Inlägg från: Mollly |Visa alla inlägg
  • Mollly

Träningsnördar - här samlas vi!

piikachuu skrev 2011-08-04 18:05:00 följande:
    Hej Träningsnördar! =D Jag behöver hjälp med en sak! Har så smått börjat löpa igen efter semesteruppehållet och har just nu problem med halsen när jag springer. Där samlas jämt en massa slaim (stavas?) och det känns som om jag spottar och fräser som en katt genom halva rundan för att kunna andas. Men det är endast när jag springer, aldrig annars under dagen.

Nån som brukar va med om nåt liknande? Det är så sjukt jobbigt för jag får ju liksom ingen luft Rynkar på näsanKan man ta nåt slemlösande innan eller liknande??
    Jag har varit med om det innan. Grymt jobbigt är det. Men det händer bara när jag är ute och springer, det blir aldrig så när jag springer på gymmet. Lite mysko..
  • Mollly

Idag har vi gått nästan hela dagen på Öland djurpark. Riktigt varmt har det varit. Lite små seg i skallen blev man. Men ett pass på gymmet fick det bli. Körde på lite hårdare idag.

Jag har en magövning som jag ska höra på boll. Jag lägger upp benen på bollen och sen ska jag dra den in under kroppen, fast lite snett. Jag har börjat få skit ont i ljumskarna eller där om kring. så skippade den och körde plankan istället 1min*3 fy vad jobbigt det var.

• Mollly
    Evenstar skrev 2011-08-05 19:17:35 följande:
    jag kör plankor/övningar i TRX - jag har till och med ont i huden på revbenen ;)
    Kan tänka mig att det känns ännu mer i TRXSkrattande
  • Mollly
    Johan75 skrev 2011-08-06 19:51:46 följande:
    Beror lite på vad du menar. Om du tränar benen ena dagen är det ju inga problem att träna överkroppen dagen efter - oavsett hur otränad/tränad du är. Pratar vi styrketräning är det knappast heller positivt att träna samma muskler två dagar i rad även om du är vältränad. Konditionsmässigt är det dock helt ok att köra flera dagar i rad och då gäller väl det som alltid gäller - så länge det inte gör ont eller känns dåligt så är det bra.
    så har jag kört med träningen nu. Överkropp ena dagen och benen andra dagen. så istället för att köra på överkroppen den tredje dagen kanske man skulle lägga in ett konditionspass?
  • Mollly
    Johan75 skrev 2011-08-06 20:05:49 följande:
    Ja det låter ju bra, konditionen är tyvärr en färskvara och måste underhållas konstant. Vill du promt gå till gymmet tre dagar i rad så kan du alltid dela upp träningen ännu mer. Exempelvis:

Dag 1 - Ben och core (de inre musklerna)
    Dag 2 - Bröst, axlar och triceps
    Dag 3 - Mage (de yttre musklerna), rygg och biceps
    jag springer eller kör med crosstrainen innan varje pass, ca 20 min. Så konditionen får jag ju lite där, men bara ett konditionspass vore bra.
  • Mollly
    Johan75 skrev 2011-08-06 20:26:19 följande:
    Låter bra - men vill du verkligen "träna" kondition är nog mitt råd att öka tiden till åtminstone 30 minuter. Alltså inte att du måste värma upp i 30 minuter, utan att du kör i minst en halvtimme när du tränar kondition.

Passa på att ge dig ut i solen och spring - det är inte många varma sommardagar kvar och gymmet ligger alltid kvar.
    Jag är inte ute efter att träna upp konditionen. Jag tränar för att bygga muskler, men även att få bort fett kring magen. Då brukar löpning fungera braSkrattande
  • Mollly
    Tullemi skrev 2011-08-06 20:36:59 följande:
    Jag har läst (på flera ställen) att om man vill bygga muskler (även lite lagom) så ska man skippa löpningen. Man kan träna kondition 1-2 ggr i veckan, men det får inte vara löpning. Running eats your muscles away... Nån som hört detta för eller har en åsikt?
    Jag springer ju inte jätte snabbt direkt när jag springer innan jag tränar. Så det borde inte vara någon fara. Ska kolla med tränaren på gymmet.
  • Mollly
    Tullemi skrev 2011-08-06 22:59:43 följande:
    Ok, hittade redan lite mer info: att jogga mer än 20-25 minuter gör att kroppen börjar ta energi från musklerna och detta kan förhindra muskeluppbyggnaden. Mer än 20-25 minuter och det gäller högintenssiv löpning. Lite go jogging är OK .Sen om detta stämmer låter jag någon annan svara på.
    Jag jobbar ju mer. Eller springer lugnt. Absolut ingen hög fart. och jag kommer nog inte springa mer än ca 5 kmSkrattande Så tror inte det är någon risk för mina muskler Skrattande
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!