• Dalmamman

Min 15 åringa dotter är ihop med en 24 årig kille!

Hej, jag brukar inte använda internet till sådant här men en vän rekommenderade denna sida så jag försöker. Ursäktar om det är för långt.

Det är nämligen så att min 15 (95a) åriga dotter är ihop med en 24 årig (87a) kille.

Som jag har förstått det, så träffades dem på en musikspelning i stan i februari.
    Hon var med sina vänner när hon träffade honom och hans kompisar under denna spelning.
    Efter spelningen så hade han bjudit in min dotter och hennes vänner till hans lägenhet.

När jag ringde henne ganska sent för att kolla om hon behövde skjuts från stan så frågade dottern om hon kunde få stanna ett tag till. I bakgrunden hör jag en väldigt mörk röst  "Det är lugnt, Issa, det börjar bli sent, vi kan höras senare"
    Hon kom hem senare och var väldigt glad. Jag var orolig och frågade var hon hade varit och med vem för jag kände inte igen rösten.
    Hon berättade att hon och hennes kompisar hade träffat ett par killar på spelningen.

Därefter började hon smsa och ringa väldigt mycket till honom.
    Min man misstänkte att det var en kille som hon var intresserad av och frågade henne.
    Vilket det visade sig vara. Han jobbade som grafiker i London men var från stan.
    När hon sa jobbar, så måste han ha varit över 18 år tänkte jag, så jag var snabb på att fråga hur gammal han var.
    Han var 24 år.

Vad ser en 24 åring i min lilla dotter??!

Han började besöka staden oftare och så fort han kom till stan så åkte hon till honom.
    Jag trodde att det var någon lätt förälskelse som skulle släppa efter ett tag ,men icke.
    Hennes klädsel ändrade även på sig.
    Hon brukade ta på sig mycket mer smink förut än vad hon gör nu. Hon hade även fått en fotlänk som han hade gjort. Min man frågade om hon hade blivit ihop med honom, det hade hon. Hon hade börjat ta mindre smink på sig för att han tyckte att hon var vackrast utan.
    Hon har alltid varit lite osäker på gud men hon börjar nu frågesätta mer om gud och det har varit mycket bråk mellan hon och jag.

Detta pågick i månader innan jag och min man frågade om han skulle vilja komma över på middag.
    Vilket han tackade ja till.

En onsdag i maj fick vi se honom. Han var runt 180, mycket kraftigt byggd och har tattueringar som sticker ut skjortan. Han hade ett utlänskt påbrå, men ganska ljus. Man ska väl inte vara rädd, men efter det som man läser och ser på TV så blir man ju rädd.
    Han talade helt rent med dalmål, hans ordförråd var troligtvis större än både jag och min mans.

Under denna kväll får vi reda på massor om honom. Han är född och uppvuxen här. Han har dessutom gått på samma högstadie som dottern. Hans far är från irland som förklarar hans isblåa ögon och hans mor är från Indien som förklarar resten av hans utseende.
    Han jobbar som grafiker för filmer tydligen. Vi såg lite de saker han hade gjort till filmer, som jag dessutom hade sett! Min man blir helt fascinerad av detta.

Vi är en kristen familj och det visade sig att han var Atheist! Jag är helt säker på att det är han som har influerat min dotter!
    Någon bordsbön ville han inte gå med på.

Min man frågade varför han var atheist och han svarar med att han är inte är någons slav. Han kränkte gud genom att jämföra honom och Gandalf från Sagan om Ringen.

Min man verkar dock inte bli speciellt upprörd, tvärtom de binder väldigt bra.
    Senare frågar min man vad han har för avsikt med dottern. Han berättar att han är kär i henne och att hon också var det. Han sa att resorna hit till Sverige på sista tid var i huvudsak för henne.
    Innan vi frågade om ålderskillnaderna så gjorde han det, och det verkade fungera trots den stora åldersskillnaden.
    Han berättar också att han kommer börja jobba två veckor i taget efter sommaren. Jag ser på hennes uttryck att hon är förälskad.
    Innan han åker, lyfter han upp henne och de kysser varandra.
    När han har åkt  säger min man "jag som var så orolig först, han får helt ok från mig" till dottern!

Jag däremot gillar inte att han är så gammal. Han JOBBAR i London med stora filmproduktioner och min lilla dotter ska börja gymnasiet i höst. Det är en jätteskillnad.
    Min man tycker dock att han är häftig och uppfattade varför dottern gillade honom.
    De har även lagt till varandra på facebook.

Jag vet inte vad jag känna, jag vill inte att hon blir sårad och jag vill inte att han ska influera henne med atheism. Jag känner att jag börjar tappa min lilla dotter.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min 15 åringa dotter är ihop med en 24 årig kille!
  • lostinspace

Jaa du, det är inte så mycket du kan göra åt saken. Han verkar ju vara en riktigt trevlig kille och så länge han är det så är det inte så mycket att fundera över. Vad gäller hans tro och hennes så behöver du inte oroa dig allt för mycket över det. Din dotter kommer att finna sin egen väg och sin egen personliga tro, utan att någon försöker styra det hon gör. Man kan inte tvinga någon att tro på det ena eller andra. Hon finner helt säkert sin väg till det hon tycker är rätt.

I övrigt så behöver du nog inte oroa dig allt för mycket för att det skall hålla speciellt länge. Din dotter är endast 15 år och att hon skall finna sin livs kärlek redan nu är knappast troligt, men om hon nu ändå gör det är det bara att grattulera de två!

Klart att du blir orolig över ålderskillnaden, men om de nu är förälskade i varandra så tycker jag att du bör vara glad för deras skull istället. Sen är det självklart att du skall göra allt du kan för att skydda din dotter, men hon kommer att bli sårad många gånger och det är inget du kan göra något åt. Det du kan göra är att finnas för henne varje gång det händer. Att alltid stå vid hennes sida och alltid ställa upp för henne.

Hon är på väg att bli vuxen och väljer sin egen väg. Stöttar du henne i det hon gör kommer du att ha mycket mer inflytande än om du försöker tvinga henne till något mot hennes vilja...

Lycka till!

• Nina88

Din lilla dotter kanske inte e så liten längre !! Hon e 15 år o tillräckligt stor flicka för att själv välja sin egen pojkvän och tro !! :)
    Om de är en dålig pojk för henne kommer de visa sig med tiden men hon måste inse de själv, o 15 år då e man stor nog att begå sina egna misstag !!
    Va glad istället att din dotter träffat någon som gör henne lycklig !!

• Dalmamman

Så ni tycker att det är helt okej med att hon är ihop honom?
    Jag tycker att det är ett rätt stort hål i livet utan gud. Jag är orolig för henne om hon skulle bli atheist. Var hamnar hon då efter döden?

Jo, han var ju faktiskt väldigt trevlig annars.
    Ska man bara låta det vara tills något händer?

Min dotter dricker inte alkohol vad jag känner till, men hur vet man det?
    Tror ni att han skulle lura i henne det? Är det vanligt?

Sedan är jag också orolig över sex.
    Kommer han ha sex med henne? Jag vet att det är lagligt, men ska man tycka att det är okej, att hon får vara sexuellt aktiv så tidigt?
    Det är inte så att jag tycker att sex är något man ska vänta med tills bröllopsdagen, men jag känner mig så orolig över att tänka på att hans stora kropp skulle vara över min lilla dotter.
    Han väger minst dubbla henne.

• lillalillalillamysan

Jag var 16 och mitt ex 23 när vi blev tillsammans. Vi var tillsammans i 7 år och en finare kille kan man knappt hitta. Han väntade i 6 (!) månader på att ha sex med mig tills jag var redo. Min mamma svarade andra föräldrar med att hellre en mogen kille som förhoppningsvis har vett nog att ha händer på täcket längre än en hormonstint tonåring  

Dessutom hade han egen bil och mina föräldrar säger att de är mer oroliga för mig nu när jag är 26 år och singel än när jag var yngre och tillsammans med honom. Han hämtade mig alltid överallt och såg alltid till mitt bästa. Han var en absolut favorit bland mina vänner och mina släktingar och då har jag även två äldre bröder som hon tog honom direkt till sina hjärtan... 

• Nina88

De där med Gud osv lämnar ja till någon annan, de har ja ingen åsikt om...

Men, att han skulle lura i henne alkohol?! ja vet inte men 15 år så vet man ju va de är o va de innebär, o va du skriver så verkar han va en bra kille som faktiskt bryr sig om henne, då lurar/tvingar han henne troligen inte till nått!!
    De här me sex, asså du kommer aldrig kunna bestämma när hon e mogen eller ej.. Men om hon e troende som dig så kommer hon kanske att vänta.. Men som sagt, de e aldrig upp till dig tyvärr!!
    Stötta henne, visa för henne att du finns där o va glad för hennes skull !!

• astrum

Min lillasyster är 95a och hennes kille 88a, och jag va 16 då jag träffade min sambo som var 23, vi har hus och barn idag :) åldern är bara en siffra medan kärlek är kärlek :) sen är det allt mer vanligt idag att det är lite åldersskillnad. Jag hade blivit orolig först om hon kommit hem med någon som är dubbla hennes ålder eller ännu mer.

• Tealhawk

När det kommer till förhållanden med stor åldersskillnad spelar personernas mognad i fråga stor roll. Om din dotter har ett vuxnare tänk och kan ta ansvar för sig själv kan jag nog se henne passa med den här killen. Han verkar också helt okej och har gått med på att möta familjen och tagit den situationen bra.

Han verkar ha influerat din dotter bra gällande utseendebiten. Tycker 14-15-åringarna sminkar sig alldeles för hårt i jämförelse med ålder. Religionsdelen är egentligen inte upp till dig att bestämma, din dotter måste få välja själv. Det är väl klart att nya pojkvännen kan ha influerat till ateismen, men om hon alltid varit osäker så är det hennes tro. Hade varit en annan sak om hon gått från starkt kristen till ateist. Såklart lite respektlöst att jämföra Gud med Gandalf, men knappast den osmidigaste meningen från pojkvän till svärföräldrar.

Just deras väldigt olika vardagsliv kan bli ett problem senare, men det behöver det verkligen inte.  Börjar hon ändras mot det sämre och blir lättretlig och tillbakadragen från er så borde ni fråga hur det står till. Så länge din dotter är glad och lycklig så tycker jag inte ni ska protestera utan vara glada för hennes skull.

• lostinspace
    Dalmamman skrev 2011-08-04 00:48:30 följande:
    1. Så ni tycker att det är helt okej med att hon är ihop honom?
    Jag tycker att det är ett rätt stort hål i livet utan gud. Jag är orolig för henne om hon skulle bli atheist. 2. Var hamnar hon då efter döden?

Jo, han var ju faktiskt väldigt trevlig annars.
    3. Ska man bara låta det vara tills något händer?

4. Min dotter dricker inte alkohol vad jag känner till, men hur vet man det?
    5. Tror ni att han skulle lura i henne det? 6. Är det vanligt?

Sedan är jag också orolig över sex.
    7. Kommer han ha sex med henne? 8. Jag vet att det är lagligt, men ska man tycka att det är okej, att hon får vara sexuellt aktiv så tidigt?
    Det är inte så att jag tycker att sex är något man ska vänta med tills bröllopsdagen, men jag känner mig så orolig över att tänka på att hans stora kropp skulle vara över min lilla dotter.
    Han väger minst dubbla henne.
    Jag tog mig friheten att nummrera dina frågor:

1. Om vi tycker det är ok eller inte är ointressant. Känner de själva att de är på samma nivå så är de väl det? Du har förmodligen en ganska mogen dotter... Om de gillar varandra och finner glädje tillsammans är åldern mindre viktig.

2. Mig veterligen är inte tanken med en äkta tro att man skall tro enbart för att man inte skall hamna i helvetet? Man skall ju tro uppriktigt för att man känner att det är rätt i sitt hjärta. Hon är femton år och kommer att tvivla tusentals gånger fram tills hon är 90 bast och trillar av pinnen. Det där är inget att oroa sig över. Hon kommer hitta sig själv förr eller senare. Försök inte tvinga henne till tro, utan uppmuntra istället, så ordnar det sig säkert på så vis att hon hittar sin egen tro vad det lider...

3. Ja, vad annars skall du göra?

4. Du får väl fråga henne? Inga barn gillar att ljuga för sina föräldrar och du kommer förmodligen att se på henne om hon ljuger... En öppen relation är nog att föredra för er båda.

5. Lura och lura. Nu vet jag inte om han är en person som brukar dricka och festa, men det är ju fullt möjligt att hon lika gärna skulle kunna göra det frivilligt. Vill hon dricka så spelar det ingen roll om killen är 15 eller 24. Snarare är det mer troligt att 24-åringen har mognat ifrån hetssupandet som sker i tonåren...

6. Att femtonåringar dricker? Ja, det är väl inte helt ovanligt...

7. Hur skall vi kunna veta det? Beror väl på deras syn på det hela...

8. Man kan tycka precis vad man vill, men det är inte mycket att göra åt saken. Om du försöker tvinga henne till en massa saker hon inte vill är risken mycket större att hon kommer göra tvärtom. Prata lugnt och sansat med henne och säg åt henne att vara rädd om sig. Mycket mer än så kan du inte göra.
  • Princip

Har bara läst Ts :)

Din lilla tjej är inte så liten längre! Jag har nyss fyllt 18 och har vänner runt 14-30, tycker din tjej värkar ha träffat en ovanligt vettig och trevlig kille och i mina ögon är det ingen riktig åldersskilnad heller :) Kan förstå att det känns jobbigt men det är trots allt hennes val och de få man acceptera :) Det hon behöver är att bli stöttad och känna att du finns där. Sen tycker jag inte religion är något man kan välja åt sina barn, hon måste själv få finna sig själv och vad hon tror på. :)

• apanssonsmamma

Förstår inte heller vad en som är 24 har för utbyte med en som är 15..

Svar på tråden Min 15 åringa dotter är ihop med en 24 årig kille!