• sextiotalist

Svartsjuk bonusdotter, orkar snart inte längre

Anonym skrev 2011-07-18 09:45:24 följande:
    Jag tänker såhär.
    Hon är viktigare än du, hon har alla rättigheter till sin pappa.

Visst, det är så att styvföräldrar får mycket skäll, men det är för att du är vuxen. Du förstår och skriver insiktfullt om hennes problematik.

Mitt råd är att du ska backa undan. Jag kan låta kall och hård nu, men jag tycker verkligen att barnet alltid alltid kommer i första rummet.  Hon beteer sig inte helt åldersadekvat just nu, men hon vet inte och förmår inte bättre för hon är ett barn.
    Oj, tack för att min sambo och jag resonerar helt annorlunda.
    Vi anser att ingen är viktigare än den andra, och ingen har fullständiga rättigheter till en person. Hade min sambos barn visat dessa tendenser har han nog tagit ett långt och allvarligt samtal med sina barn om hur viktigt det är att alla har samma plats, att alla har rätt till sina relationer och ingen relation skall ske på bekostnad av en annans.
    Nej, jag håller inte med dig alls där. Barn som inte lär sig att ta hänsyn till andras relationer riskerar att bli rätt odrägliga som vuxna.
  • sextiotalist

Vilket dilemma, du verkar ju göra allt för att ge flickan och pappan den egentid de behöver.
    Vet du, jag tror att din sambo är smickrad av att vara mannen i flickans liv, därför ser han inte det, i mina ögon, osunda i det hela.

Så länge din sambo tycker det är OK, så kommer det fortgå och jag är rädd för att om du tar upp det, så kommer han uppleva det som avundsjuka.

Det är bara hoppas på att kronan trillar ner eller att flickan snart blir så vuxen att det blir andra intressen som tar över.

• sextiotalist

Det jag inte kan förstå det är när man påstår att Ts skulle vara avundsjuk. Jag hade reagerat på ett sådant beteende om jag hade sett detta bland mina vänner.
    Hade det varit en nära vän så hade jag nog tom tagit upp detta på ett fint sätt.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-07-18 10:10:40 följande:

Det låter som helt normalt beteende från en 12-åring.

Hon är trots allt ett barn fortfarande.
    Kanske du kan visa öppet att du inte konkurrerar med henne genom att inte nödvändigtvis sitta bredvid pappan, utan kanske sätta dig i en annan soffa/fåtölj?

Du kommer ju ändå inte att försvinna, utan du är där och är helt lugn och trygg i din roll som sambo.

Tids nog kommer flickan att hitta annat att sysselsätta sig med.

Om 2-3 år är hon så pass stor att hon kommer att ha helt andra prioriteringar än soffan därhemma

Jag vet inte om jag tycker det är normalt beteende hos en 12-åring. En 12-åring kan vara väldigt litet ibland, behöva krypa upp hos sina föräldrar ibland. Men inte på det där ägandesättet. Det kan en 6-åring kanske göra, som inte förstår bättre.
    Flickan är svartsjuk, vill vara den första kvinnan i sin pappas liv och är inte beredd på att låta någon annan dela den platsen. Det tror jag i varje fall
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-07-18 18:43:40 följande:
    Jättebra skrivet! Har man skaffat barn så ska de komma först!
    Stackars barn som tror att världen kretsar kring dom, de barnen får det inte lätt när de kommer ut i verkligheten. Där kan man verkligen säga att man curlar barnen.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-07-18 19:34:25 följande:
    Absolut inte. Det är istället att visa kärlek och omtanke. Nu kan jag inte tänka mig vad du förespråkar. Men vad ska annars göras? Att styvmodern fräser ifrån och kräver att fadern ska fokusera på henne? Att hon skapar en konflikt med en barn som inte ens kan hantera att styvmodern existerar? Det skapar bara otrygghet och osäkerhet hos barnet. Vi talar om ett osäkert och otryggt barn här (såvitt jag förstår utifrån TS) inte en trygg harmonisk tonåring.
    I det här fallet så hade jag nog som vuxen förälder (det är ett samtal som föräldern skall ta) haft ett långt samtal om relationer och sagt att i det här hemmet finns det plats för alla, i mitt hjärta finns det plats för alla och jag vill kunna visa min kärlek åt alla, utan att någon blir undanknuffad. Så jag vill kunna krama om min sambo utan att du tränger dig emellan och jag vill kunna krama om dig utan att någon tränger sig emellan.

Men som jag skrev tidigare så tror jag pappan är väldigt smickrad av detta, medvetet eller omedvetet, han kanske trivs jättebra med att vara mannen i den lilla flickas liv.

Jag tror att man gör barnet en rejäl björntjänst genom att ge barnet makten hemma, för det är precis vad som har hänt, flickan har tagit den känslomässiga makten och det är hon för liten för att klara av.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-07-18 20:26:25 följande:
    Fast problemet är ju att flickan tycker att styvmodern tränger sig emellan, flickan känner sig otrygg och det kommer man inte tillrätta med efter ett samtal, utan styvmodern måste backa undan och sedan stegvis långsam komma in igen. Det är inte att göra barnet en björntjänst. Sluta döma andras åsikter så hårt som du gör, jag dömer inte dig även fast jag inte håller med dig.  Tollerans är nykeln i det här anser jag.
    Men jag undrar om Ts kan backa mer än vad hon gör, om hon inte ens kan få en hejkram när han kommer tillbaka efter en resa. Nästa steg är väl i så fall att degradera sig till hushållerska och skaffa en jungrukammare där hon skall veta sin plats.
    Jo, jag kan nog vara ganska hård, men jag är så less på att man som ny kvinna mer eller mindre skall radera bort sig själv för att alla skall bli nöjda.
    Jag har sett det på nära håll, jag har sett självständiga färgstarka kvinnor förvandlas till ett grått spöke pga ingen varit nöjd. Jag läser här inlägg efter inlägg hur många nya kvinnor gång på gång degraderas till ett något som inte är till besvär.
    Jag läser gång på gång fäder som behandlar sina döttrar som små prinsessor och vågar inte vara förälder åt dom.
Svar på tråden Svartsjuk bonusdotter, orkar snart inte längre