ett styrkepass imorgon. Har dock inte sovit denna veckan. Blivit väckt ca 1g/h av sonen. Ohc inatt när HAN sov så kunde inte jag. Såklart. Har fuskat idag, tagit en propavan och hoppas han sover bra... Så den får verka. Och jag får sova. Har tagit sovmorgon imorgon så får jag bara sova så blir det nog bra. En öm höft (ett muskelfäste) behöver vila från asfaltslöp tror jag. Iaf ettpar dagar..

Ja vad dessa barn kan ställa till med...min äldsta höll mig vaken 2-4 gånger per natt i två år innan jag fick en läkare som lyssnade på mig istället för på sonens lungor. Obestämd Fast som tur är så har vi bägge barnens astma under kontroll och de kan träna utan större besvär.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!