Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Pass 20 Veckans lunchpass

böj-fram
    5x77,5
    85x4
    92,5x2
    100x2x2
    frivändning
    67,5x3
    77,5x2
    85x2
    90x1
    95x1

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    nevermind skrev 2016-02-27 16:09:34 följande:

Hej träningsnördar!
    Jag behöver er hjälp med att reda ut det här med proteinpulver. Vi har Whey-80 hemma och har precis köpt aminosyror (en kollega rekommenderade). Vi köpte EAA, men har läst i efterhand att man helst ska ha B-nånting-aminosyror? Eller?
    Vad ska man ha och när ska man ta vad?

Proteinpulver är ju mat i pulverform eller rättare sagt skummad mjölk typ. Det är väl gegget på toppen som man tar reda på. Om du tror att du inte äter nog med protein kan du fylla på med Whey. BCAA tar du efter ett pass, om du har EAA nu ät upp den burken och köp BCAA nästa gång. 

www.styrkelabbet.se/bcaa/

Jag dricker BCAA efter träning och tar kreatin i perioder, jag äter kvarg istället för pulver nu som mellanmål.
  • Studentpappa
    nevermind skrev 2016-02-27 21:37:13 följande:

Tack!

Min kollega sa att man skulle ta aminosyror innan gymmet, men det stämmer alltså inte?

Det är nog hugget som stucket, jagar du resultat på marginalen kanske det spelar roll, jag tar det efter av en vana. Har du inte ätit bra före ett pass skulle jag ta det innan. Jag har alltid ätit stadigt en-två timmar innan och ser en större vinst med det efter då det är tre timmar + sedan jag åt sist. Och vinner då mer på att höja proteinsyntesen efter passet innan jag hinner äta igen.

Men det enda jag egentligen märker resultat av är kreatin. Eaa är alla nio aminosyror kom jag på hade glömt det, bcaa är bara tre som ska vara det viktigaste för muskeltillväxt. Tveksamt om det spelar någon roll vilken man tar.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-02-27 22:56:02 följande:

Är det inte relativt onödigt med kosttillskott om man inte tränar på väldigt hög nivå? Viktigast är väl ändå att äta riktigt?

Jag bakar egna proteinbars och gör smoothie på morgonen(ibland med veganskt ärtprotein) med avokado, grönsaker, frukt, ägg etc. Barsen är till efter träning för att få något relativt omedelbart.

Nu har jag blivit motvilligt avputtad från min höga träningsfrekvens så nu känns det absolut inte som om det behövs mer. Kvarg med hackade nötter är klassisk kvällsmat. Bör man äta preparat? Varför? Hur mycket ska man träna för att det ska löna sig med tillskott?

Man kan ju se det som ett enkelt sätt att få i sig mycket protein utan att behöva äta mycket kött. Det finns ju andra livsmedel men män har ju en förkärlek till kött. Det är billigt, enkelt under viktnedgång etc. Men det går lika bra med selleri (inte riktigt) men så sa ju Werner och Werner

Men en bcaa stänkare går inte att få i sig med mat inte i den mängden, lika med kreatin. Eller det kanske går men då får man antagligen äta väldigt mycket eller speciell kost. Jag har inte hört hur mycket som krävs av någon. Men att köra kreatin i perioder märker även en amatör som vi av.
  • Studentpappa

Jag gör det inte så ofta, men jag roade mig med att summera frukosten imorse. 

Polarkaka original (en hel rund) ca 500 kcal, 15 g protein (räknar inte med smör och ost)
    mjölk 0,5 l ca 200 kcal, 15 g protein
    havrefras ca 100 kcal, 5 g protein
    ägg 2 st 140 kcal, 15 g protein
    kiwi 35 kcal

Ganska nära 1000 kcal och 50 gram protein, jag är dock inte särskilt mätt och kommer förmodligen äta kvarg innan lunch. Jag väger ca 90 kg och och siktar på 2g protein per kg kroppsvikt så jag har 130 gram kvar att få i mig under dagen. 40-50 g kommer från en burk kvarg, och middag, lunch och kvällsmål efter träningen fyller lätt resten. Jag äter förmodligen 2,5-3 g per kg kroppsvikt. 

Jag äter mycket kolhydrater, och mår förmodligen sjukt dåligt (jag vet bara inte om det) om man ska tro foliehattarna. Men när jag äter så här finns inget behov av Whey, under sommaren när jag springer mycket och går ner lite i vikt äter jag mindre och fyller då på med Whey. Bcaa och kreatin äter jag dock ändå. 

• Studentpappa
    K grrl skrev 2016-02-28 10:32:10 följande:

Har du någon koll på hur mycket kolhydrater du äter? Hälften av mitt energiintag kommer från kolisar under träningsdagar, skulle jag äta sådär mycket fett skulle jag få i mig på tok för mycket energi.

Nej det brukar jag inte lägga så mycket energi på att räkna efter. Men så högt som jag ligger på kolhydrater på frukost för jag inte under resten av dagen. Jag gillar frukost och bröd helt enkelt

Jag äter ganska lika och vikten går som jag vill när jag vill, så jag funderar inte så mycket på det.
  • Studentpappa
    MEE83 skrev 2016-02-28 10:22:49 följande:

Ja, det är egentligen inga svårigheter. Jag har ungefär samma näringsintag över en dag av allt att döma, fast upplägget är inte riktigt det samma, då vi har ganska proteinsnåla frukostar, dock så slänger jag i mig desto mer på kvällen. 

Väger inte riktigt lika mycket heller, 85 kg ungefär. 

Jag äter oftast lite på kvällen, om jag inte tränat äter jag oftast bara en frukt eller så. Är inte så hungrig på kvällen.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-02-28 10:52:06 följande:

Lustigt att det kan vara så olika. Mitt energiintag ligger tyngst på kvällen med middag och kvällsmål på sådär 500-700 kcal vardera. Äter ungefär 2200-2300 kcal för energibalans i dagsläget med stillasittande jobb. 

Jag är ju hungrig på morgonen, givet då jag inte äter så mycket på kvällen iofs. Men jag har alltid varit sådan. Lunch och middag är stadiga och kring 1000 kcal tippar jag på, idag lax och pasta till lunch. Ska räkna på ett ungefär idag för att se vad jag ligger på. Var ett tag sedan nu
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!