Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

V=vältränad, E=Elit

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-04-01 17:50:16 följande:

Mycket konstigt och knasigt får man vara med om i slalombackarna. Det är ett under att det inte sker fler olyckor i alla fall!

Idag har jag hittat bra stretchövningar på nätet och aj så stel jag är i höfterna. De musklerna har dragit åt sig ordentligt, men efter en ordentlig stretch så känns det mycket bättre. Hopp om livet!

Förra gången jag var sjukskriven för detta, så var jag väldigt otränad hela jag. Nu känns det väldigt konstigt, för jag är stark och svag på samma gång. Jag testade även att träna idag och i de flesta övningar är jag stark som vanligt, medan andra inte funkar alls.

Har du hittat någon bra sjukgymnast eller så som hjälper dig? Dum fråga kanske men jag själv är askass på att be om hjälp. Jag har haft problem med värk i foten sedan i somras. Det har gjort ont så fort jag vinklat smalbenet framåt vilket man gör konstant vid träning och typ slalom. Trodde det var en stukning sedan ett lopp i somras och gick och väntade att det skulle gå över.

Efter mycket om och men gick jag till en sjukgymnast jag lärt känna via träningen, han konstaterade på typ två min att mina fötter var väldigt supinerade och att det som gjorde ont var att det gick ben mot ben när jag lutade mig framåt. (Fot mot smalben). Några stretchövningar och smärtan var borta på fyra dagar. Jag skämdes nästan att det var så enkelt, förstår att det säkert är mer komplicerat för dig och du kanske går regelbundet på någon form av rehabilitering?
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-03 08:55:52 följande:

Jag väger 63 så börjar komma in i V i alla fall!  

Men jag är nog inte balanserat stark, jag har inte jobbat nog med OHS eller snatch etc så över huvudet med behov av balans är jag riktigt dålig. 

Bälte. Ska jag i så fall köpa ett läderbälte? rädd att det ska skava och ev vara för brett. Men jag är iofs en reslig kvinna, med 180 i fotlästen.

Det finns neopren med låsning, är som ett skärpspänne bara. Jag har både läder från eleiko och ett neopren. Ska du ha läder ska det vara för ol (olympiska lyft) det är lite smidigare.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-03 11:04:11 följande:

Jag använder inte bälte. Jag upplever att man blir starkare med men jag vill att min bålstyrka ska hänga med i utvecklingen.

Ja det är jag ett levande bevis på, Blir ändring på det nu
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-03 14:44:46 följande:

Har börjat med konventionella marklyft nu, förresten! Det suger att minska vikten, men nu jobbar jag enbart på teknik. Känner dock att jag har potential att snabbt bli starkare än i sumomark, jag har betydligt lättare för tekniken.

Ja sumo är väl lite som bälte, mycket lättare att dra lite tyngre. För mig som lång är det rätt stor skillnad men jag kör aldrig sumo mer än jag testat några ggr. Är man vig och kort (det är inte jag) behöver man ju knappt lyfta stången från backen
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-04-03 17:46:49 följande:
    Jag fick en jättebra sjukgymnast förra gången jag hade detta och nu vet jag vad jag ska göra. Fast jag funderar ändå på att kontakta henne nu, eftersom det inte gått över helt. Dock tror jag att jag vet vad hon kommer att säga.
    Ja dom är ju ofta tråkiga dom där och vill att man ska avstå en massa roligt...
  • Studentpappa
    Pass 39

Uppvärmning - teamwod, riktig gris.

A)Snatchgripdeadlift med paus i pos 4 i 2 sek.
    10 set upp till 90%+ stannade på 105 kg, kändes bra trots paus och utan bälte. Har aldrig maxat i mark med brett grepp så har ingen riktig koll på mitt max.
    B) 4 Min AMRAP 3 min vila C) 6 Min AMRAP 3 min vila D) på tid, alla delar B-C Av:
    400m Run
    10 burpeeboxjumpover
    20 toestobar
    30 shoulder to overhead 55/35 kg
    40 kb-swing 16/24 kg
    50 DU

sopslut! total tid B-C inkl vila 30:30 RX idag var jag dock pigg i kroppen och snabb i löpningen.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-03 18:58:47 följande:
    Nja, sanning med modifikation eftersom det beror på hur dina vinklar är och var du är stark. Jag har upptäckt att jag börjar lyfta betydligt tidigare med höften i konventionella mark än sumo (ger ett rygglyft). Har också upptäckt att jag har lättare för att dra nära kroppen i konventionella mark (du är svagare längre från kroppen). När jag började marka hade jag betydligt lättare för tekniken i sumo, men jag märker ju nu att konventionella egentligen passar min kroppsbyggnad bättre.
    Womensplaining?

Ja klart det är sanning med modifikation, men hur du än vänder på det så blir lyftet kortare. Sen passar det såklart inte alla, jag är lång och smal och mark passar mig inte alls hur jag än gör. 
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-03 20:38:08 följande:

Kalla det vad du vill, jag kallar det väl snarare mansplaining att gå in med en förklaring ("mycket lättare att dra tyngre") till mitt lyft, i synnerhet som jag också skrivit att jag känner att jag med lätthet kommer gå om mitt max i sumon.

Jag tekniktränar. Då måste man sänka vikten, och det suger varenda gång, men det gör en både bättre och starkare.

Ja det kan så väl vara, då är vi nog lika goda kålsupare i det här fallet. Men så är ju jag man också så det är väl som förväntat. Det är bara min erfarenhet av sumo att man använder det för att lyfta tyngre eller spara sig om det är många lyft. Som bb kanske det är för att bygga större rumpa eller baksida lår. Det var inte meningen att förminska ditt lyft på något sätt.

Vi kör också mycket teknik, ibland med kvastskaft eller tom stång. Jag har inte så mycket emot det faktiskt, mer än att det ofta visar på för mycket svagheter.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-03 21:12:40 följande:

Mina ben och armar är nog helt normalt långa i förhållande till mina 179 cm. 

Mina ben börjar strax under armhålorna, lite överdrivet men jag har långa ben och kort överkropp
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!