Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Pass 13 och sista i sthlm

Session One

A.

Every two minutes, for 16 minutes (8 sets):

2 Front Squats + Split Jerk

*Sets 1-2 ? 70-75% of 1-RM Clean & Jerk (90kg)

*Sets 3-4 ? 75-80%

*Sets 5-6 ? 80-85%

*Sets 7-8 ? 85-90%

B.

Every 2 minutes, for 16 minutes (8 sets) of:

Clean Lift-Off with Pause at Knees + Power Clean + Power Jerk 2x60 2x70 2x2x80

Marklyft 6x3x120 kg

Ser fram emot att åka hem efter en vecka på hotell, examination imorgon sen hem

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-01-28 23:17:48 följande:

Borta bra, hemma bäst! Skönt att få sova hela nätter kan jag tro...

Ja det är det såklart, men enkelrum 10 kvm inkl toalett är väl inte drömmen. Huset hemma är iaf 200, sen tycker inte ungarna att det är så roligt. Men kursen har varit riktigt bra
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-01-30 07:17:34 följande:

Jag äter ju mer igen och det märks, lyften hår stadigt upp igen. Tog nytt PR på 62,5 x 5 igår i frontböj, innan jul lyfte jag 60 x 3. Blev passad av en styrkelyftare som kommenterade att jag hade "förbannat fin form" på lyften.

Apropå form, när ni säger att ni gör 50+ pushups eller 10-20 pullups, hur ser formen ut då? Jag får JÄMT kommentarer om att jag är så stark när jag gör pullups och armhävningar men jag orkar inte mer än 3-4 pullups och 10-15 push ups - men jag gör dem långsamt och strikt, dvs från dead hang och upp med stången i brösthöjd, ingen momentum, eller sänker mig med rak kropp tills nästipp/bröstkorg touchar golvet och sen upp). Så jag sitter och tänker "100 pushups. Wtf?!", haha.

Gör du en wod så delar du repsen hur du vill, det tar den tid det tar helt enkelt. Så det finns inget bra svar på den frågan. Pushups är bröst i backen som vanligt, ofta kör man med handrelease i botten för att markera. Jag har testat tidigare för något år sedan och klarade då 50 pushups i rad. Pullups är olika men det är ofta tillåtet att "kippa" vilket egentligen innebär att det får se hur dåligt ut som helst bara hakan tar sig över stången, men det mest effektiva är att använda traditionell teknik för kipping och som de flesta gör som tränat ett tag. Jag blandar kipping och skrikta och klarar kanske 10-15 strikta från deadhang men då upp till hakan över stången. Finns även butterfly-varianten. När jag kör viktade kör jag alltid strikt av förklarliga skäl. 

Bröstet mot stången är cheast to bar i "vår värld". Det finns en benchmark WOD "murph"

100 pullups 200 pushups 300 airsquats ca 50 min för en vanlig dödlig.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-01-30 11:51:19 följande:

"Murph" vi ses aldrig hoppas jag.....

Klart du ska testa Murph

Snart är det dags för Open 16.1, det ska bli spännande att se vad som bjuds i år. Tyvärr är det nästan alltid muscleups och det klarar inte jag.. 
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-01-30 14:43:56 följande:

Man kan skalera allt i Crossfit Open så att det passar.... Tycker du ska pröva.

På mitt gym har han byggt en specialsele som man kan träna muscle ups med... Så man delvis får hjälp. Sjukt kul!

Jo jag vet men jag tycker det är tråkigt att inte klara allt. Jag fixar det om jag har tårna på en box och fuskar lite. Jag kommer köra open i år också, så enkelt ger jag inte upp
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-01-30 17:11:56 följande:

Jag har inte räknat mina pass i år, men kanske ska göra det. Jag har så svårt att få till egen träning när både slalom- och hockeysäsongen är igång för barnen, men just därför kan det vara bra att räkna.

Jag har tre favoritpass på Friskis som jag försöker gå på så ofta jag hinner. Idag blev det cirkelgym och imorgon stationpass och i veckan en ny favorit flex...trodde inte att stretching kunde ge sån träningsvärk

Tror jag gjort sju pass än så länge

Förstår att det tar tid, vi har bara gympa en gång i veckan än så jag får passa på medan det går
  • Studentpappa

Pass 14

Frontböj 10 set till 110 kg

Powerclean + hangclean + frontböj 8 set stannade på 90 kg, provade 100 men failade hangclean

Sen en jobbig wod efteråt.

• Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-01-31 22:47:41 följande:

Ja jag behöver ju inte vara med dem när de tränar, men jag måste köra dem till och ifrån träningen. Då får jag för lite tid över för att hinna åka och träna.

Ja man minns ju hur det var för farsan när man var yngre. Fotboll, handboll, innebandy, badminton inte så konstigt att jag fick cykla till kompisarna barmarkshalvåret
  • Studentpappa
    Studentpappa skrev 2016-01-31 12:58:51 följande:

Pass 14

Frontböj 10 set till 110 kg

Powerclean + hangclean + frontböj 8 set stannade på 90 kg, provade 100 men failade hangclean

Sen en jobbig wod efteråt.

Är lika bra jag skriver upp den här medan jag kommer ihåg.

12 thrusters 60 kg
    12 burpees over barbell
    12 clean thrusters 60 kg
    12 BOB
    12 ground to overhead 60 kg
    12 BOB

2 varv, jag slutade på ground to overhead andra varvet med kramp i vekryggen. Detta var det vidrigaste jag testat på länge. Jag var ensam om att inte skala vikten från 60 kg, det kanske var dumt...
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-02-01 15:21:56 följande:
    Hehe... Saftigt!
    Ja det var tunga bendelar innan så det bara sprängde i låren också, men jag fick någon form av problem med luftrören under passet bara brände i halsen, så jag har nog en förkylning i kroppen. Skyller på den att jag fegade ur

Det positiva var att jag klev av frontböj på 110 kg med god marginal innan jag kroknade, har nog aldrig riktigt kört tungt i frontböj. Sen gick det att bromsa stången efter powerclean på 100 kg ner till en hangclean utan att tappa greppet, jag bommade iofs vändningen sedan men ändå. Tidigare har greppet varit det begränsande i den typ av övning. 

Vad menas med dead stop? Är det pausböj?  
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!