Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Studentpappa skrev 2016-05-08 19:06:47 följande:
    Jag kollade lite videos, ska man använda en bänk att ligga på med axlarna eller ligga mot golvet? Verkar finnas olika utförande, spontant med min rygg känns inte en bänk klockren.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Hip thrust ligger man med skuldrorna på bänken, glute bridge gör man från golvet. Det är väl lite hugget som stucket men GB har lägre ROM och mer isolerande för glutesen. Man tar lite mer i den, där tar jag 120 x 10.

Själv upplever jag HT mer skonsam, men man ska vara noga med formen, alltså att
    - inte brösta upp sig
    -"dra in svansen mellan benen"
    - hålla blicken framåt
  • K grrl

Jag gör årets 70:e pass ikväll! Har tagit ett PR i hip thrusts (mot bänk), 130 x 5. Nytt program och börjar med militärpress - har inte gjort dem sedan jag fick skulderbladsskadan för ett år sedan, så himla kul!

I övrigt rullar det på alltmest. Fick beröm för mitt djup i frontböj häromdagen.

• K grrl
    Margaux skrev 2016-05-16 20:09:02 följande:
    Vad är militärpress?
    En stående OH-press med stång. Man använder inget momentum, utan är strikt och stilla med raka ben som i givakt - därav militärpress.

Jag tog 30 x 2, vilket är enormt förvånande med tanke på att jag inte kunnat träna axlar på ett år - jag har alltså bibehållit min styrka! Gör mig riktigt nyfiken på hur jag kan utvecklas nu när jag får träna axlar igen.
  • K grrl

Jag har en skivstång och vikter upp till 100 kg i mitt sovrum. Klarar mig rätt bra men skulle behöva en ställning.

• K grrl

Jag har legat lite halvlågt med träningen, har haft utomlandssemester, sjukt mycket på jobbet och lider fortfarande av sviter (hosta och astma) från en bronkit jag drog på mig i slutet av maj. Det går tungt att träna när lungorna inte fungerar som de ska. Goblet squats 37,5 kg x 12 är en mardrömsövning, det går åt så jäkla mycket syre. I frontböj börjar jag äntligen komma tillbaka (55 x 10) efter att ha backat ordentligt.

Har faktiskt testat fjällöpning vilket jag tyckte var skitkul, skulle kunna vara något jag kan tänka mig att komplettera styrketräningen med.

• K grrl
    Studentpappa skrev 2016-07-04 21:11:04 följande:
    Ja du bor väl i trakterna kring hemavan eller hur var det? Måste ju vara grym miljö att springa i! Ja goblet är jobbigt man får ju knappt luft i den som frisk, jag har ganska rejäl allergi under sommaren och det kanske inte är så illa som din bronkit men det är tungt när lungorna blir små eller vad man ska kalla det. Stor skillnad att träna under sommar och tex hösten pga det.
    Yes, det är samma fjäll i alla fall. Jo, samma här vilket inte heller varit gynnsamt.
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-07-05 21:06:30 följande:
    Hej! Varför gör du så många reps? Gör du alla i serie?
    Jag tog Pr idag i frontböj men det är ju en repetition. Jag gjorde serie med 10*25, 10*35, 5*40, 5*45, 3*50, 1*55, 1 *57,5
    10 reps hade jag max orkat 45 kg tror jag..... 
    Mina program är periodiserade, så i ett program kör jag t ex 3, 2, 1 och i nästa 6, 4, 2 och i ytterligare nästa 10, 8, 6 till exempel. Det beror på att mitt primära mål är muskeltillväxt och inte ökad styrka, plus att periodisering är gynnsamt för utveckling, framför allt när man börjar hamna på platåer.

Jag kör först uppvärmning på 8, 6, 2 rep mellan ca 50-75% av arbetsset (30, 40, 45 kg) I arbetsseten ligger jag alltid nära failure. Volymmässigt ligger vi ju faktiskt rätt lika om jag räknar uppvärmningen, bara det att upplägget är lite annorlunda.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-07-05 21:13:52 följande:
    Jag har 10 RM i squat i min programmering nu, inget jag testat tidigare och det blir rätt annorlunda tänk. Men det är rätt bra, man sätter sitt 10 RM sen fortsätter du att göra 15 reps på samma vikt tills du klarar det i två set och sedan höjer du vikten, och sedan har du förmodligen höjt ditt 10 RM och sedan är det dags att testa ut ett nytt osv. 
    Jag fattar inte? Man kan ju inte göra 15 repetitioner på 10RM, i så fall är det ju inte RM? Vad är det jag tolkar galet?
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-07-06 08:02:51 följande:
    Jag skrev väl som en kratta, Man ackumulerar 15 reps på sitt 10RM du kan göra 3x5 eller 6-5-4 målet är att klara det i två set och sedan höja vikten. Det återkommer vecka efter vecka. Fredriks perioder (han som skriver programmet) är 6-8 veckor, tror jag har inte räknat efter. Fokus är ryck och drag denna period samt teknik på böj och mark, vi ska aldrig gå till fail utan stanna med 1-2 lyft kvar i tanken varje set.
    Jag förstår ändå inte. Hur blir man starkare på det? Om jag lyfter 55 kg (mitt 10RM) x 5 slutar jag ju några lyft innan det blir utmanande? (Jag ser inga problem i överhuvudtaget att lyfta 55 x 8, 55 x 7, i dagsläget lyfter jag ju 55 x 10, 57,5 x 8).
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!