Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Första dagen i skidbacken för säsongen, sjukt nöjd när dottern absolut inte ska hem även fast hon är stelfrusen och har åkt flera timmar

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-12-26 20:00:49 följande:

Wod i Karlstad idag:
    Marklyftstege 10*4 upp till 70kg

Metcon
    10 marklyft
    8 burpee over bar
    6 push press
    *4
    Trevligt ställe och bra coach. Några tuffa tjejer som lyfte bra mycket mer än min man....

Det fenomenet råkade jag ut för på Solid i Sthlm också, de lyfte iofs inte mer. Men körde butterfly pullups så det rykte om det

Jag brukar titta på tyngre.se på filmer med tjejer som väger 30 kg mindre än mig och böjer mer. Då vet man hur mycket man har kvar att jobba för. 

• Studentpappa

Pass 157

Ett jävligt pissigt böjpass ikväll, siktade på 140 kg och nytt PB men bommade grovt. För mycket framåtrotation i bålen, när jag skulle upp orkade jag inte hålla emot och fick kasta stången över huvudet...

Som straff för att jag var så kass körde jag en Grace, 30 Clean & Jerk 60 kg på tid. 4:55 min, det var också en kass tid även om inte bedrövlig. Grace är bland det vidrigaste man kan göra på kort tid med en skivstång, rekommenderas om man ej testat

• Studentpappa
    Margaux skrev 2015-12-27 22:41:28 följande:

Har inte provat nån av tjejerna.....

Passa på under ledigheten i jul, grace är en bra första tjej
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-12-28 18:01:34 följande:

Idag körde jag själv på gymmet. Tycker inte det är sååå kul.

2,5km löpning

Front squat 5*35 1*40 5*35 1*40 5*35 1*45 5*35 1*47,5

Klarar nog fint 50 men vågar inte själv... På Elixia ser dom snett på en om man dumpar vikter...

21-15-9

Burpee

KB

Box jumps

Ska prova en tjej.... Kanske i morgon!?

Har man inte bumpers ska man inte droppa vikterna, dom håller inte för det. Finns det ingen bur att böja i? Jag gjorde tyvärr illa ett knä igår i mitt failade lyft

..

• Studentpappa
    Margaux skrev 2015-12-28 20:03:50 följande:

Å ja. Det är sånna på Elixia också.. För mig är det mest problematiskt att de har så lite lättare vikter... Svårt att öka organiskt när det är minst 5kg på var sida... De lätta vikterna är sådana där jättetjocka i plast som är helt omöjliga att få på och av.

Vad hände med ditt knä?

Ps. i Boxen har vi metallvikter, men väldigt tjock matta... De vill helst inte att man kastar hej vilt men att släppa i golvet och stoppa stången efter är helt ok. Det är bara Rouge i "min" box. 

Jaha det låter märkligt, bumpers brukar vara standard. Stålvikter brukar inte gå ihop med OL-lyft. Rouge har ju bumpers också. Det är ju märket som används på crossfit games. Vi har 1.25, 2,5, och 5 som minsta vikter. Dom tjocka "lätta" vikterna är ju träningsvikter för att man ska få rätt höjd på stången, finns ju lättare stänger än 20 kg för nybörjare.

Jag vet inte det kändes inte igår men idag gör det ont, antagligen sträckt mig då det är muskeln som gör ont.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-12-28 21:17:33 följande:

Jag tränar i en atletklubb (styrkelyftsklubb dvs) och vi har bara traditionella vikter. Jag har aldrig behövt släppa en vikt, nog failar jag lyft men böjer mig antingen framåt och lägger vikten på säkerhetsarmarna (har ingen bur dock) eller, om sådana inte finns, ställer

mig på knä och lägger stången på golvet. Jag känner alltid om jag kommer att faila när jag börjar gå upp (böjer alltid ass to grass), så det gör det ju ganska enkelt.

Skillnaden är att ni (vad jag förmodar) inte lyfter på tid. Då tjänar man tid på att släppa vikten, sen en tung stöt tar då inte jag gärna emot på vägen ner? Jag droppar tunga frivändningar också. Kör jag böj så använder jag racket förutom igår då när det gick åt fanders.. Vi har inga säkerhetsarmar och jag stod utanför buren.

Men stålvikter skramlar och känns inte särskilt gjorda för att träna med i högt tempo av en större grupp. Men jag kan såklart ha fel, jag kommer dock inte på någon nackdel att ha bumpers.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-12-28 22:17:40 följande:

Nu pratar jag alltså om frontböj allena som Margaux var osäker på att repmaxa högre eftersom det sågs ned på att droppa vikten, men jag behöver inte droppa vikten om jag frontböjer och failar, för att nu vara övertydlig. Och nej, det finns ju inte någon anledning för en styrkelyftare att ha annat än traditionella vikter eftersom vi varken tränar i grupp eller på tid. Jag kan komma på många nackdelar med att göra det däremot!

Det är såklart sant, jag var mer förvånad över att boxen inte har bumpers. Styrkelyftare behöver inte bumpers däremot tyngdlyftare och vi som sysslar med cf.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!