• LilaLilja

Tips och ideér till barnrum

Hejsan alla!

Jag sitter just nu och har googlat för att få lite inspiration till ett kommande barnrum här i hemmet. Mycket fint finns det som med allt annat. Det jag funderar på är om ni har några härliga tips på sidor / bloggar med inredning både för vanliga hemmet men även med inriktning på barnrum, samt om det finns bloggar och /eller sidor med barninredning och tips på saker där man själv kan göra dessa. Visst är det roligt att kunna köpa mycket, men bara tanken på att man suttit och gjort lite själva är också riktigt mysig!
    Sedan får ni givetvis också tala om erfarenheter om andra saker som ni själva gjort till barnrummet, om det är hemgjorda, eller köpesaker, det spelar ingen roll. Tycker det ska bli kul med lite ideér.

Så ge mig massor med härliga fina tips, för både pojk och flickrummet nu och era egna erfarenheter vad gäller hem, inredning, pyssel med mera!

Ha en bra dag därute nu med! : )

• Svar på tråden Tips och ideér till barnrum
  • MamaPapa

Jag har inga länkar eller så men kan dela med mig lite av "erfarenhet". Gjorde jättefint rum - men tyvärr har leksakerna en tendens att befinna sig överallt annars än i barnrummet Skrattande. Barn leker inte på sina rum förrän de är ca 5-6 år tidigast. Innan dess vill de leka där du är så därför släpar de runt leksakerna överallt. Så se till att du har bra leksaksförvaring i tex vardagsrummet också för annars kommer du snubbla över dem hela tiden Glad.

IKEAs Trofast är jättebra förvaring - bara att "hiva" in leksakerna i lådorna, går snabbt att städa undan och ser rent och prydligt ut. 

• marla333

behöver också massa tips! ska till ikea idag. letar efter nån förvaring jag med. kollade på trofast, men vill ha nåt som går att stänga. eller lådor med lock.

funderar på att göra en myshörna, en madrass på golvet och kuddar i fina färger.

• LillTussen

Jag har väl inte så många tips egentligen, men jag kan berätta lite om hur vi gjorde.

Lillan har en trofast i hennes rum och jag tycker den är toppen.

Vi har hängt upp ett snöre längs ena väggen men massor av färgglada klädtypor på där man kan hänga upp foton, teckningar, gratulationskort eller vad som helst.

Vi tog en gammal byrå och målade den vit men knopparna i några olika färger; grön, turkos, rosa, gul.

Ska återkomma om jag kommer på något mer
    Förresten, min 1-åriga dotter brukar leka i sitt rum. Inte hela tiden, men ofta. Ibland brukar hon till och med stänga in sig i sitt rum så hon får leka ifred. Alla barn är inte likadana

• poff

Så fina bilder....

Det är svårt med barnrum... det finns så många fina saker att ha i barnrum, men oftast finns det inte tillräckligt med plats för allt fint...

Till vår sons rum köpte vi bokhyllan Expedit från IKEA, (den är kanon, finns i flera olika storlekar) Den är utmärkt, man kan ha "lådor" eller boxar o varje fack och det är perfekt för att lägga många leksaker i , då blir det inte så stökigt... 

Sen har vi en boklist från kids concept med texten: det var en gång. Den är så söt!!! Finns i blå med bilar och rosa med prinsesskrona. Min son fick den i doppresent. Sen har vi ett lektält i samma serie också, det blev väldigt mysigt. Många som har kommit och hälsat på har tyckt att de är jätte fint. Sen under den har vi en "läsfåtölj", riktigt mysigt! Jag vet att man kan köpa boklisterna på skojostoj.se, men säkert på flera andra ställen också.

Sen är memohängarna från jabadabado också väldigt fina som man kan hänga egna teckningar på, så blir rummet lite mer personligt. Ja tror även att memohängarna finns på skojostoj.

En annan sak som jag tycker är fint är att man låter barnet måla en egen tavla på en canvas med fina färger, En riktigt stor canvas i fina färger kan ge bra effekt i barnrummet. Eller en canvas som är väldigt avlång eller har någon annan unik form.

Jaja, det var lite av vad jag tycker är fint, hoppas att du hittar någonting som passar dig. =)

• LilaLilja

Tack snälla alla för så otroligt bra tips och för era erfarenheter! Och era bilder är verkligen guld värda! Jag får massor med bra tips och känner att det sprudlar i mina inredningsfingrar nu. Glad

• marla333

bor i hyresrätt, så vill inte tapetsera. men måla skulle jag kunna göra! 
    gillade stjärnorna. undrar om de går att fixa med schablomer? nån som målat fina motiv och kan tipsa? 

• annapetrov1010
    Hej, jag har länge letat efter möbler till min dotter, men jag hittade den äntligen på wnm-group.se. Jag rekommenderar det verkligen till alla, min dotter är nöjd med husets säng
Svar på tråden Tips och ideér till barnrum