• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Paradigm
    MissKaos skrev 2011-09-01 13:44:32 följande:
    Som tur är finns dom inte här! Vi har inte ens TGI Friday i GBG -tur eller otur jag vet inte.. Älskar tyvärr deras mat. MEN jag är som tur är inte i stockolm så ofta..
    Förstår att magen bråkar! Men det brukar ju ge sig på ngn dag, iaf för mig

Här blir det skivstång ikväll. Har lite lätt ont i benen sedan igår. 450 pers var det som tog sig runt 10km igår nu när mållistan finns på nätet. Ochjag okm in som nr 72.. Är rätt stolt än Tänker skryta om det det närmsta året ellet så :D
    Anf Friday i Sthlm så är den skit. Det smakar illa och är dyrt. Jag tror det låg på 150 kronor för en hamburgare meny som inte är värd namnet,

Ja, det är grymt bra jobbat. Såklart att du ska vara stolt! Vilka är de som kommer 1:a, 2:a, 3:a....? Hur får springer de om du sprang på 51 minuter. Måste röra sig om elitidrottare i sådana fall. Jag har för mig att rekordet på 1 mil låg på 35- 37 minuter, men är osäker.
  • Paradigm
    Fattig student skrev 2011-09-01 14:02:47 följande:
    Anf Friday i Sthlm så är den skit. Det smakar illa och är dyrt. Jag tror det låg på 150 kronor för en hamburgare meny som inte är värd namnet,

Ja, det är grymt bra jobbat. Såklart att du ska vara stolt! Vilka är de som kommer 1:a, 2:a, 3:a....? Hur får springer de om du sprang på 51 minuter. Måste röra sig om elitidrottare i sådana fall. Jag har för mig att rekordet på 1 mil låg på 35- 37 minuter, men är osäker.
    Hur fort springer de om du springer på 51 minuter?, ska det stå.
  • Jennnyn
    Fattig student skrev 2011-09-01 13:35:51 följande:
    KATASTROF!

Jag har varit borta i 2 dagar och kosten har varit under all kritik. Vi har bl a ätit på Wendy's. Jag vet inte om det finns i Sverige. Det är en amerikansk snabbmatskedja där de bl a säljer megastora hamburgare med megastor pommesfrites och med en megastor Coca Cola. Cheesecake har också åkt ned i magsäcken. Så nu är magen allt annat än vän med mig. Uppsvullen, magknip, irriterad osv. Jag begriper mig inte på de som lever så här.

Ikväll står det löpning på schemat.
    Du är ju så himla duktig annars, så då kan man få slarva någon gång ibland. Däremot vet jag vad du menar med att magen reagerar så när man är noga med maten annars!
  • Jennnyn

Hej på er!

För min del har det blivit ganska tamt med träningen sista veckorna, dels på grund av den envisa förkylningen jag ådrog mig och dels för att jag helt enkelt inte haft tid....

Igår var jag ute och red och det ska jag även göra idag. Red en annan häst än den jag brukar rida och denna häst är dels väldigt stor och dels stark och pigg som attan, så det krävs en hel del ben för att hålla honom i schack! Det känns i benmusklerna idag, så jag hoppas att jag orkar

• ETSS
    Jennnyn skrev 2011-09-01 16:15:10 följande:
    Hej på er!

För min del har det blivit ganska tamt med träningen sista veckorna, dels på grund av den envisa förkylningen jag ådrog mig och dels för att jag helt enkelt inte haft tid....

Igår var jag ute och red och det ska jag även göra idag. Red en annan häst än den jag brukar rida och denna häst är dels väldigt stor och dels stark och pigg som attan, så det krävs en hel del ben för att hålla honom i schack! Det känns i benmusklerna idag, så jag hoppas att jag orkar
    Ridning är roligt Glad, kanske skulle börja om.
    Har du egen häst eller rider du i ett stall?
  • Jennnyn

ETSS: Jag hjälper en kompis med hennes häst ett par ggr i veckan. Det är lagom just nu, för jag hinner inte ha egen häst längre.

Annars har jag haft häst i många år och ridit sedan femårsåldern!

• Mollly

Idag blev det 5km på bandet. Det tog sin lilla tid. 38 minuter. Gick väl 5 av dom kanske. Var rätt slut genom svett efter det.. Nu ska jag strax köra lite planka här hemmaSkrattande

• Mollly
    MissKaos skrev 2011-08-31 22:08:14 följande:
    Ja, jag är nere på gränsen till normalvikt/undervikt nu. Vilket är "min" normalvikt sedan tidigare. Och det är jätteskönt! Jag trivs inte med att vara rund, inte min pryl. Det är tungt att röra sig. Sen vet jag att många tycker jag är för smal (typ min sambo som säger att jag har strumpesrickeben och virkenåls armar) Men det skiter jag i! Jag trivs. Och det får tydligen bra att springa sånhär 
    LillaPaula skrev 2011-08-31 15:29:16 följande:
    Idag är det en riktigt onyttig dag... pizza till middag, har sådan himla mensvärk så orkade verkligen inte laga någon mat..

Men men i morgon blir det nya tag :) Ska iaf gå ut och gå en timme snart så att inte hela dagen har blivit förstörd.

En fråga till nån som vet, är det bra att äta ägg och keso om man ska gå ner i vikt?
    Ja, det beror ju på vad du äter mer?Grymt jobbat!
    Jag ska vara trist: Om löpträning ska ge riktig effekt på vikten så ska du springa efter styrketräningen när dina glykogendepoer är tomma, annars bränner du kolhydraterna på löpningen och dom ska du ha som bränsle när du kör styrkan. Ska du "bara" löpträna behöver du upp i 10km för att det verkligen ska ge resultat. Men efter styrka lär 5km räcka. Du förbränner ca 1kcal/sprungen km/kg kroppsvikt. Det är mer el mindre en naturlag.. Jfr sen att en skiva bröd m lite smör och en skiva ost är ca 150 kcal. Ett ägg 75. En 200gr chokladkaka 1100. Sen är det bara att räkna..
    PT:n på gymmet sa tvärtom. Att jag ska springa innan jag tränar. Eftersom att jag inte nu kommer vara ute efter att bygga muskler på samma sätt.
  • Mollly
    Primrose skrev 2011-09-01 01:06:00 följande:
    Nu kanske jag blandar ihop litet, men hade inte du börjat träna nyligen igen? Du får förlåta om jag tar fel.Skäms
    Jag ville bara säga att när man börjar på nytt med styrketräning eller är helt ny så är det ingen större idé att splitta träningen på en gång. Om du kör med en "riktig" split och tränar respektive muskelgrupp hårt (dvs. kanske 3-4övningar, med t ex 3x12 reps i varje övning på bara den muskelgruppen) så är det litet för hårt att börja med, om man säger så. Om du, å andra sidan, splittar som så att du bara kör 1-2 övningar per muskelgrupp 1 gång per vecka, tränar du kanske litet för litet för att få riktigt bra resultat. Du kanske kan ta några veckor där du kör helkroppsträning (1-2 övningar per muskelgrupp, litet beroende på om du kör övningar där stora muskelgrupper och små tränas mycket samtidigt, eller om du isolerar mer) och löpning på dag 1 och 3, och mage/core och löpning på dag 2 och 4. Om du springer innan du kör styrkan kan du behöva fylla på en gnutta med kolhydrater innan styrkan (förlåt, igen, om du redan gör detDrömmer). Jättebra är dock att köra mage/core efter löpningen. Du behöver bålstyrkan under löpningen och om du tröttar ut den via styrketräning av magen innan så är risken att du springer med sämre teknik och att du har högre risk att skada dig, när din inre "gördel" inte är med och stabiliserar.
    Jag har tränat sen i februari, men började med mitt nya träningschema för  10 veckor sedan. Så tror det är lugntSkrattande
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!