• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Tullemi
    Gryndrömmen skrev 2011-08-28 11:29:27 följande:
    bra jobbat =)

jag har tyvärr min femte dag utan träning.. har så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen =( behandling idag dock! Så hoppas det känns bättre imorgon =)
    Jag har uselt minne...varför har du ont?
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Paradigm
    Livsoduglig skrev 2011-08-28 09:07:50 följande:
    Imponerande pass! Och speciellt en lördagskväll! Du hade nästan varit värd det där glaset skumpa :) Ja, det där med att ha "tid" att dela upp pass känns som ett minne blott. Man får va glad för alla minuter man kan skrapa ihop i veckan. Får man fråga dig hur du planerar veckans styrketräning? Själv har jag svårt för jag vet inte om jag kan träna ett pass i veckan eller fyra. Så ibland kör jag helt enkelt igenom hela kroppen (1-2 övningar per muskelgrupp) och ibland känner jag mig modig och kör två muskelgrupper och räknar med att kunna ta övriga annan kväll. Kan ju säga att mitt mål just nu med träningen är inte att bli biff-Bertil med magrutor utan helt enkelt "se bra ut naken". Dessutom vet jag inte om jag skalla satsa på 6 tunga reps eller om jag skall köra 12 lättare. Eller variera :P haha det är ju en hel vetenskap det här. 

Nåväl, fått dagens första kaffe. Förberett morgondagen lite (skall på intervju och är mer än lovligt nervös) och skall packa träningsväskan för att va på gymmet 10 när de öppnar!

Ha det bra där ute :)  
    Jag kör mest på funktionella övningar med pilatesboll och lägger främst fokus på rygg, mage och ben. Armarna tränar jag knappt. Väldigt lätt när det kommer till triceps och biceps, mest för att underhålla armarna.
    Jag brukar dela upp träningen; där jag ena dagen fokuserar på rygg, andra dagen ben, tredje dagen mage osv. Har jag ont om tid kör jag tre repetitioner, annars kör jag tills att jag inte orkar mer.
  • Mollly

då var träningen avklarad. Det gick väl bra idag också. Men känner att jag måste göra lite nytt, för det känns som jag börjar tröttna på mitt schema.

• Livsoduglig
    LillaPaula skrev 2011-08-28 11:09:30 följande:
    Tack för super bra tips! :) 
    Håller med dig om keso, det är så himla gott och man kan äta det till allt.
    Mitt mål är att gå ner 15 kilo. När jag slutade träna hade jag en vikt på 52 kilo. Jag ska försöka med del mål så det inte känns så tungt.
    Är det en myt att man förbränner mest om man går ut o går på morgonen innan frukost?
    Har testat olika bantningspulver men tycker att man tröttnar på att försöka dricka saker som smakar mjöl  ;) och mår mest illa av det så det brukar sluta med att ja äter godis ist framåt kvällen.
    Vad brukar du träna för något? 
    Hej igen!

15 kilo kan vara klokt att dela upp, men det fixar du. Framför allt är det roligt "i början" för de första kilona brukar rinna av ganska snabbt :)

Jag är ingen expert, men vad jag har hört och läst så är promenad innan frukost bra (eller bättre), men inte magiskt bra. Så är du en som inte behöver äta på morgonen kan det klart vara värt att köra på. Behöver du äta innan påverkar det inte såååå mycket samt att du kanske orkar bättre tempo eller längre med lite mat i magen. Så det är nog en avvägningsfråga. Om någon annan klok här på tråden vet något får ni gärna hojta till :) 

Bantningspulver är också (alltid verkar det som) en het potatis *skrattar*. Har läst en tråd på body's forum och där är de flesta överens. Det är onaturligt. Det är inte toppenbra för kroppen och det är ingen "livsstil" (DVS du kan inte leva så resten av ditt liv ;)) men kör man det så når man resultat och det snabbt. Om man då står ut med urpa-jörpa 5-6 gånger per dag och inte fuskar. Jag har med provat... i flera timmar faktiskt, men sen insåg jag att det är i alla fall inget för mig. Jag tror i långa loppet att "riktig" mat ändå är det bästa. 

Själv tränar jag egentligen allt jag kommer över :) Jag går på gym och lyfter vikter, går på de flesta passen (har faktiskt inte vågat testa Zumbu...jag kan verkligen inte dans och har noll taktkänsla), är ute och springer och älskar åka inlines. Ibland vill kollegor och andra spela innebandy eller fotboll och det funkar ju det med :) Får jag välja så skulle jag nog säga att spinning och lyfta vikter är roligast! Vad kör du för något? Vad är du sugen på?  
  • Livsoduglig
    Mollly skrev 2011-08-28 13:33:31 följande:
    då var träningen avklarad. Det gick väl bra idag också. Men känner att jag måste göra lite nytt, för det känns som jag börjar tröttna på mitt schema.
    Gott :) Samma här! Men visst är det märkligt att man fastnar i samma schema och att det är så svårt att skaffa nytt. 
  • Mollly
    Livsoduglig skrev 2011-08-28 13:44:48 följande:
    Gott :) Samma här! Men visst är det märkligt att man fastnar i samma schema och att det är så svårt att skaffa nytt. 
    Jag har fått ett schema som jag ska följa i 8 veckor. Tror jag har gjort 8 veckor nu. Men börjar lägga in lite andra moment själv nu. Man måste ju vara motiverad att gå till gymmet, vilket inte jag blir om jag ska köra samma gång på gångSkrattande
  • AnPa

Hej! Verkar vara himla trevlig stämning i den här tråden så jag hakar gärna på ifall det är ok? Jag har det senaste halvåret gått ner 25 kilo, har ätit lchf och har nu gått över till lite mindre fett och lite mer kolhydrater (mest från grönsaker). Sen graviditeten med sonen (född feb 10) så har jag tappat 45 kilo ca och har därför en massa (typ 10 kilo kanske) överflödshud. Jag mår toppen av Low carb-kost men känner att jag gärna skulle vilja ha lite mer energi. Överflödshuden och dålig sömn/energi är de största anledningarna till att jag nu ska börja träna mer än dagliga promenader Någon som har några tips till en nybörjare inom gym-världen? Jag har tidigare spelat innebandy och handboll. Även golf på rätt intensiv och hög nivå, men har inte varit ordentligt aktiv med träning sen 2008. Ska kila till gymet om en timme och möta upp en kompis, wish me luck

• Videli
    AnPa skrev 2011-08-28 14:33:26 följande:
    Hej! Verkar vara himla trevlig stämning i den här tråden så jag hakar gärna på ifall det är ok? Jag har det senaste halvåret gått ner 25 kilo, har ätit lchf och har nu gått över till lite mindre fett och lite mer kolhydrater (mest från grönsaker). Sen graviditeten med sonen (född feb 10) så har jag tappat 45 kilo ca och har därför en massa (typ 10 kilo kanske) överflödshud. Jag mår toppen av Low carb-kost men känner att jag gärna skulle vilja ha lite mer energi. Överflödshuden och dålig sömn/energi är de största anledningarna till att jag nu ska börja träna mer än dagliga promenader Någon som har några tips till en nybörjare inom gym-världen? Jag har tidigare spelat innebandy och handboll. Även golf på rätt intensiv och hög nivå, men har inte varit ordentligt aktiv med träning sen 2008. Ska kila till gymet om en timme och möta upp en kompis, wish me luck
    Hej

Är själv så ny i tråden och äter själv LCHF, men har börjat träna ganska så hårt nu och börjar ta in en del grönsaker med lite högre kolhydrater i.

Jag tränar mycket kondition, alla maskiner så finns på gymet Vi har nått på vårt gym som heter easye line som är grymt kul. Mycket kondition och ganska mycket styrka i samma pass.
  • ETSS
    AnPa skrev 2011-08-28 14:33:26 följande:
    Välkommen till vårt muntra gäng Glad
    Bra jobbat med viktminskningen!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!