• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Mollly

Såhär ser mina pass ut nu. Kör 4 pass i veckan
    Springer alltid innan varje pass.

Mage:
    4 olika plankor
    situps på boll
    Magträning i maskin

Rygg och axlar:
    Sittande och stående rodd
    Breda och smala latsdrag
    latsdrag i cablecross
    Hantelrodd
    Flytta vikt över ryggen
    marklyft
    hantlar framsida axel
    Kabeldrag bakåt (axel)
    Kabeldag med en arm (axel)

Armar och ben
    Benpress
    2 olika ben maskiner
    utfall
    höftlyft på boll
    bänkpress
    1övning av instruktören för biceps och 1 för triceps
    armhävning på boll

och sen ett pass där jag enbart springer.

• ETSS
    Fattig student skrev 2011-09-04 17:59:57 följande:
    Jahopp, nu är det tänkt att man ska köra milen. Är väldigt omotiverad, men jag ska köra iaf. Så det så.
    Hur har det gått?
  • Paradigm
    ETSS skrev 2011-09-04 19:37:10 följande:
    Hur har det gått?
    Det blev faktiskt 13 km. Är riktigt mör i bena nu!
  • LillaPaula
    Primrose skrev 2011-09-02 15:00:39 följande:
    LillaPaula: Jag svara litet, trots att du inte frågade mig. Det jag spontant tycker är att du borde byta ut falukorven/köttbullarna till någon annan proteinkälla (t ex kyckling, kalkon, fisk, skaldjur) och att du kanske kan klämma in litet fler grönsaker (för vitaminer och extra mättnad). Sedan har jag för mig, trots att jag inte är någon blodsockersfixerad eller kolhydratsjagande person, att det finns bättre frukt än just äpplen och vindruvor. Men då är jag petig. Drömmer Sedan beror det ju också på vilken storlek dina portioner har, vad du äter för bröd osv.
    Tack så mycket för svaret och tipsen :) Äter en del kyckling och lax men då blir det ju oftast till ris eller potatis vilket inte heller ska vara bra.
    Haha ja det är allt en djungel det här med mat och vad som är nyttigt. Speciellt bröd, när man börjar läsa på innehålls förtäckningen så  märker man fort att vissa bröd som ska vara "mörka" är lika onyttiga som dom ljusa.
    Tack så mycket igen och ska börja tänka på grönsaker  
  • LillaPaula
    MissKaos skrev 2011-09-02 18:32:32 följande:
    LillaPaula skrev 2011-09-02 14:50:49 följande:
    När ja äter keso brukar det vara som pålägg på macka ist för smör och annat.
    Ägg brukar vara mellanmål eller kvällsmat.

En dag för mig kan se ut ungefär så här.
    Frukost två mackor med keso och apelsin jusie 
    Mellanmål Lättfil &müsli
    Middag spenat med falukorv & köttbullar och vatten
    Mellan mål lite melon/äpple/vindruvor eller liknande
    Kvällsmat  två makor med kokt ägg eller keso och  apelsin juice 

1 timmes promenad
     Vad tycker du om detta vad verkar jag äta för mycket av eller vad är för "fett" om man ska gå ner i vikt 
    Jag tycker att du äter på tok för lite!  Sen är falukorv helt förkastligt enl mig. Även färdiga köttbullar.. Fel sorts fetter och för lite protein!  Keso är nog bra men du behöver äta ngt med mer protein på morgonen. Lägg på skinka och keso på mackorna, och ta ett ägg till

Mellis: OMdu inte tränar  räcker det med frukt.

Kvällsmat: Tja, samma sak där -om du bara promenerar räcker det eg med frukost, lunch, middag och evt ngn frukt till mellis. Testa dig på slv.se gå in på "matvanekollen" och registera din mat och dina vanor så får du en uppfattning om hur mkt/lite du äter och av vilka näringsämnen. Tyvärr ser man inte fettkvalité. Kör gärna en hel vecka så du verkligen ser ett överslag
    Haha ja vet falukorv är bara för dåligt men vissa dagar springer tiden iväg så då brukar det och senat få gå :)
    Nu tänkte jag mer på hemma gjorda köttbullar, är de oxå väldigt onyttiga?
    Jag äter ju inte lunch, tycker det är för mycket med två mål med riktig mat på en dag går det inte då ha kvar kvällsmaten men äta något nyttigare på kvällen? Eller tänker jag helt fel..
    Tack så jätte mycket för tipset med  internet sidan, ska testa det direkt
  • LillaPaula
    Fattig student skrev 2011-09-02 22:43:25 följande:
    Jag skulle sammanställa det så här:

Minus:

Minus Musli (Om det är färdigköpt).
    Minus Falukorv och köttbullar.
    Minus Mackor (Högst 2st/dag).

Plus:

Plus Melon, äpple.
    Plus Spenat.
    Plus Ägg.
    Plus Keso.

Plus/minus:

Plus Minus  Vindruvor (En klase högst någon gång i veckan, förslagsvis fredag).
    Plus Minus  Apelsinjuice (Högst 1 glas/dag).
    Tack det hjälpte faktiskt mycket  

Ni är ju helt toppen. Det räckte att gå in här och läsa lite innan så fick jag lust med en timmes rask promenad i naturen. Var hur härligt som helst!  
  • Paradigm
    Mollly skrev 2011-09-04 19:19:59 följande:
    Såhär ser mina pass ut nu. Kör 4 pass i veckan
    Springer alltid innan varje pass.

Mage:
    4 olika plankor
    situps på boll
    Magträning i maskin

Rygg och axlar:
    Sittande och stående rodd
    Breda och smala latsdrag
    latsdrag i cablecross
    Hantelrodd
    Flytta vikt över ryggen
    marklyft
    hantlar framsida axel
    Kabeldrag bakåt (axel)
    Kabeldag med en arm (axel)

Armar och ben
    Benpress
    2 olika ben maskiner
    utfall
    höftlyft på boll
    bänkpress
    1övning av instruktören för biceps och 1 för triceps
    armhävning på boll

och sen ett pass där jag enbart springer.
    Vilket pass! =)
  • MissKaos
    bandit skrev 2011-09-04 15:16:24 följande:
    Tack för svaren! Jag har i princip sett börjat från noll, är trött på att vara lat och rund och har känt att lägga om kosten inte har varit nog. Jag har nog någon form av grundkonditon lång inne, och har periodvis varit mer eller mindre igång med antingen ridning eller cykling (långa sträckor). Men du har rätt Primrose, det är verkligen en rivstart. Jag tror jag ska köra så att jag tar lite kortare pass, styrka blandat med cardio mest för att få in vanan att gå till gymmet. Jag satsar långsiktigt, vill komma i form och känna glädje och entusiasm för träningen! Beach 2012 - here I come :D
    Välkommen till tråden!
    Be om hjälp på gymmet, lägg upp ett vettigt träningsupplägg med dom. Kanske varva styrketräning med konditionsträning och lugnare aktiviteter som promenader (ja, jag ska lura in bandit i löpsvängen...)

14 km avklarade i skönt tempo idag, var ute ca 80min. Och 4 km promenad med familjen.. Så där var den kakan till kaffet *poff* borta. Men shit vad bra sötsaker är att springa på, rena raketbränslet jue. Dumt att man har lärt sig det...
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Paradigm
    MissKaos skrev 2011-09-04 21:30:46 följande:
    Välkommen till tråden!
    Be om hjälp på gymmet, lägg upp ett vettigt träningsupplägg med dom. Kanske varva styrketräning med konditionsträning och lugnare aktiviteter som promenader (ja, jag ska lura in bandit i löpsvängen...)

14 km avklarade i skönt tempo idag, var ute ca 80min. Och 4 km promenad med familjen.. Så där var den kakan till kaffet *poff* borta. Men shit vad bra sötsaker är att springa på, rena raketbränslet jue. Dumt att man har lärt sig det...
    Jag får blodsockerfall om jag tränar på godis, etc. Nja, inte av en chokladbit kanske, men annars så.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!