• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Tullemi

Nu har jag varit hos doktorn och han kunde inte se tecken på nån större skada, troligtvis bara mjukdelarna som har fått sig en smäll (man kan ju hoppas att det är så). Fick en salva att smeta på och försöka gå som vanligt, men givetvis avvakta med träningen. Hoppas att det läker snabbt för det är jobbigt att vara halvinvalido.
    Jag kan ju träna överkroppen iofs Drömmer.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Primrose

mileas mamma: Vad skönt att det inte verkar vara något allvarligt med knäet (knäproblem är ju både jobbigt och vanligt)! Och, precis, överkroppen är det ju inget fel på. Bara att köra på med överkropp och core.

bandit skrev 2011-09-04 11:23:49 följande:
    Hej tjejer, jag håller hårt på inställningen att om jag intalar mig själv att jag är en träningsnörd så kommer jag att bli det också - jag har lyckats med att klämma in fem pass på gymmet den här veckan (plus två dagars ridning), gräver jag då en grop åt mig själv genom att trötta ut mig själv för tidigt eller är det lika bra att sätta igång ordentligt från början? Jag känner mig helt klart supermotiverad och vill helst fortsätta i samma takt.
    Träningsnörd föds man till. Nej, skämt åsido - du känner dig bäst själv. Om du startar från, i princip, "noll", så låter det, onekligen som en rivstart, som kan vara svår att uppehålla. Om det är så att du har tränat varje dag under veckan (inkl. ridningen) bör du klämma in en vilodag eller två. Det som kan vara bra att veta är att, för resultatens skull, räcker det, generellt,  lika bra med tre styrkepass som med fem när du börjar. Men det beror ju på ditt upplägg på träningen. Om du gillar att gå till gymmet ofta och det får dig att känna dig "triggad" är det ju bara att köra litet kortare och mer koncentrerade pass, när du är där. Så att du inte övertränar dig och missar återhämtning. Skönt att du känner dig så motiverad - kul!
  • bandit

Tack för svaren! Jag har i princip sett börjat från noll, är trött på att vara lat och rund och har känt att lägga om kosten inte har varit nog. Jag har nog någon form av grundkonditon lång inne, och har periodvis varit mer eller mindre igång med antingen ridning eller cykling (långa sträckor). Men du har rätt Primrose, det är verkligen en rivstart. Jag tror jag ska köra så att jag tar lite kortare pass, styrka blandat med cardio mest för att få in vanan att gå till gymmet. Jag satsar långsiktigt, vill komma i form och känna glädje och entusiasm för träningen! Beach 2012 - here I come :D

• Jennnyn
    bandit skrev 2011-09-04 15:16:24 följande:
    Tack för svaren! Jag har i princip sett börjat från noll, är trött på att vara lat och rund och har känt att lägga om kosten inte har varit nog. Jag har nog någon form av grundkonditon lång inne, och har periodvis varit mer eller mindre igång med antingen ridning eller cykling (långa sträckor). Men du har rätt Primrose, det är verkligen en rivstart. Jag tror jag ska köra så att jag tar lite kortare pass, styrka blandat med cardio mest för att få in vanan att gå till gymmet. Jag satsar långsiktigt, vill komma i form och känna glädje och entusiasm för träningen! Beach 2012 - here I come :D
    Välkommen till tråden! Jag känner igen mig i det du skriver, för jag var ungefär i samma sits för knappt två år sedan. Jag hade en del övervikt, men innerst inne fanns konditionen efter att ha haft häst i många år och ridit flera gånger i veckan. Sedan följde dock flera år utan någon form av motion och då smög sig självklart kilona på mig..

Bestämde mig som ett nyårslöfte inför 2010 att jag skulle ta tag i mitt liv, träna och äta bra. Jag har sedan dess gått ner dryga 15 kilo och idag mår jag mycket bättre än någonsin tidigare. Har blivit en riktig gymråtta

Bilder från min viktresa finns i mitt galleri!
  • ETSS
    Tullemi skrev 2011-09-04 14:27:25 följande:
    Nu har jag varit hos doktorn och han kunde inte se tecken på nån större skada, troligtvis bara mjukdelarna som har fått sig en smäll (man kan ju hoppas att det är så). Fick en salva att smeta på och försöka gå som vanligt, men givetvis avvakta med träningen. Hoppas att det läker snabbt för det är jobbigt att vara halvinvalido.
    Jag kan ju träna överkroppen iofs Drömmer.
    Skönt att det inte var något allvarligt {#emotions_dlg.flower}
  • Paradigm

Jahopp, nu är det tänkt att man ska köra milen. Är väldigt omotiverad, men jag ska köra iaf. Så det så.

• Mollly

Jaha då  var denna helgen över. Inte mkt till nyttig mat, mellanmål osv. Igår var det kräftskiva. Så ett gäng kräfor blev det. Dom är ju inte onyttiga iaf. Men senare på kvällen grillade vi. Mkt kött, potatisgratäng och ljust bröd. Sen äter man ju alltid för mkt när man grillar bara för att det är så jäkla gottSkrattande Några öl åkte också ner.

Idag har inte maten varit så bra heller. Men lite träning efter gräsklipparen blev det och sen ett pass på gymmet.

Jag behöver tips på vilka ryggövningar som är bäst för att träna upp ryggen. Framför allt ländryggen. Jag är lite svankryggad, så behöver träna upp musklerna i ryggen rätt ordentligt känner jag.

• Paradigm

Just det ja, Molly! Jag skulle ju ge dig mina ryggövningar. Har googlat nu på bilder.

Dessa ryggövningar kör jag på:

De tre första tränar framförallt ländryggen och den sista av de tre första tränar de inre ländryggsmusklerna.

• norgefru

Vill tipsa alla träningstokiga där ute om Redcords ställningen som ofta står oanvänd i gymmet. Speciellt till er som är gravida, då det finns bra skonsama övningar för er.
    Liknande stllningar fast med andra märken finns med.
    Själv anser jag att den bästa träningen får du med din egna kropp som vikt och inte i en massa maskiner =)
    Tips på övningar med redcord finns på www.redcord.se

På vissa gym finns det även redcord-pass grymt kul!!!
    Kram på er!!

• Mollly
    Fattig student skrev 2011-09-04 18:35:11 följande:
    Just det ja, Molly! Jag skulle ju ge dig mina ryggövningar. Har googlat nu på bilder.

Dessa ryggövningar kör jag på:

De tre första tränar framförallt ländryggen och den sista av de tre första tränar de inre ländryggsmusklerna.

dom två första kör jag också. Den på boll har jag också gjort, fast då har jag inte haft fötterna på golvet utan i ribbstolen. Den bänken som du kör på, den finns inte på mitt gym. Latsdrag kör jag också. Den med hantlar har jag gjort en gångSkrattande
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!