• Anonym

Svartsjuk bonusdotter, orkar snart inte längre

Jag har levt ihop med en man i tre års tid som har en dotter som fyller 12. Jag har under hela den här tiden känt att flickan är svartsjuk på mig vilket sambon hävdar är helt fel... Det har gått så långt att jag knappt orkar med att umgås med dem för att flickan för det första inte lämnar oss ur sikte en endaste gång, är aldrig på sitt rum ex. Att leka med kompisar, hälsa på kusiner och farmor och farfar är totalt ointressant när hon är hos oss. Hon blir t.o.m. ledsen när sambon föreslår det, hon vill bara vara hemma med oss. När hon är hos mamman leker hon med kompisar hela dagarna men hos oss har det inte hänt på flera månader nu.
    Jag har försökt att hålla mig undan, ge dem egen tid. De äter alltid frukost ihop själva, han skjutsar henne några mil till skolan och hämtar och sedan umgås de på kvällarna och vill ha mig med, men sätter jag mig bredvid sambon så kommer hon och klämmer sig ner emellan eller liksom drar åt sig honom så att han ska hålla om henne, hålla henne i handen hela tiden och liknande så helst gör jag andra saker än umgås med dem när hon är här och då blir det också fel, sambon säger att jag undviker, och ja, det gör jag ju. Tycker hon är lite för stor för det där bebis-klänget hon håller på med hela tiden, men jag kanske har fel? Tycker att situationen är så onaturlig. Jag orkar snart inte längre...  Vad gör man? 

• Svar på tråden Svartsjuk bonusdotter, orkar snart inte längre
  • Anonym

Precis som AnnanAnna tror jag. När jag träffade min sambo m 2 större barn.. Sov de ofta ihop med pappan. Man lagade mat ihop. Fick ta saker mer sim en vuxen kanske, än om det varit 2 vuxna i hushållet.

• Anonym (håller med ts)

hade oxå reagerat som ts..visst de är ett barn...men ett ganska stort barn o är man 12 behöver man inte sitta o hålla pappa i handen o knö sej emellan osv..det hade jag bett sambon o ta me dottern..så beter man sej inte, hon e stor nog o förstå att pappa har en ny sambo..är ju dock 3 år så då borde hon vant sej...jag hade pratat me sambon att han måste förstå mig oxå.,.dottern borde va me kompisar. är mest normat i den åldern..är min åsikt.

• Anonym

Det låter som helt normalt beteende från en 12-åring.

Hon är trots allt ett barn fortfarande.
    Kanske du kan visa öppet att du inte konkurrerar med henne genom att inte nödvändigtvis sitta bredvid pappan, utan kanske sätta dig i en annan soffa/fåtölj?

Du kommer ju ändå inte att försvinna, utan du är där och är helt lugn och trygg i din roll som sambo.

Tids nog kommer flickan att hitta annat att sysselsätta sig med.

Om 2-3 år är hon så pass stor att hon kommer att ha helt andra prioriteringar än soffan därhemma

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-07-18 09:45:24 följande:
    Jag tänker såhär.
    Hon är viktigare än du, hon har alla rättigheter till sin pappa.

Visst, det är så att styvföräldrar får mycket skäll, men det är för att du är vuxen. Du förstår och skriver insiktfullt om hennes problematik.

Mitt råd är att du ska backa undan. Jag kan låta kall och hård nu, men jag tycker verkligen att barnet alltid alltid kommer i första rummet.  Hon beteer sig inte helt åldersadekvat just nu, men hon vet inte och förmår inte bättre för hon är ett barn.
    Oj, tack för att min sambo och jag resonerar helt annorlunda.
    Vi anser att ingen är viktigare än den andra, och ingen har fullständiga rättigheter till en person. Hade min sambos barn visat dessa tendenser har han nog tagit ett långt och allvarligt samtal med sina barn om hur viktigt det är att alla har samma plats, att alla har rätt till sina relationer och ingen relation skall ske på bekostnad av en annans.
    Nej, jag håller inte med dig alls där. Barn som inte lär sig att ta hänsyn till andras relationer riskerar att bli rätt odrägliga som vuxna.
  • sextiotalist

Vilket dilemma, du verkar ju göra allt för att ge flickan och pappan den egentid de behöver.
    Vet du, jag tror att din sambo är smickrad av att vara mannen i flickans liv, därför ser han inte det, i mina ögon, osunda i det hela.

Så länge din sambo tycker det är OK, så kommer det fortgå och jag är rädd för att om du tar upp det, så kommer han uppleva det som avundsjuka.

Det är bara hoppas på att kronan trillar ner eller att flickan snart blir så vuxen att det blir andra intressen som tar över.

• Sömnstörd
    Anonym skrev 2011-07-18 05:28:55 följande:
    Tack för ditt oerhört konstruktiva inlägg... men det är ju inte ovanligt att man får sig en skopa ovett när man är bonusmamma.
    Vad är det jag skulle vara avundsjuk på menar du? Vi har ju två vitt skilda relationer som inte ens går att jämföra och som inte kan ersätta den andra, hon är hans dotter, jag är hans sambo, milsvida skillander, så vari ligger svartsjukan? Problemet ligger nog i att HON inte förstår skillnanden på de här relationerna och är rädd för att bli ersatt, bortglömd osv. 
    Det är inte heller särskilt ovanligt att barn känner en svartsjuka gentemot förälderns nya partner och jag tycker att det skulle vara väldigt jobbigt för henne att hela tiden gå runt och vakta oss, att hon aldrig riktigt kan slappna av.

Nu får du ta av dig offerkappan för det var inte ovett och att du tar åt dig som bonusmamma är något du själv väljer, det kommer inte från mig.

Hon förstår mycket väl skillnaden men hon är ett barn. Sättet du beskriver henne på "bebis-kläng" bland annat gör att du låter svartsjuk och att du konkurrerar. Du känner dig undanskuffad.
  • TessaS

Jag är inne på samma spår som AnnanAnna, av anledningen att jag själv varit i samma sits som din killes dotter...

När mina föräldrar skildes så valde jag att bo med min pappa och min syster hos min mamma. Jag var 10 år då, men kände att någon måste ju "ta hand" om pappa... Jag blev liksom en vuxen hemma... jag såg till att pappa hade handlat, hade koll på mina egna tider och såg till att pappa kom ihåg och körde. Jag blev den nya projektledaren hemma. Blev lite som en förälder till min pappa... såg till att han hade det bra och höll koll på honom.  
    När pappa träffade en ny, så hade jag mycket väl kunnat reagera så som din killes dotter... fast för min del så tog det vändningen att jag blev lättad att någon annan tog över. Men jag blev nog ganska barnslig... som nån slags reaktion på att jag lekte vuxen innan dess.

Jag tror att det kan bli bättre av att dels pappan visar att det inte är ok att du puttas bort. INGEN ska puttas bort.. .det är inte ok, vare sig man är barn eller vuxen. Jag hade inte velat att mitt barn lär sig sånt.
    Och dels kanske du och tjejen kan hitta nåt att göra ihop? För att vinna hennes tillit. Shoppa ihop, hyr en tjejfilm och skicka ut pappan att dricka öl med kompisar? Nåt gemensamt intresse? Ta med henne ut och handla en present till pappa från henne?

• Anonym
    Bemidii skrev 2011-07-18 05:56:21 följande:
    Jag var själv i den åldern då pappa träffade en ny. Det var jätte jobbigt. Jag brukade också hålla pappa i handen, även när vi sov. Min pappa tillät mig inte att fortsätta med det, och jag hatar min styfmamma idag. Hon var alltid så elak tyckte jag. Jag var pappas flicka och det är klart att jag var svartsjuk. Men jag tycker att jag skötte mig så bra som man kan förvänta sig av en tjej i den åldern. Det var dom som var vuxna. Som du förstår så ligger det ju mer bakom min relation med min styvmamma än detta. Jag tycker du ska ge henne den här tiden, men utan att du utplånar dig själv. Umgås med dem, du ska se att det ger sig strax då hon. Låt henne vara en liten tjej. Sedan är ju den svartsjuka man känner den att vill inte tappa sin pappa vilket jag nu tyvärr gjorde. Jag bär fortfarande denna ryggsäck på mig och är i dag väldigt bitter. Tyvärr dog min pappa när jag var25 och att vi inte hann prata ut om detta som varit, kanske därav bitterheten.
    Lucka till, du läser det här säkert på ett bra sätt
    Ja men det är det här jag menar, att det är ju varken konstigt eller ovanligt att barnen känner svartsjuka. Jag minns själv när min pappa träffade sin nya fru, helt plötsligt satt han och gosade med henne i soffan istället för mig. 
    Beklagar verkligen att din pappa dog och att ni inte hann reda ut era händelsr... Det är liksom det jag tycker är viktigt, att de två, eller kanske vi tre pratar om det här, alltså inte att hon ska sluta med beteendet utan sambon berättar att han alltid kommer finnas där för henne och att han älskar henne precis lika mycket även fast jag finns med i bilden för som jag skriver så känns det inte som ett naturligt kläng-beteende utan mer för rivalitet och det är den biten jag känner är jobbig. Jag önskar att hon ska känna sig avslappnad och kunna göra saker på egen hand (umgås med kompisar) utan att känna sig utmanövrerad eller liknande av mig.

Tack för ditt svar.. är skönt att få ventilera det här med andra! 
  • Anonym
    Bemidii skrev 2011-07-18 05:57:33 följande:
    Glömde fråga, hur ofta är hon hos er?
    varannan vecka
  • Anonym
    Anonym (007) skrev 2011-07-18 08:02:11 följande:
    Ts: Du har ju förmodligen sett vad som är problemet. Hjälp då barnet på ett vuxet vis att komma in i er gemenskap som det barn hon nu är. Och tillåt för all del barnet att ha de känslor hon har, visa henne att du accepterar henne och hennes känslor, men att du har andra känslor för hennes far, känslor som aldrig kommer att förminska barnets behov av pappan.
    Kan du ge några konkreta tips på hur jag låter henne komma in i gemenskapen, för hon är ju i genemskapen hela tiden upplever jag? 
Svar på tråden Svartsjuk bonusdotter, orkar snart inte längre