Inlägg från: Beckaa |Visa alla inlägg
  • Beckaa

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2011-11-25 11:05:13 följande:
    Nyfiken: tycker ni mina kollegor har ett normalt förhållande till mat? Här går ALLA på en massa olika dieter som LCHF, Viktväktare, svältideter osv. Konstigt nog finns det kakor mm nästintill varje dag.... 
    Jag personligen tycker att många har ett osunt förhållande till mat. Antingen bryr man sig inte alls eller så går man på någon form av rabiat diet. Vart tog det sunda förnuftet vägen?

Jag äter själv lågkolhydratkost eftersom jag helt enkelt mår bättre av det. Det ger mig mindre sötsug vilket är otroligt skönt. Jag behöver inte anstränga mig att gå förbi godishyllan i affären för jag är helt enkelt inte sugen. Tidigare var jag en riktig lösgodisråtta. Däremot säger jag mig inte äta LCHF, jag vräker inte på med fett på något sätt. Jag är däremot noga att äta mycket protein.

Jag anser att många LCHF'are blir så oerhört extrema och hetsar varandra i olika forum till att utesluta kolhydrater som om de vore pesten. Jag tror att vi generellt äter för mycket kolhydrater men jag blir skeptiskt mot allt som blir så extremt. Jag skrattade igenkännande när jag läste den här ledaren
    www.dn.se/ledare/kolumner/nar-starkelsen-blir-synd

Jag själv äter inte ris, potatis, mjuka mackor eller pasta om jag inte blir bortbjuden och det är vad som serveras eller vid speciella festliga tillfällen. Däremot äter jag dagligen knäckebröd eller hårt tunnbröd och tänker absolut baka lussekatter till advent. Däremot kommer jag antagligen inte äta speciellt många själv.

Nu blev det en LCHF-utsvävning, men generellt sett tror jag att alla "dieter" man inte kan hålla jämt är en dålig diet, oavsett om det är att bara äta soppa, utesluta ALLA kolhydrater eller bara äta tonfisk.
  • Beckaa

Andra träningspasset sedan uppehållet avklarat! Muskelmassa försvinner verkligen när man ligger sjuk och rör sig minimalt så länge! Jag fick sänka vikterna en del.

Nu ska jag vara noga med att hålla träningen på en bra nivå och göra det för att jag mår så bra efteråt, inte för att jag känner att jag måste. Tidigare körde jag oftast 6 pass per vecka. Nu ska jag gå ut långsamt och få längta lite till passen. Jag har planerat två träningspass plus ridning kommande vecka, men nu känns det så roligt att jag kanske smyger in ett tredje pass ändå.

Upplägget blir det samma som tidigare, korta men intensiva pass! Hellre 20 minuters slit än 1,5 timme halvdan träning.

• Beckaa
    Mollly skrev 2011-11-26 15:37:44 följande:
    Träningen ligger på is och har gjort nästan en månad nu. Det har varit mkt den sista tiden. I måndags åkte jag på kräksjukan,  blev inte bra förens igår. Det resulterade i 3cm smalare midja. Alltid något Skrattande
    Ehum, Grattis? :)
  • Beckaa
    Tullemi skrev 2011-11-26 16:37:57 följande:
    Efter 4 veckors träningsuppehåll så börjar magen bli lite mjukare men inget annat förfall som tur är. Jag äter inte så nyttigt som jag gör när jag tränar och det har blivit en del godsaker och kolhydrater. Det har blivit mkt ris (mest basmati) av nån anledning, och mkt sushi, mums. Är inte mentalt redo för att börja träna än, hur knepigt det än låter....
    Känner igen det där. När jag har varit ifrån träningen ett tag glömmer jag liksom bort hur bra jag mår av det. Det finns ett gränsland innan man är riktigt redo att ta tag i det. Hoppas att inspirationen kommer snart!
  • Beckaa

I mitt försök att börja försiktigt och lugnt efter uppehållet har jag bestämt mig för två träningspass plus ridning den här veckan. Imorgon får jag träna igen och jag längtar! Nästa vecka blir det tre pass... minst ;)

• Beckaa
    bandit skrev 2011-11-29 18:24:05 följande:
    Åhååhåå vilken träningsglädje jag har! Orkar mer hela tiden, och har till och med slutat röka för att kunna satsa helhjärtat på det här med träningen. Det känns bara väldigt onaturligt att först försöka förbättra sin kondition genom att springa, och sen ta en cigarett efter det. Klappar mig själv lite extra på axeln nu! :)
    Härligt! Inget är så motiverande att sköta sig på olika sätt som träning! Oavsett om det är cigaretter, alkohol eller skumtomtar :)

Här är passet avklarat. Gick upp tidigt och körde direkt. Cirkelträning med kettlebell. Nu när jag inte tränar lika ofta vill jag gärna köra igenom hela kroppen (mer eller mindre)

Idag ska jag börja jobba igen efter operationen! Känns bra, men ska hålla mig till halvtid i december.

Tränar ni nå't idag tjejer?
  • Beckaa

Det går faktiskt åt rätt håll här! Jag har ingen våg så vet inte vad den skulle säga, men omkretsen kring rumpan har blivit 2 cm mindre på en månad. En liten förändring för visso, men från att ha gått upp i vikt utan att kunna hindra det är jag nöjd ändå! Jag tror att jag börjar bli kompis med mina hormoner igen! :)

• Beckaa
    Mollly skrev 2011-12-01 18:17:45 följande:
    Efter en hel dags shoppande hade jag tänkt att dra mig ner till gymmet. Men fick nyss veta att en kär gammal vän valt att avsluta livet. Så tappade all lustGråter Får se om jag pallar åka till gymmet.
    Beklagar :(
    Ta hand om dig och övriga sörjande!
  • Beckaa

Idag var planerad träningsdag men jag var totalt omotiverad. Jag har gått runt i träningskläder på morgonen vilket brukar få mig på träningshumör. Tyvärr hjälpte det inte. Jag kom så långt att jag tog upp hantlarna för första setet när jag började fundera på om jag verkligen skulle träna idag eller skjuta på det till imorgon.. Jag satte mig och skrev en lista, för eller emot träning.

Såhär såg den ut:

+ Endorfinkicken
    + Kroppen blir snyggare
    + Jag kan känna att jag gjort vad jag kan
    + Jag blir starkare
    + Synligare muskler
    + Jag förbränner kalorier
    + Fettförbränningen ökar

- Det är jobbigt.

Om jag tränade? OM jag tränade!
    Utfallsstegen med hantlar blev så tunga att jag inte orkade resa mig efter den sista. Jag föll ihop på golvet. Då har man gjort vad man kan :)
    Nu är proteinsmoothien isörplad och jag väntar nöjd på att träningsvärken kommer, för det kommer den göra!

• Beckaa

Här är träningsvärken påbättrad! På onsdag planeras löpning (eller i alla fall en flåsig jobb, haha) om det inte kommer mer snö! På fredag planeras styrka igen..

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!