• Kromestar

Kan inte gå ned i vikt efter förlossningen!!!HJÄLP!:(

När jag var gravid så åt jag onyttigheter precis varenda dag, det gick inte att stoppa mig! Så då gick jag såklart upp i vikt utöver bebisen. Vägde runt 54-56kg (Och jag älskade min kropp mer än jag någonsin gjort då!) innan grav. Och i slutet vägde jag över 80 kg! Jag gick alltså upp en massa. Så föddes våran älskade dotter och jag gick snabbt ned ca. 15 kg dom första dagarna. Men sen sa det stopp. Nu väger jag 64-66 (Olika varje dag) Och kan inte ens gå ned ett enda förbannat kilo!:( Varför går det inte? Jag tränar, jag gör plakan, knäböjn, armhävningar varje dag och går minst 30 minuter om dagen i rask takt, ibland joggar jag en sväng med hunden på kvällen. Jag äter också lchf-kost. Varför går jag inte ned i vikt? Någon som vet, eller varit med om samma? Jag mår FRUKTANSVÄRT DÅLIGT över min kropp som nu bara består utav en massa fett och inget är fast på min kropp längre, allt bara hänger:( Jag gråter varje dag, varje gång jag ser mig i spegeln. Jag ammar inte heller, har det någon betydelse till att jag inte går ned i vikt? Jag vill bara veta varför jag inte kan gå ned i vikt och om jag någonsin kommer kunna gå ned till mina 55 kg igen. Mår så pass dåligt att jag faktiskt vägrar träffa vänner. Det är inte min kropp. Hoppas någon har svar.

• Svar på tråden Kan inte gå ned i vikt efter förlossningen!!!HJÄLP!:(
  • vildaungarnasmamma

Se över din kost, finns det nått du behöver byta ut?
    Små äter du mellan målen? Isåfall kan det vara bra att sluta med det.

Sen får du inte glömma att muskler väger mer än fett, så även fast du går ner så kanske du inte går ner på vågen pga muskler.

Annars kan jag inte ge mer tips än att motionerna motionera motionera, betydligt mer än vad du gör nu....

• Kromestar

Nej, jag små äter inte. Och det här med att muskler väger mer osv osv. Jag ser ändå ingen skillnad och måtten är alltid detsamma.

Hur mycket bör man träna egentligen?
    Jag har kunnat gå ned 20 kg förut. Och då gjorde jag ingeting utom att äta rätt. Så jag vet att jag KAN gå ned i vikt. Men nu går det inte. :(

• astro

Det brukar vara så att några extra kilo stannar, så du kanske inte kommer ner till 54. Men 58 borde gå.

Det brukar dock vara svårt de första fyra månaderna, kroppen vill inte släppa några reserver när bebin är så liten tycks det.
    Att rasa ner i vikt (som du gjorde) brukar också följas av ett totalstopp på några månader, upp till ett halvår.

Så kanske du bara behöver ha tålamod?

LCHF brukar vara en väldigt bra väg att gå, men släpper kilona inte alls kanske du behöver se över din LCHF-kost så det inte har smugit in för många kolhydrater eller så att det inte är så att du äter för lite, eller för mycket. 

• JWN

Sen kan det vara så att LCHF kanske inte passar för dig. Jag vet flera i min bekantskaps krets som har gått UPP i vikt av LCHF och ner i vikt med hjälp av Viktväktarna. Medans för mig var det tvärtom.

Jag gick upp med VV och ner med LCHF.

Vad jag har kunnat läsa mig till så kan man vara olika förbrännings typer, antingen bränner man fettrik mat bra och ska då utesluta kolhydrater eller så bränner man kolhydraterbra och ska utesluta fett.

Sedan när det hjäler LCHF så känner ajg igen mig i att det stannar av.
    Jag gick ner 12 kilo på ett nafs med kostomläggning, men så stod jag still och still och still.
    Då tipsar A. Dalqvist på sin blogg om LCHF att om det händer så ska man se över frukt intag och mjölkintag.
    KAnske till om med utesluta fruktos och laktosen också för att utesluta ännumer socker och kolhyrater.

Men som sagt en platå är inte ovanligt.

När jag fettförbränningstränade med hjälp av en träningscoach så var det rätt puls nivå i 1½ timmes pass som gällde. Så en halvtimmer är ju vardagsmotion...

• Kromestar

Jaja. Känns som att jag inte har någon koll. Men äter inge frukt eller så. Bara kött och grönsaker. Är nog dömd att må dåligt i resten av mitt liv. Jag har kunnat gå ned hur lätt som helst förut utan en massa hårdträning, men nu går det ej. får väl ta och vänta några månader, har det ej hänt något då får jag nog om hjälp. Några förslag då vad man kan söka för hjälp att gå ned?

• JWN

Tränar du p¨å nått gym?

Jag har haft god hjälp av en träningsrådgivare vad det gäller effektiv träning och sedan vet jag min svägerska som tog hjälp efter graviditet av en personlig tränare som la upp både kost och träningprogram.
    o de behöver du ju in te vänta på utan kan ju starta med på en gång.

e de ditt första barn?

efter min första tog det över ett år att nå en acceptabel vikt,

efter tvåan gick de snabbare...

o en liten fråga till hur mår du för övrigt?

• Kromestar

Sådant kostar antagligen rätt mycket ca? Ja, det är mitt första barn. Kan tillägga att jag bara är 19. Jo jag mår bra förut det här med vikten eftersom jag haft samma problem innan och lyckades verkligen gå ned (utan att göra något mer än det vardagliga). Viktigt för mig att bli smal och tycka om min kropp igen!

• JWN

Ja, det kostar visserligen. I alal fall ett träningskort. och medlemsavgift. Jag betalade 300 i månader och då ingick träningsrådgivning.

HUr länge sedan är det du fick barn. De säger ju 9 månader upp i vikt och 9 månader ner i vikt.

Du har allstå haft problem med vikten innan, men gjorde du ingenting för att gå ner i vikt?
    Eller menar du att det räckte med att göra det vardagliga?

• Kromestar

Hm, det har vi nog inte råd med just nu, väldigt dyr hyra Våran dotter är snart 3 månader. Ja, jag åt en medicin som gjorde att jag små åt och samlade på mig vätska. Slutade med den och fick reda på att jag hade problem med sköldkörlten (vet ej hur det stavas) och fick levaxin. Sedan år jag normalt men tränade inget mer än att gå till och från skolan ca. 30 min per dag.

• astro
    Kromestar skrev 2011-07-06 19:50:31 följande:
    Hm, det har vi nog inte råd med just nu, väldigt dyr hyra Våran dotter är snart 3 månader. Ja, jag åt en medicin som gjorde att jag små åt och samlade på mig vätska. Slutade med den och fick reda på att jag hade problem med sköldkörlten (vet ej hur det stavas) och fick levaxin. Sedan år jag normalt men tränade inget mer än att gå till och från skolan ca. 30 min per dag.
    Ge det lite tid. Tufft, jag vet, men kroppen brukar undvika förändring tills barnet är 4-6 mån.
    Dessutom kan Levaxin också försena viktnedgång. Särskilt innan helt rätt dos är inprovad.

• masha16

Itrim är mitt tips! Där kan du välja om du vill byta ut måltider mot måltidsersättning (bars, soppor med mera) eller äta enligt deras tallriksmodell. Man tränar också hos dem i deras gym. Det har passat mig jättebra (efter att ha fått två barn på kort tid).

• Kromestar

Itrim, ja det låter väl bra.

Men ska vänta och se. Och händer det ingeting efter åtminstone 6 månader så kan det vara en grej att pröva:)

Får stå ut. Hela grejen hade varit som luft för mig om jag VISSTE att jag kunde gå ned. Då hade jag aldrig brytt mig.
    Men jag är grymt osäker/rädd för att aldrig kunna gå ned i vikt igen. Det är ju det som skrämmer mig.:(

• Jojjenpaste

Hej TS. 

Året du skrev inlägget är dolt så det kanske var tio år sen men jag skriver ändå. 

Jag undrar hur det gick för dig, gick du till slut ner i vikt? Om så, gjorde du något annorlunda eller behövdes det bara mer tid? Hur lång tid?

Jag är i samma sits som du beskriver, 9 kg kvar till originalvikt och 13 månader postpartum och inget funkar. Varken kost som funkat hela mitt liv eller/och träning. 
    ruttnade fullständigt ihop imorse när jag efter två månader av ägg och tonfisk inte förlorat ett gram eller mm på måtten, tvärtom har magen blivit större. 
    Börjat fundera på om det är sköldkörteln som fått spunk, läste om att det kunde hända. 

Svar på tråden Kan inte gå ned i vikt efter förlossningen!!!HJÄLP!:(