• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • MissKaos
    Fattig student skrev 2011-09-06 11:25:13 följande:
    Fan jag skulle springa 5 km i morse och så lite rygg på det, men jag orkade bara 3 km (?!). Fattar ingenting.
    Övertränad?
    Fattig student skrev 2011-09-06 11:30:14 följande:
    När jag skulle återuppta "springningen" körde jag nästan enbart på intervaller på 20 - 25 minuter. Varvade mellan hillintervall och speedintervall. Började med att ha max 10 km/h och lägst 7 km/h till att sedan köra max 15km/h och lägst 10km/h. 
    Mitt mål är att springa 5 km på 20 minuter, men jag klarar inte det, vilket gör mig förbannad!!
    Bra det, lite jävlar anamama om ilska kan tagga bra. Det är en tuff tid du har satt som mål. Ska ngn dag testa om jag klarar det, springer ju sällan så kort. Sista löprundan var nog ca 14 km, Sista 9km tog mig 50 min.. SKa testa att tajma 5km efter uppvärmningsjogg osv och flåsa på allt jag kan. Så kanske vi kan täla lite i tråden? Som pepp?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-09-06 11:25:13 följande:
    Fan jag skulle springa 5 km i morse och så lite rygg på det, men jag orkade bara 3 km (?!). Fattar ingenting.
    Mensen på gång kanske?

Själv blir jag helt däckad c:a två dagar innan.

A propos länken som jag gav: Det var inte bara artiklarna om de "dåliga" övningarna som är bra läsning. Utan man kan hitta mycket matnyttigt i övrigt också. Några av övningarna som nämns är ju numera ganska självklara "no no's" (hoppas jag). Medan andra helt enkelt inte har den bästa effekten och är litet slöseri med tid.
    Tullemi skrev 2011-09-06 09:33:39 följande:
    Bra läsning! Jag ska skippa sittande bålrotation i fortsättningen.
    Ja, det är nog jättebra. Tyvärr är det många som fortfarande tror att det är en bra övning. T o m milda former (som i yoga, där man ju har sittande, i kors med benen, rotation - och som anses vara så bra) kan vara ganska skadliga på fel personer (t ex om man har diskbråck i nedre ländryggen, som jag). Jag gick på medicinsk yoga i våras (som del av en ryggstudie jag var med i) - och frågan är om inte det "hjälpte till" att skapa mitt senaste diskbräcksutbrott. Och då är det ändå en mycket mild form av yoga (med mycket avslappning och andning). Men sittande rotation var ett genomgående inslag.
  • tarm
    Fattig student skrev 2011-09-06 11:35:57 följande:
    Lycka till! Hoppas att du lyckas med din viktuppgång! Vad äter du för något?
    Jag äter allt möjligt. Mycket pasta och ris med något köttstycke eller korv och någon fet gräddsås. Smörgåsar med mycket jordnötssmör på. 1,5 liter mjölk om dagen. 2-3 ägg om dagen.
  • ETSS

Hej vänner, jag råkade på en besvikelse igår under träning, jag höll på att totalt knäcka mig faktiskt. Jag antar att med ökade arbetstider kan det vara lämpligt att gå ner till tre eller två pass på en vecka. Eftersom träning är allt jag gör som är något så när roligt, känns det lite trist, men det är nog bara att rätta sig och dra ner då.

• Tullemi

Jag har också usel ork . Är ju fortfarande novis på mitt jobb plus att mitt knä är ur form. Jag tycker inte om att jag är trött och lite höstnere. Man får inget gjort utöver jobb och hemmet.

Milea 080217 Lucas 100202
  • ETSS
    Tullemi skrev 2011-09-06 16:22:18 följande:
    Jag har också usel ork . Är ju fortfarande novis på mitt jobb plus att mitt knä är ur form. Jag tycker inte om att jag är trött och lite höstnere. Man får inget gjort utöver jobb och hemmet.
    Nej, det är lite deppigt. Men det ska väl bli bättre.
    Jag gjorde något så pinsamt, jag svimmade igår, jag tror inte någon såg det i alla fall!
  • godisgrisen

Här går det också trögt.....förkylning i kroppen som varken bryter ut eller blir bra, har mått halvskit i över en vecka nu...lär väl bryta ut lagomt till helgen eller nåt....orkar/vill inget utan sitter bara i soffan när tillfälle ges.

Nåja, bara kroppen blir piggare så kör jag igång igen, men nu orkar/vill jag inte.

• Paradigm
    MissKaos skrev 2011-09-06 12:25:12 följande:
    Övertränad?
    Fattig student skrev 2011-09-06 11:30:14 följande:
    När jag skulle återuppta "springningen" körde jag nästan enbart på intervaller på 20 - 25 minuter. Varvade mellan hillintervall och speedintervall. Började med att ha max 10 km/h och lägst 7 km/h till att sedan köra max 15km/h och lägst 10km/h. 
    Mitt mål är att springa 5 km på 20 minuter, men jag klarar inte det, vilket gör mig förbannad!!
    Bra det, lite jävlar anamama om ilska kan tagga bra. Det är en tuff tid du har satt som mål. Ska ngn dag testa om jag klarar det, springer ju sällan så kort. Sista löprundan var nog ca 14 km, Sista 9km tog mig 50 min.. SKa testa att tajma 5km efter uppvärmningsjogg osv och flåsa på allt jag kan. Så kanske vi kan täla lite i tråden? Som pepp?
    Javisst, vi kan tävla! Men man måste springa 15km/h för att nå 5 km på 20 minuter. Det är snabbt!
  • Paradigm
    Primrose skrev 2011-09-06 12:43:27 följande:
    Mensen på gång kanske?

Själv blir jag helt däckad c:a två dagar innan.

A propos länken som jag gav: Det var inte bara artiklarna om de "dåliga" övningarna som är bra läsning. Utan man kan hitta mycket matnyttigt i övrigt också. Några av övningarna som nämns är ju numera ganska självklara "no no's" (hoppas jag). Medan andra helt enkelt inte har den bästa effekten och är litet slöseri med tid.
    Tullemi skrev 2011-09-06 09:33:39 följande:
    Bra läsning! Jag ska skippa sittande bålrotation i fortsättningen.
    Ja, det är nog jättebra. Tyvärr är det många som fortfarande tror att det är en bra övning. T o m milda former (som i yoga, där man ju har sittande, i kors med benen, rotation - och som anses vara så bra) kan vara ganska skadliga på fel personer (t ex om man har diskbråck i nedre ländryggen, som jag). Jag gick på medicinsk yoga i våras (som del av en ryggstudie jag var med i) - och frågan är om inte det "hjälpte till" att skapa mitt senaste diskbräcksutbrott. Och då är det ändå en mycket mild form av yoga (med mycket avslappning och andning). Men sittande rotation var ett genomgående inslag.
    Jag äter minipiller och har inte mens, men däremot när jag väl hade mens så hade jag den runt denna tidpunkt på månaden. Så det kan stämma!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!