• Anonym (undrande)

När började ni jobba heltid efter senaste barnet?

Undrar när ni började jobba heltid efter ni fått barn?

Min arbetsplats har flyttat och jag kommer att ha ca 2h resväg varje riktning, men en fantastisk lön som jag inte får någon annan stans (och tycker mig behöva, har vänt och vridigt på ekonomin). Är i valet och kvalet hur jag ska göra. Behöver åka hemifrån 7 och kommer hem 17 när jag jobbar 9-15 mao. Inser att det blir liknande tider som gäller för den som jobbar heltid 8-16. Min dotter trivs på förskolan och är fortfarande till synes glad och pigg när jag hämtar henne kl 17. Mornarna däremot känns jobbiga. Jag åker hemifrån när hon precis vaknat och hon gråter och vill vara hos mig. De mornar jag stannat hemma till 8:30 när min sambo går med dottern till förskolan har känts helt ok, då har hon fått sin "mamma-tid" och är lugn och glad när de går. Min tolkning. Så mornarna är främsta anledningen till varför tiden ifrån henne känns svår. Hon är 2 år och 4 mån.

Så min undran är, när började ni jobba heltid efter att ni fått barn? Kommentera gärna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 06:27
    Skulle valt omröstning inte quiz ser jag nu, men quiz får gå lika bra

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden När började ni jobba heltid efter senaste barnet?
  • Eufori

Började jobba när dottern var 8 månader men det är olika från månad till månad hur mycket jag jobbar. En månad kan dra 200 timmar medans en annan drar 60 timmar.

• FruBB

1:a barnet 1 år
    2:a barnet 11 månader
    3:e barnet 11 månader

Arbetar 100%
    har dock ett arbete där jag i vissa fall kan arbeta hemmifrån (speciellt när barnen blir sjuka)

Plus 2 otroligt bra chefer som har förståelse för det här md VAB, planeringsdagar osv.
    Andemeningen är: Bara jobbet blir gjort så....

• gobbledigook

Började studera på heltid när han var 3 månader. Sommarjobbade på heltid när han var 7 månader. Nu är jag föräldraledig igen.

• singstar76

Jag började jobba som dagbarnvårdare heltid (fick ett vik som först va på tre månader men som sen blev nästan ett helt år..) när sonen bara var 7 månader. Men då hade jag ju ändå sonen hemma. Hade inte fixat att lämna honom på förskolan och gått iväg och jobbat före 1,5 års ålder tror jag.

Sen började han inte förskolan  månader innan han fyllde 2 år. Jag fick dock ett vikariat heltid på förskolan så jag jobbade på en annan avdelning i huset och har haft möjlighet att "umgås" med min son även under arbetstid.

Efter vikariatet skulle jag eg. ha gått tillbaka till mitt ordinarie arbete som ligger 1 timmes resväg ifrån oss. Sambon börjar jobba innan förskolan öppnar så det skulle bli jag som fick hänga på låset till förskolan varje dag ca 6.30 för att sedan ta bussen vid 7 för att hinna vara på jobbet 8...
    Sen jobba 8 tim + rast dvs till ca 16.30 och sen gick bussen hem strax innan 17, vilket gjorde att jag skulle ha varit hemma till 18. Sonen somnar vid 19 så för mig var det INTE ett alternativ att missa så mycket av mitt barns liv. Kul at bara väska och lägga ett barn 5 dar i veckan liksom...

Så jag kämpade och fick min tjänst förflyttad till min hemort poch lyckades med det!!

Jag är jätteglad för det för jag hade inte fixat att vara borta så mycket. För barnet skulle det ha innebärt 6.30-16.45 (då hans pappa hämtat honom) dvs ca 10 timmar på förskola. Jag tyckte det var mycket! Vet inte om han hade lidit av det i sig, men jag hade gjort det!

Alltid svårt det där när ekonomin oxå har en avgörande roll. Jag hade sagt upp mig om jag inte blivit förflyttad för för mig var det inte värt pengarna då jag har en sambo vars lön vi kunnat överleva på (om än snålt dock). hade jag varit ensamstående och inte blivit erbjuden nåt annat jobb så hade jag bara fått bita i det sura äpplet och åka iväg mina 5 mil och jobba...Tyvärr..

• Lavish

Men nu begriper jag inte? Vi kommer båda vara heltidssysselsatta före barnets 2 årsdag. Jag pluggar heltid, han jobbar, barnet kommer vara ca 22 mån vid dagisstart. Varför går det inte att välja tidigare än 2 år?

JAG kommer börja plugga heltid när barnet är 4,5 mån, fast då är ju pappan hemma.

• Piingu

Jag jobbar heltid och har gjort det sedan min son var 6,5 månad.
    Min sambo och pappa till barnet kommer vara hemma med vår son tills han fyller 1 och ska börja på dagis.
    Sedan kommer vi jobba heltid båda två.

• humma

Med första dottern jobbade vi båda heltid när hon var 2,5 år.
    Med andra dottern blir det först nu, hon är drygt 5 år.

• hannis

Lite dumt att det inte finns något alternativ innan barnet fyllt 2 år. Jag kunde allstå inte svara på något av alternativen...

• Tow2Mater
    hannis skrev 2011-08-11 14:23:09 följande:
    Lite dumt att det inte finns något alternativ innan barnet fyllt 2 år. Jag kunde allstå inte svara på något av alternativen...
    Precis.
    Var är alternativet "innan 1 år"? Det skulle jag svara.
  • Anonym (undrande)

Intressant att läsa hur olika vi alla väljer att göra!

Quiz-mallen hade enbart 5 svarsalternativ och då valde jag dessa möjliga. Någon annan får gärna skapa en annan variant, men då tror jag omröstning är att föredra. Jag lyckas inte se vad ni svarat på quizet ( i de fall ni svarat).

• Lillsnufflan

Jag kunde inte rösta för jag började jobba efter en vecka. Min man var pappaledig och eftersom jag inte kunde amma funkade det. Jag var dock hemma senare. Vi har ansökt om dagisplats nu och räknar med att hon kommer att börja när hon är 16 månader. Jag ska dock plugga och min man har gått ner i arbetstid och vi räknar inte med att börja jobba heltid båda två förän hon är 3,5 år.

• Astarte

Kunde inte rösta eftersom det var när han var 6 månader. Maken när han var året.

• Butterscotch

Vår äldsta är 4,5 år och jag har inte börjat jobba heltid än, ska göra ett försök nästa år tror jag (då är barnen 2 och 5 år gamla). Men vi får se om jag orkar... Vill inte att de ska ha för långa dagar på förskolan så jag ska i så fall jobba några av mina timmar på kvällen, när de somnat.

• Flickmamma

Vårt yngsta barn är snart 2.5 år och jag jobbar 80 % och planerar inte att börja jobba mer heller.  TS om du jobbar 9-15 så är det ju inte heltid? Snarare runt 60%. Jag jobbar 8.30 -15 3 dgr och 8.30 -16 2 dgr. Har bara 20 min resväg så det är skönt.

Svar på tråden När började ni jobba heltid efter senaste barnet?