• jajajaja

Duvungar på balkongen!

En duva har byggt bo på min balkong och där ligger nu två stycken små ungar. Jag gillar inte ens fåglar, men tänker såklart låta de vara kvar tills de är större. Jag kan inget om fåglar så jag tänkte att jag kanske kunde få råd här.

Boet är ju byggt när det fortfarande var ganska dåligt väder, och nu står solen på ganska bra. Boet är inte byggt på ett väl skuggat ställe. Behöver de mycket värme eller ska jag försöka ställa en stol över så att de får skugga? De andas väldigt snabbt så tänkte att de kanske håller på att få värmeslag? Har satt ut en skål med vatten iallafall.

Hur lång tid tar det tills de kan flyga? Kommer de vilja bo kvar i boet när de är så stora eller ger de alla sig av då? Har inte hjärta att bara kasta bort boet, men vill samtidigt inte ha kvar dom heller för jag ogillar verkligen fåglar.

• Svar på tråden Duvungar på balkongen!
  • Litet My

Kan inget alls om duvor men hade nog låtit dem vara om de verkade må bra.

Däremot eftersom det gäller en balkong kanske jag försökt täcka över möbler och annat, duvor skitar ner å det grövsta.

• Pallas

Slå ihjäl, eller anse dig vara portförbjuden från balkongen resten av sommaren. Salmonella och parasiter är inga trevliga grejer...

• jajajaja
    Lilla My21 skrev 2011-07-10 12:47:13 följande:
    Kan inget alls om duvor men hade nog låtit dem vara om de verkade må bra.

Däremot eftersom det gäller en balkong kanske jag försökt täcka över möbler och annat, duvor skitar ner å det grövsta.
    Ja det är just därför jag inte vill ha dom där. Fast nu har ju boet legat där i flera veckor och konstigt nog så är det inte alls smutsigt på balkongen än.
  • jajajaja
    Pallas skrev 2011-07-10 12:48:14 följande:
    Slå ihjäl, eller anse dig vara portförbjuden från balkongen resten av sommaren. Salmonella och parasiter är inga trevliga grejer...
    Skulle aldrig slå ihjäl dom, jag har ju inte ens hjärta att flytta dom till ett annat ställe. Dom är bara 2 dagar gamla. Det är ju inte direkt roligt att jag inte kan använda min egen balkong. Varje sommar så invaderar duvorna just min balkong! Förra året var där också en unge men den dog ganska snabbt.
  • Pallas
    jajajaja skrev 2011-07-10 12:51:12 följande:
    Skulle aldrig slå ihjäl dom, jag har ju inte ens hjärta att flytta dom till ett annat ställe. Dom är bara 2 dagar gamla. Det är ju inte direkt roligt att jag inte kan använda min egen balkong. Varje sommar så invaderar duvorna just min balkong! Förra året var där också en unge men den dog ganska snabbt.
    Huva. Vi hade problem med duvor på balkongen när vi bodde i lägenhet, men å andra sidan låg den i söderläge och var "insänkt" i huset, så det var ändå för varmt att vistas där under balkongvistelsesäsongen. Hoppas du kommer till någon lösning, för nåt annat tips än "slå ihjäl" kan jag inte komma på.
  • annikken

Bevbaremigvel,usj ja.Jag uppdaga för sent, dom hade bygggt bo,når jag kom med kvasten var det redan två nösten där. Vad göra ? Jag måste låta dom vara. Resultat, en blev dödat av kråkor eller måsar. Den andre klarade sig. Men vilket arbete. Ge dom aldrig mat och vatten som jag gjorde. Du blir aldrig av med dom !  Så nu jagar jag duvor i det oendelige. Men hoppas dom ger sig, jag vill aldrig ha duvor som husdjur mera !
    Duvjagaren Anikken                 ?

Svar på tråden Duvungar på balkongen!