Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

K grrl skrev 2016-04-17 08:40:16 följande:

Men även om de är speciellt framtagna för tjejer behöver man ju inte använda begreppet på ett nedlåtande sätt...

Jag har pyttesmå händer och använder olympisk standardstång. Jag har bara fått tråna en hel del greppstyrka.

Nej absolut, och samtidigt finns det killar med små och tjejer med stora. Von weissenberg heter hon så? Värmer ju med mitt max i böj.. Men hon ska ändå ha tjejstång? Nu kanske inte det finns i styrkelyft det vet jag inte men ändå.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-17 09:55:14 följande:

Glömde skriva igår.

42.

1000m rodd 4,38min

Dynamisk uppvärmning med fokus på axeln.

Front squat 5-5-3-1-1-1-1-1 upp till 52,5kg som var fin. Fegade lite på 55 så den hade nog inte varit godkänd. osäker på om jag var under horisontalen med rumpan.

Jogging hem.

På tal om stång använde jag 20kg igår och jag som är van vid damstång tycker det är mycket bökigt. Var på SATS igår och där finns bara standard stänger.

I vår box är det aldrig snack om tjej eller killstänger men ALLA killar använder 20kg och ALLA tjejer 15kg. Att det skulle påverka greppet för killar köper jag inte, så små händer har inte folk. Och det är ju ytterst sällan man lyfter mindre än 20/25 kg i crossfit om det inte är uppvärmning... 

Testa att bryta normen och börja ta "kill-stänger" se om du får någon kommentar. Ifrågasätt då motiveringen
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-17 10:36:54 följande:

Vi har 15-kilosstång på båda gymmen jag tränar, men jag använder 20-kilosstång just för greppstyrka och för att helt enkelt vara van vid det. Samma sak med viktskivor, faktiskt, jag marklyfter helst inte med bumperplates. Det gör skillnad på några kilo, men jag blir å andra sidan mycket starkare i frånlyftet.

Vad blir skillnaden på lyftet med bumpers om man låter stången dö inför nästa? Storleken är ju densamma och ett kg är ett kg? Vad jag vet är det väl greppet som är skillnaden och det går färre kakor på varje.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-17 13:24:52 följande:

Av samma princip som att ett upphöjt marklyft blir tyngre eller att det blir lättare om du lyfter med stången upphöjt (på boxar eller armar): ju högre stången kommer från marken, desto mindre blir ROM:en, och då blir det lättare. Vikterna jag tränar med i vanliga fall har betydligt mindre diameter än bumpers och det märks de gånger jag byter.

Du kör alltså med mindre vikter än ol-standardmått? Det är ju inte givet med bumpers, vi har både mindre och normal diameter. Då förstår vad du menade jag fick bara inte ihop resonemanget med att det var avhängt bumpers. vanliga viktkakor ej bumpers både i stål och gummerad håller väl ofta samma diameter? 450 mm eller vad det är, våra mindre är nog 5-6 cm lägre.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-17 14:45:09 följande:

Ja. Förstår förvirringen, jag saknade begreppen att förklara hur jag menade! Mitt hemgym har mindre vikter än standardmått. Det är det många gym som har. Och för min del brukar det vara en skillnad på ca tio kilo i PR.

Ja det förstår jag, vi har lösa 30 mm dämpmattor använder man dom lösa så blir ju lyftet grymt mycket lättare bara av de 30 mm. Tomt i mellan dom då alltså
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-04-17 14:37:57 följande:
    Jättebra att du är medveten om problemet, de som inte är det är de som inte håller med dig. Detta är en viktig fråga och det är tur för dina döttrar att du reagerat på det.
    Ja när man väl börjat reagera på det så är det ju uppenbart hur ofta det förekommer i olika sammanhang. 
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-17 19:13:41 följande:

Ska man inte ha "bumpermåttet" pga att man ska få ett ergonomiskt bra lyft? Jag har blivit frånrådd att använda mindre vikter pga det....

Folk har ju väldigt olika långa smalben etc så det är nog en skaplig sanning med modifikation. Det ger dock vid tävling ett standardiserat utgångsläge. 
  • Studentpappa

Pass 43 igår

Tungt böjpass fast på ganska lätta vikter, har lite problem med en överansträngd rygg.

21-15-9

Thruster, burpees, Kbswing

Vilar resten av veckan om inget mirakel sker med ryggen.

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-21 22:56:00 följande:

Nu har jag förresten köpt ett bälte. Sjukt stelt och obekvämt! Hur ska man vänja sig till det tro?
    Det blev ett Abilica i svart läder..

Det blir mjukare med tiden, neoprenbälten är ju bekväma direkt men ett läderbälte måste man nöta in. Du kan ha det på dig löst spänt under ett pass så det blir varmt och svettigt eller så blöter du det med vatten innan du ska ha det, jag spolade mitt under kranen och gick sedan och böjde och vek den fram och tillbaka första gången. Hjälpte iaf lite
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-23 06:44:19 följande:

Jag har ingen aning om vilket pass i ordningen... Men många är det. Har en dags cirkelträning i mitt program nu, rätt kul men skulle inte vilja ha så hela tiden. Ökar i frontböj och ligger nu på ATG 57,5 x 8 (x2 set). Gjorde dips för första gången på över ett år och har mer än tredubblat repsen. Känns riktigt bra!

Passa dig, snart så är du fullfjädrad crossfittare med neonfärgade strumpor och Reebok skor
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!