Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Bra jobbat tjejer! Solig

Nu har till och med jag kommit mig iväg på ett träningspass, gympa utomhus. Fast som vanligt kan jag inte ta det lugnt utan körde på för fullt...i alla fall tills axlarna sa tvärstopp. Ja de är min svagaste punkt och de behöver vekligen tränas så det var bra. Jag märkte ju tydligt vilken effekt slalombacketräningen (både på snö och utan) haft och inte haft om jag säger så.

• Wilowa
    Maria1982 skrev 2012-07-05 12:48:34 följande:
    Har liksom konstant huvudvärk, är trött, svårt att hålla fokus och koncentration, ingen matlust och sen känns det som jag har sirap i hela skallen. Leder värker, främst handleder och armbågar.
    Dax att byta jobb!!!!!!!!

Idag har jag åtminstone kostat på mig en sallad från salladsbaren på Maxi
    Fast du äter penicilin nu va? Du kanske ska ta och lyssna på kroppen och vila! Jag skulle även tvinga i mig massor emd vatten om jag vore dig eller nåt typ Proviva för magen.
  • Wilowa

Jag vet inte om jag vill kalla det träning egentligen, men igår körde jag ett "pass" som känns i både knopp och kropp idag. jag gick upp fem för att hinna få med mig barn och mamma med det tidiga tåget till Göteborg för att sedan tillbringa en heldag på Liseberg innan vi vid 19 skulle ta tåget hem.

Vi hade en jättefin dag i Liseberg med lagom varmt. Trötta men nöjda kom vi till tåget och får där veta att det är en solkurva på rälsen så tåget innan blivit inställt och att vårt tåg kanske inte ska komma iväg heller. VA? Det hade ju knappt varit soligt och inte så varmt heller och solkurvan var nära Göteborg. Många tankar hann rinna genom skallen innan de ropade ut att tåget skulle gå, men tvingas göra en omväg som skulle försena oss 1½-2 timmar. Precis vad man vill höra efter en heldag i Liseberg! Jaja det var bara att gilla läget. Varmt var det på tåget, men jag tänkte att det blir väl bättre när vi kommer iväg, men icke! Det var jättevarmt i tåget och fortfarande efter fyra timmars färd och en klocka som närmade sig midnatt så satt vi och viftade med tidningar. Det fläktade absolut ingenting där vi satt, trots massor med öppna fönster. Resan tog nästan dubbelt så lång tid mot vad den skulle göra. Jag är inte den som ringer och skäller, men jag ska ringa SJ senare idag.   

• Wilowa
    Gryndrömmen skrev 2012-07-07 12:51:33 följande:
    Nervös! Snart ut på mitt livs första löprunda!
    Lycka till! Du ska se att det går jättebra!
  • Wilowa
    Maria1982 skrev 2012-07-07 13:35:00 följande:
    MissKaos

Kan förkylningsastma te sig såhär?

Med risk att bli tillrättavissad av sjuksköterskan i tråden så säger jag att det kan det. Jag har flera gånger ringt barnmottagningen och rådfrågat sköterskorna där, när barnen haft långdragna förkylningar som inte vill släppa. De brukar säga att jag ska ge dem maxdos av underhållsmedicinen i en vecka och det brukar hjälpa. Det är inte alls säkert att de haft specifika astmabesvär med hosta, utan bara långdragna förkylningar som känts fel.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2012-07-07 18:41:04 följande:
    S U R T! Sa räven. Fick håll efter löpta 9km. Fick stanna till, gå lite och sen hasade jag imål. Kom inte riktigt upp ifart igen så sluttiden 48:33 känns inte helt rolig att ha med hem. HAr ju ett säsongsmål på 45. Kul att se Mustafa live dock! Försökte hänga med elitmotionärerna och gjprde första km supersnabbt! Hade fö magknip i ett par timmar efter loppet, misstänker att magen är knasig efter antibiotikakuren ÄN.
    Alltså jag kan förstå att det känns surt, men du ska ändå vara nöjd tycker jag. Du har ju inte precis haft den bästa uppladdningen med sjukdomar, utebliven choklad och vad allt du nu råkat ut för. Sedan är säsongen lång och klarade du detta med denna uppladdning, så vad ska du då inte klara som frisk?
  • Wilowa

Nu är jag lite sur. Under det senaste året har kilona krypit på mig, men jag har stått mer eller mindre still från jul till sommaren. Nu däremot när jag börjat tänka på vad jag stoppar i mig så har jag gått upp ytterligare två kilo. Jag bantar inte, men försöker äta mer rätt. Socker är min stora last, men har hållt mig inom normala ramar senaste tiden. Jag hoppas att det är värmen som gjort att jag samlat vätska och det senaste kilot borde vara det för jag har gått upp ett kilo på en vecka.

Vad det gäller träningen så går det sakta framåt. Nacken och ryggen gillar inte alls det jag gör, men det skiter jag i. Så länge jag kan hålla yrseln under kontroll så är jag nöjd. Jag kände av den lite efter gympan i tisdags, men det har gått över mer eller mindre.  Jag får försöka ta det lite lugnare på gympan nästa gång...om det nu blir nåt, den är ute och regnet bara öser ner här.  

• Wilowa

Idag tog jag med mig sonen ut på en cykeltur som jag efteråt mätte till 1,3 mil. Efter det gjorde jag även ett styrkepass när jag ändå var igång. Jag gjorde en variant på Blossoms träningsupplägg som var med i Topphälsa för nåt nummer sedan. 8-10 styrkeövningar som görs i följd med först tio rep, sedan nio, åtta osv till en rep av varje. Ett riktigt roligt upplägg som motiverar till många rep. Tycker man inte att det är tillräckligt så kan man ju alltid gå upp till tio igen. Idag körde jag mest rygg, men borde även köra lite mer bröst och armar. Är det nån som har tips på bra bröstövningar som man kan göra hemma med hantlar eller gummiband?

• Wilowa
    Maria1982 skrev 2012-07-08 12:40:25 följande:
    Nu kör vi två puffar pulmicort morgon och kväll en vecka eller två för och se om det här släpper.
    Det står att jag ska ta det i "förkylningsepisoder"...
    Snart semester och då jäklar ska jag ta tag i framför allt maten!!!

Hoppas att det hjälper, kom bara ihåg att trappa ner sedan när du ska sluta och inte slutar tvärt. Har du nån pef-mätare som du kan kontrollera effekten med? Om inte ring din läkare och be att få en sådan utskriven. Har man diffusa symtom på sin astma så kan det vara svårt att känna dem innan det gått för långt. Jag fick pef-mätare till mina barn när jag sa att jag hade svårt att veta när de behövde medicin eller inte. De har sk tyst astma och har aldrig haft rossel eller pip i andningen, utan bara hosta och när de väl börjar hosta har de haft problem ett tag. Numera använder jag inte peffen för både de och jag har lärt oss att känna igen symtomen. Jag har blivit så duktig på det att jag brukar få säga till min man när han behöver sin medicin.  
  • Wilowa
    Maria1982 skrev 2012-07-08 17:17:07 följande:
    Jag får/har snuva och hosta nu.
    När det uppdagades hade jag det riktigt tufft med andningen men utandningstesterna visade att kapaciteten va för hög..
    Så det här är allt annat än normalt
    Min son har också en lungkapacitet över det normala, så jag kunde inte gå efter tabellerna som jag fick av barnmottagningen. Däremot lät jag honom blåsa när han var bra i andningen och hade det som utgångspunkt. Det var skönt att ha peffen när förskolan och senare skolan skulle ha ansvaret för honom.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!