Inlägg från: Margaux |Visa alla inlägg
  • Margaux

Träningsnördar - här samlas vi!

Idag var en tuff dag...

A. DU 10min

B. The flash
    For time
    10 MU( skalerat till pull ups)

21-15-9
    Deadlift 45kg
    High Box jump 24'

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
    Ring push up (skalerat till push up)
    Knee to Elbow

Tid 17,54

• Margaux
    Studentpappa skrev 2016-11-19 13:22:07 följande:

135
    strikta CTB i ringar 5+5+5
    Bulgarian split squat 5x5 per ben 40 kg lite vingligt men gick bra. Första gången jag testar.
    Hang power clean 5x5 60+65+3x67,5kg

METCON
    21-15-9
    RKBS 24kg
    Goblet squat 24kg
    handrelease pushups
    7min blankt.

Knät börjar bli bra!

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Bra metcon. Kanske snor den till i morgon...

Jag har kört ett pass på sats idag.

1000rodd på 5,20 som uppvärmning.
    Mobilitets uppvärmning.
    Front squats:
    10*20, 10*30, 5*40, 3*45, 3*50, 1*55, 1*57,5, 1*60. Kändes lätt i dag och kunde nog gått tyngre men är rädd för fail på sats där man inte får droppa vikter.

Metcon typ modifierad Fran för jag hade ingen pullup stång i närheten .
    9 rounds for time
    5 Thruster 25kg
    5 push up

Typ 11min. Thrusters var tungt. Startade med 30 kg men fick minska. Kanske inte var bra med så många front squats innan...
  • Margaux
    Studentpappa skrev 2016-11-20 07:40:26 följande:
    Hur var upplägget? Övade ni tex ryck eller var det en massa komplementövningar?
    Min coach har dessvärre inte lagt ut övningarna på beyond the whiteboard så jag kommer inte ihåg allt..

Det var 3 fragmenterade clean (typ över 10 sek) och sen 3 Sots press. Jag är inte rörlig nog i axlarna för Sots så jag stod upp.

Så var det clean pull
    Snatch fragmenterat över kanske 6 sek.
    Sen snatch pull
  • Margaux
    K grrl skrev 2016-11-20 09:44:18 följande:
    Har ni inte en knäböj med armar? Jag tycker det är enkelt att faila frontböj, det är ju bara att lägga ner stången på pinnarna (i en bur) eller armarna. Jag gör likadant med knäböj, men det kräver lite mer smidighet.
    Jo det finns det förstås. Men bara i källaren där alla kroppsbyggar killar sitter och läser tidningen mellan övningarna. Jag trivs bättre uppe i ljuset med fria vikter.... :)
    Men ja, ska jag göra knäböj på Sats så tar jag gärna en bur eftersom det är knepigt att bli av med vikten om det skulle behövas annars. På crossfit lyfter vi alltid i par och hjälper varandra så då behövs aldrig bur.
  • Margaux

Nä tänker inte på en smithmaskin men på en stålbur där du har en horisontal arm som kan ta emot som sitter på kanske 50-60cm höjd. Har ingen aning om vad det kallas....

Jag har bara en skivstånghållare så att jag inte behöver ta alla lyft från golvet. Just backsquat kan man lätt skada ryggen med om man inte är god nog till att droppa bakåt och flytta sig i tid. Så det föredrar jag att göra med partner eller i bur.

• Margaux

Denna veckan har jag varit på 3 Crossfit pass. Haft personbästa i pullups så jag är rätt nöjd. Provat min första med 5kg. Ska börja jobba lite med weighted nu.
    Ligger fortfarande långt borta för strict bar muscle up. Grymt sugen på det...

Blir en tur på gymmet i morgon! Ska jobba med over head squats tänkte jag.

Min coach säger att om jag fortsätter som jag gör i typ ett år till så kommer jag falla in i kategorin 1% av de bäst tränade i min ålderskategori. Peppade enormt! Men egentligen säger det nog mer om "formen" ute i samhället. Jag fyller 38 i vår så är ju inte direkt ung. Men det har kommit väldigt enkelt för mig.

• Margaux
    Studentpappa skrev 2016-11-27 17:03:02 följande:

139 wod på boxen.

En var på tid och rätt tung den 48-åriga demonen var klar på 25 min då hade hon bla rivit av 60 DL på 1,4 x kv. Hon var som vanligt snabbast, jag var 6 min sämre vilket jag ändå var nöjd med då hon är så bra. Jag fick hålla igen pga knät. Några höll på över 50 min men var nybörjare.

Det har också börjat en ung tjej som är grymt duktig, vältränad var hon redan men har grym kroppskontroll. Jag känner mig bara gammal och förbrukad då jag har ont överallt, jag tål nog tyvärr inte särskilt hög träningsdos och har tagit det rätt lugnt ett tag men tycker inte det blir så mycket bättre.

Är inte det en väldigt dålig skalering om de håller på så länge?
    Min coach menar det är totalt meningslöst och kontraproduktivt med så långa metcon.
    Kanske en ibland till de riktigt erfarna men aldrig till nybörjare.
  • Margaux
    K grrl skrev 2016-11-27 11:04:04 följande:

Jag är 39. Och jag är ganska stark, men långt ifrån någon elitidrottare. Jag har kvinnor i min atletklubb som drar dubbla kroppsvikten i mark och sin kroppsvikt i bänk utan problem, och där är inte jag.

Min coach har dragit ner på träningen, då min arbetsbelastning är oerhört hög just nu (jobbar heltid, pluggar 50% och driver en egen kommunikationsbyrå). Det lustiga är att styrkeutvecklingen har gynnats!

Gamla båda två... :)
    Jag ligger också lite under dubbel kroppsvikt på DL. 110 tror jag jag klarar nu en bra dag, men 130 skulle nog kräva en god del jobb(väger 64). Känns inte direkt prioriterat heller. Vill hellre bli bättre på snatch, ohs, klara tyngre Thrusters etc så jag kan gå rx på träning.
    Styrka brukar behöva lite vila... inte helt ovanligt med massa PR efter tex semester!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!