Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Margaux skrev 2015-12-28 22:27:23 följande:

Alltså det är faktiskt möjligt att det finns bumpers också....

Vi jobbar mest med frontböj just för att det går att misslyckas kontrollerat. Min tränare säger att det är mycket svårare att bli av med stången bakåt och vill hest att vi ska vara rätt rutinerade innan man börjar träna med det, för att skona ryggen och ev nacken om det inte går helt som det är tänkt....

Eftersom jag är nybörjare är jag rätt långsam och vill hellre ha bra repetitioner än hafsiga...

Haha jag har film på mitt som borde kunna användas som instruktion på hur man inte ska göra.. Jag har failat två ggr och båda ggr har jag fått skjuta stången över huvudet, jag är väl inte tillräckligt rörligt för att i det läget klara är trycka den bakåt. Men jag ska inte maxa fler ggr utanför buren, det borde jag redan ha lärt mig.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-12-28 23:47:35 följande:

Fast jag tror inte man ska skjuta den bakåt, man ska flytta sig framåt... Men det gäller ju att komma ihåg det så man inte får den i huvudet..... Det har jag hört är dumt!

Ja det är väl så man gör i praktiken, jag tittade på filmen nu och stången står ju still det är jag som flyttar mig. Här är typ en tiondel innan jag viker ner huvudet och smiter ut. Just i det läget kändes det inte klockrent att släppa bakåt då jag var så långt framåtpressad av tyngden i överkroppen, jag hade väl fått den på ryggraden isf..

Hädanefter flyttar jag mig en meter fram in i buren, när det vankas maxning.

• Studentpappa

Pass 158

25 varv på tid

1 x powersnatch 50 kg
    2 x powerclean 50 kg
    3 x pullups
    4 x burpees 
    5 x pushups
    6 x airsquats (bytte till situps efter 15 varv, kände lite i knät).

ca 57 min, vilken jävla gris!

• Studentpappa
    Margaux skrev 2015-12-29 21:22:43 följande:
    Idag fick jag pröva mina nya Reebok Nanos. Soft!!
    Blev lite egenträning och ett strength & core pass med en mycket hurtig ung herre... Jag kom sent och det var bara tunga vikter kvar så träningseffekten var det iaf inget fel på...
    I morgon åker vi på semester med hopprep och gummisnodd i bagaget... Får se hur mycket träning det blir!
    Gott nytt år!
    Gott nytt år
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-01-01 17:11:34 följande:

Har också råkat ut för ett värre fall av mansplaining, när jag gjorde studiebesök på annat gym. Någon snubbe som tyckte jag "höll på" för mycket inför ett marklyft. Ville slå honom hårt i huvudet och säga "dude, det där väger avsevärt mycket mer än mig och du stör i mitt maxförsök".

Du skulle ha kickat honom på bollarna, tyvärr väldigt ofta jag som man måste skämmas för män som grupp. Även om detta var på sitt sätt lindrigt.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-01-01 16:39:38 följande:

Först ut i 2016!
    Träning 1.
    Hemma work out med tabata program 4min *5
    Air squats
    Box jumps
    Squats m gummiband runt axlarna
    Ab-roller
    Sholder press

Flitigt, själv har jag haft näven i chipsskålen från igår hela dagen, och nu har jag gått in på godiset..

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-01-02 00:15:30 följande:
    Flitigt och flitigt... Är i Sydamerika med familjen och här gör man absolut ingenting förutom äter(pizza, empanadas, bakverk och div annat onyttigt) och jag klättrar på väggarna efter typ en halvtimme. Fick släpat ut man och barn i parken en stund och en promenad i helstängt Buenos Aires... Bättre än inget...
    Det måste bero på bakisdag i Buenos Aires eller? Annars måste det väl finnas hur mycket som helst att göra där? Jag var två veckor på Mauritius för ett antal år sedan, på en instängd resort mitt ute i ingenstans. Det fanns gym och tennisbanor så jag tränade varje morgon men sen fanns inte mycket att göra, vi hade med oss en slackline och gick på lina på dagarna för att ha något att göra. Men man blev ju tvungen att varva ner och det blev så småningom ganska skönt att slappa.
  • Studentpappa

Jag ska prova att summera 2015, jag har inte så bra koll på min statistik men jag har lärt mig flera nya lyft i år som jag tidigare inte kört så där har jag ju startat på noll.

Nya övningar jag tidigare inte kört (på svengelska):
    Overheadsquat - 75 kg
    Split jerk (från rack) - 95 kg
    Frivändning - 102,5 kg
    clean & jerk - 90 kg
    snatch - 40 kg, (precis lärt mig)
    Powersnatch - 60 kg

"gamla övningar"
    Powerclean - 90 kg
    Böj - 135 kg, svårt att säga mitt gamla, då det förmodligen inte skulle varit ett godkänt lyft. Men innan  jag körde Russian squat routine var mitt godkända max 115 kg. Jag har kört på tyngre vikter historiskt men då mer "hockeyböj".
    Frontböj - 100 kg + inte testat riktigt men 100 var iaf lätt.
    Marklyft - Här är jag inte uppe på mitt gamla max (170 kg). Skulle behöva satsa mer på mark för att komma dit igen.
    Bänk - Kör jag inte längre och jag har förmodligen tappat 30-40 kg.

Löpning
    Min bästa km tid var 4:35 på en 3 km runda. Jag sprang 24 löppass 2015 med runkeeper, det var ett gäng utan också men hur många vet jag inte. 

Det som har varit den största framgången för mitt träningsår är den ökade rörligheten som har gjort det möjligt för mig att köra alla OL-lyft. Jag var hopplöst stel för två år sedan när jag började med Crossfit. Målet för 2016 är 150 kg i böj och jag kommer köra samma styrkeschema igen om någon månad. Hur mina knän mår får sedan avgöra om jag också kan satsa på frivändning, 110-115 kg hade varit roligt där. 

• Studentpappa

Pass 1

frontsquat 6x2x85 kg
    overheadsquat 40-50-60 kg
    snatch 40-50 kg

10 thruster 50kg
    10 bänkpress 60 kg
    10 situps
    10 pullups
    10 ballslam
    10 boxjump over
    10 bänkpress 60 kg
    10 thrusters 50 kg
    10 pullups
    10 rollouts

tid 6:27 min

• Studentpappa

Pass 2

Böj 90x3 100x3 110x2 120x1 120x1 120x1 110x4 100x6

Teamwod 3pers: 99 thruster 40 kg, 66 hspu, 99 situation, 66 böj 60 kg, 99 pushups, 66 clean&jerk 60

Kg, 99 du

30:40 min

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!