• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Tullemi

Well done MissKaos

Att gå på betonggolv i platta hårda arbetsskor är inget skoj . Har ont i fötter, halva (nedre) benen och i ryggslutet. Måste skaffa ett par bättre skor, ev med inlägg. Eller så kanske man vänjer sig.....?

Milea 080217 Lucas 100202
  • MissKaos
    Gryndrömmen skrev 2011-08-31 21:57:29 följande:
    15 kg är jättebra :) man märker stor skillnad!!
    Ja, jag är nere på gränsen till normalvikt/undervikt nu. Vilket är "min" normalvikt sedan tidigare. Och det är jätteskönt! Jag trivs inte med att vara rund, inte min pryl. Det är tungt att röra sig. Sen vet jag att många tycker jag är för smal (typ min sambo som säger att jag har strumpesrickeben och virkenåls armar) Men det skiter jag i! Jag trivs. Och det får tydligen bra att springa sånhär 
    LillaPaula skrev 2011-08-31 15:29:16 följande:
    Idag är det en riktigt onyttig dag... pizza till middag, har sådan himla mensvärk så orkade verkligen inte laga någon mat..

Men men i morgon blir det nya tag :) Ska iaf gå ut och gå en timme snart så att inte hela dagen har blivit förstörd.

En fråga till nån som vet, är det bra att äta ägg och keso om man ska gå ner i vikt?

Ja, det beror ju på vad du äter mer?
    Mollly skrev 2011-08-31 15:47:17 följande:
    Idag gick träningen kanon bra. Känns som den går bättre nu när jag har lagt om den. Idag sprang jag 2.8km på hastighet 9. Inte så illa tycker jag. Så det känns som jag absolut kommer klara mitt mål med 5 km per gång. Sen har jag lagt upp schemat som så att jag springer alltid innan jag börjar träna. Sen kör jag magen ena dagen, andra dagen rygg och axlar och tredje dagen ben och armar. Den fjärde dagen kommer jag bara springa.
    Så jag borde märka någon skillnad kring midjan snart hoppas jag. Hoppas verkligen inte det dröjer flera månader.
    Grymt jobbat!
    Jag ska vara trist: Om löpträning ska ge riktig effekt på vikten så ska du springa efter styrketräningen när dina glykogendepoer är tomma, annars bränner du kolhydraterna på löpningen och dom ska du ha som bränsle när du kör styrkan. Ska du "bara" löpträna behöver du upp i 10km för att det verkligen ska ge resultat. Men efter styrka lär 5km räcka. Du förbränner ca 1kcal/sprungen km/kg kroppsvikt. Det är mer el mindre en naturlag.. Jfr sen att en skiva bröd m lite smör och en skiva ost är ca 150 kcal. Ett ägg 75. En 200gr chokladkaka 1100. Sen är det bara att räkna..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Primrose
    Mollly skrev 2011-08-31 15:47:17 följande:
    Idag gick träningen kanon bra. Känns som den går bättre nu när jag har lagt om den. Idag sprang jag 2.8km på hastighet 9. Inte så illa tycker jag. Så det känns som jag absolut kommer klara mitt mål med 5 km per gång. Sen har jag lagt upp schemat som så att jag springer alltid innan jag börjar träna. Sen kör jag magen ena dagen, andra dagen rygg och axlar och tredje dagen ben och armar. Den fjärde dagen kommer jag bara springa.
    Så jag borde märka någon skillnad kring midjan snart hoppas jag. Hoppas verkligen inte det dröjer flera månader.
    Nu kanske jag blandar ihop litet, men hade inte du börjat träna nyligen igen? Du får förlåta om jag tar fel.Skäms
    Jag ville bara säga att när man börjar på nytt med styrketräning eller är helt ny så är det ingen större idé att splitta träningen på en gång. Om du kör med en "riktig" split och tränar respektive muskelgrupp hårt (dvs. kanske 3-4övningar, med t ex 3x12 reps i varje övning på bara den muskelgruppen) så är det litet för hårt att börja med, om man säger så. Om du, å andra sidan, splittar som så att du bara kör 1-2 övningar per muskelgrupp 1 gång per vecka, tränar du kanske litet för litet för att få riktigt bra resultat. Du kanske kan ta några veckor där du kör helkroppsträning (1-2 övningar per muskelgrupp, litet beroende på om du kör övningar där stora muskelgrupper och små tränas mycket samtidigt, eller om du isolerar mer) och löpning på dag 1 och 3, och mage/core och löpning på dag 2 och 4. Om du springer innan du kör styrkan kan du behöva fylla på en gnutta med kolhydrater innan styrkan (förlåt, igen, om du redan gör detDrömmer). Jättebra är dock att köra mage/core efter löpningen. Du behöver bålstyrkan under löpningen och om du tröttar ut den via styrketräning av magen innan så är risken att du springer med sämre teknik och att du har högre risk att skada dig, när din inre "gördel" inte är med och stabiliserar.
  • Primrose

Kom iväg till gymmet i kväll (var hemma först kl. 22, så makenCool och sonenBaby och kattenKatt hade alla somnat). Nu var det kanske jag och 10 andra i gymmet (bara killar). Skönt - jag gillar att ha bastun för mig själv.Drömmer

Jag gjorde ett liknande helkroppspass som tidigare. Bara litet mer ben och ett extra set för ryggen. Får se hur det känns i morgon/övermorgon. Easy does it. Inga värktabletter eller antiiflammatoriska på tre dagar! Yuippeee!

• Primrose
    MissKaos skrev 2011-08-31 21:39:30 följande:
    JAG ÄR STOLT!
    Sprang iform loppet, 10km på 51:56 och kom in som nr 72. Vet att det totalt i alal 3 grupperna (Spring 5km, gå 5km och 10km) startade över 3000 pers!
    Oj, vad bra! Grattis!!{#emotions_dlg.flower}
  • Aprilia1977
    MissKaos skrev 2011-08-31 21:50:33 följande:
    Kolhydratladda på choklad, bullar och muffins funkar tydligen för mig Nu gäller det att inte fortsätta på den banan bara *haha* Verkar ju vara ett vinnande koncept för mig!
    Men vad det sved i slutet.
    Ska då tilläggas att i våras klarade jag att springa ca 3km... Så, det går träna upp sig fort (nu har jag ju varit bra tränad innan och har grundfysiken -men hade ändåv arit sjuk mer el mindre konstant i 1 år och innan dess fåt barn..) Så, det GÅR. JAg har dessutom droppat ca 15 kg soim ajg la på mig i samband med 1. rökstopp 2. hormonbeh 3. Graviditet 4. Utsatt för extrem stress efter barnets födelse under en lång tid.

Så, för er som kämpar i tråden: jag vet 15kg är inte extremt -men det går.. Jag hade satt detta loppet som mål, att orka ta mig igenom det. Sen blev målet reviderat till under 60 min..

Vann föresten en SPA helg på Varbergs kurort! LYXIGT! Med en tjej som jag helt plötsligt kännde. Well, jag som inte varit ifrån sonen en enda natt eller knappt en dag (mer än varje måndag när jag jobbar 8-19) Lyxigt va?
    Jag säger bara en sak: Tummen upp till dig! :)
  • AnPa

Heja miss kaos! Jag kom aldrig iväg igår *smäller mig själv på fingrarna* Hjälpte sambon att fila på sitt cv istället. Idag fortsätter inskolningen på fsk av min lille plutt. Får bli en sväng till gymmet ilväll istället, eller så tvingar jag ut familjen på powerwalk.

• Aprilia1977
    MissKaos skrev 2011-08-31 22:08:14 följande:
    Jag ska vara trist: Om löpträning ska ge riktig effekt på vikten så ska du springa efter styrketräningen när dina glykogendepoer är tomma, annars bränner du kolhydraterna på löpningen och dom ska du ha som bränsle när du kör styrkan. Ska du "bara" löpträna behöver du upp i 10km för att det verkligen ska ge resultat. Men efter styrka lär 5km räcka. Du förbränner ca 1kcal/sprungen km/kg kroppsvikt. Det är mer el mindre en naturlag.. Jfr sen att en skiva bröd m lite smör och en skiva ost är ca 150 kcal. Ett ägg 75. En 200gr chokladkaka 1100. Sen är det bara att räkna..
    Dessutom löper man större risker att skada sig när man styrketränar efter det att man har kört cardio. Inte lika stor kontroll över de fria vikterna.....
  • Aprilia1977

Trots att jag känt mig dålig, har mens så har jag skött min mat och resultatet har inte väntat på sig. Min kärlek har varit borta i fyra dagar och när han kom hem, redan i hallen, frågade han om jag har gått ner i vikt. Fyra dagar - 2,6 kg. Inte illa pinkat! Men som alltid så vänder det snart när jag faller för frestelserna!

Så nu fortsätter matjakten. Men men....

Nu, dags att pysa iväg till jobbet, tror faktiskt att detta jobb är det bästa jag haft hittills (får väl äta upp min hatt om ett par månader). Det är aktivitet non-stop här!

Önskar alla en underbar dag och hoppas att även ni har sol där ni bor!Solig

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!