Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Pass 35 5km första för året, å herregud var tungt. 5:56min/km

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa

Pass 36 lunchpass

6x6x60 frontböj, strikt och med fokus på teknik. Jag har en förmåga att slappna av i botten och tappa formen.

30 Ttb

70m sled-pull

• Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-03-30 14:56:50 följande:

Detta gick ju inte som jag tänkt mig! Efter en incident i slalombacken, som kunnat blivit mycket värre, så är jag nu sjukskriven för andra veckan. Det går framåt, men inte så fort som jag önskar att det skulle.

Usch vad hände? Slalom är en sjukt farlig sport egentligen grymt mycket skador. Crossfit får mycket skit pga att det sägs vara farligt och hög skaderisk, ändå har ingen jag känner skadat sig. Men inom alpint har typ alla skadat sig och rätt rejält i ett antal tillfällen. Av mina kompisar, är nog jag själv som inte dragit ett knä eller så. Men där hör man aldrig någon som ifrågasätter varför man håller på med en sådan sport.

Jag hade ju barn i skidskolan som bröt benen ändå fick jag ingen skit av föräldrarna, det hör till liksom.
  • Studentpappa

Pass 37 Förskjuten arbetsdag idag så jag tränade på morgonen.

6x6x90kg marklyft

WOD 10 min AMRAP
    10 wallballs 10kg
    10 enhandssnatch kb 24 kg (2x5)
    4x12m sledpush + 20 kg (vet inte vad släden väger men det bränner sjukt bra)
    3 varv prick.

• Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-03-31 18:19:58 följande:
    Jag gjorde ett teknikåk där jag utmanade mig lite för mycket. Jag fick ett felskär och på nåt vis så lyckades jag hålla mig stående, men vände mig så jag fick panikbromsa i en bakåtplog. Om du kommer ihåg så har jag problem med mina höfter och de gillade inte detta. Det var bra första veckan men sedan började symtomen smyga sig på. Fast jag tröstar mig med att det hade blivit ännu värre om jag trillat. Dessutom så ger slalomen mig så mycket att jag tänker ta samma risk igen...eller jag ska kanske låta bli allt för mycket teknik, men åka slalom kommer jag definitivt göra igen.
    Margaux skrev 2016-03-31 17:52:11 följande:
    Krya på dig!!
    Tack! {#emotions_dlg.flower}

Usch ja alltid tråkigt att göra illa sig när man har roligt. Nej jag menade såklart inte att slalom är för farligt att hålla på med. Jag håller på för fullt att få min äldsta att åka och började försöka när hon var 2,5.

Jag menade mer bara polariseringen kring Crossfit vs andra sporter/hobbys, tänk om någon bröt benet under ett Crossfit-pass. Alla haters skulle gå apeshit och fylla nätet av hur farligt det är. Medans med slalom kan barn bryta benen och de flesta rycker på axlarna och det får läka sen är det på´t igen bara :)

Hoppas du repar dig snabbt! 
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-03-31 22:42:47 följande:

Tolkade dig inte så heller, jag menade bara att slalomen är värd de riskerna. Dessutom är jag glad över att det var mitt misstag och inte nån annans. Det är faktiskt inte konstigt om många skadar sig när de åker slalom, vissa åker helt utan omdöme och gör det ena knasigare än det andra.

Jag såg en film på en liten kille som tappade kontrollen och som skenade iväg nerför backen. Som tur var så hann pappan ifatt honom och lyckades få pojken att trilla. Dock blev jag bestört när jag hörde vad pappan sa, han ville visa pojken att han inte klarade av den branta backen som han tjatade om att få åka.

Jag såg den tidigare, galet. Ja många blir ju skadade när de blir påkörda. När vi var i alperna för ett antal år sedan dog en mamma i backen som blev påkörd av en fartdåre utan koll. Jag har blivit påkörd i tväråvalvet i Åre nere i liftkön, kom en pajas i full fart och skulle antagligen stila eller nått. Sen låg jag upp och ner på backen i nästa sekund. Han drog utan att säga ursäkta eller något, men som tur var gjorde jag inte illa mig.

Jag kan känna igen situationen med pappan som jagar sonen. Jag har gjort exakt samma i skidskolan fast jag hann aldrig ikapp barnet. Jag hade ett gäng barn/tonåringar och skulle åka in till Åre från björnen en tjej får för sig att stila/leka lite pajas så hon sticker från gruppen och kör störtlopp i tottbacken, (röd och smal). I normala fall hade hon säkert klarat av det men nu var det vår och backen nypistad och frusen då det var morgon. Hon fick inte stopp och skrek som en tok, jag försökte hinna ikapp men var chanslös. Hon körde rakt ut för en avspärrning och nerför en slänt i slutet av backen. Jag trodde ambulans var givet och vågade knappt titta ut i slänten om hon levde.. Men hon klarade sig med blotta förskräckelsen som tur var. Men paniken jag kände när jag jagade efter var påtaglig
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-04-01 15:22:50 följande:

Åh fy! Tur att det gick bra! Fast jämförbart med filmen hade varit att du tog upp denna grupp i typ Väggen bara för att bevisa för dem att de inte klarar av branta backar. Det var omdömet hos pappan som jag reagerade mest på...och den dåligt sittande hjälmen. Den hade inte gjort stor nytta om lillkillen slagit i pannan i fallet.

Ja precis det var ju inte tack vare mig hon tappade kontrollen. Men ändå, just jakten bakom kände jag igen när jag såg filmen. Den var inte rolig. Det är nästan frågan vad som är värst att ta upp pojken för att bevisa en poäng för ett barn som förmodligen ändå inte förstår det. Eller lägga ut filmen som något facit på hur det kan gå?

Lyset är nog på men ingen är hemma där
  • Studentpappa

Y

Margaux skrev 2016-04-01 18:55:34 följande:

32. Idag körde jag en kortversjon själv på väg till hämtning på dagis. 

Sprang till gymmet(max 5 min). 55 kcal row

Dead lift prog:

5*40kg

3*50

2*60

1*65

1*75

1*80

1*85

1*90

1*95

1*100

Så nu Studentpappa är det dags för ett PR för dig!

Avslutade med chin-ups och sprang till dagis.. 30 min totalt

Typiskt! Ajja det är väl bara att bita ihop och köra, misstänker att det är oh-squat som gäller. Jag testar eventuellt imorgon
  • Studentpappa

Pass 38

Tog med dottern imorse och skulle köra, hade glömt att det var tyngdlyftning idag. Så jag halkade in på en timme teknik istället för mitt tänkta pass.

Men jag avslutade med några snabba oh-squat och jag fixade mitt pb på 70 kg. Ganska fegt val då jag inte kört det på länge och i stort sett aldrig kör tungt men men det satt iaf

Får jag bara till rörligheten i bröstryggen finns det bra potential att öka mitt pers rejält. Jag låser ut som en sopa och tar den största vikten med axlarna.

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-02 20:46:38 följande:

Grattis då! Jag ska klämma till med minst 5 kg till om en vecka eller två. Har du bälte när du lyfter tungt?

Jag hade inte det igår, kändes bra ändå. Tror inte det var mitt max.

Jag använde bälte i alltför stor utsträckning tidigare, men har bestämt mig för att jag måste sluta. Jag är för svag bålen och tror det är en orsak. Men vid lyft kring 90% och uppåt kommer jag fortsätta använda bälte.

Köper du ett bälte så se till att det går att låsa, inte bara kardborre. Släpper bältet under ett lyft kan det vara farligt. Kardborren "spricker" upp eller hur man ska uttrycka sig om buktrycket blir tillräckligt stort. Då tappar man formen rejält när man förlitar sig på bältet.

Det verkar gå bra för dig kul! Jag vet iofs inte vad du väger men om du kollar den här tabellen tror jag du närmar dig vältränad i mark. Och den måste gälla styrkelyftare eller åtminstone riktigt seriösa gymmare. För min egen del ligger jag ljusår bort, 207,5 kg krävs för att jag ska nå vältränad. Jag tar kanske 160 kg.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!