Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1

VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?

Bambi07 skrev 2011-09-18 14:18:41 följande:
    Översätter vi det där till svärmorsspråk så blir det nog:
    * du uppfostrar barnen fel och på ett dåligt sätt som gör dem till dåliga vuxna
    * du tror att du äger din man och hindrar honom från att träffa mig
    * du är otacksam över saker du får
    * du har kort stubin och irriterar dig över mycket
    * du är elak
    * du går hemma hela dagarna och ändå ska min son sköta hem och barn ensam
    * du uppskattar inte vårt sällskap
    * jag är upptagen större delen av veckan och vill träffa min son och mina barnbarn när jag väl kan

Som sagt, skrivet ur svärmoderns perspektiv ;) Ingen pik eller så till dig, jag tycker bara det är intressant hur man kan vända och vrida på saker :)
    Mycket bra!
  • Tonårsmamman1
    Anonym (den snabba) skrev 2011-09-18 18:26:03 följande:
    Mina svärföräldrar stör sig helt klart på att jag är så självständig och "om mig". Jag har alltid mycket projekt framför mig och stora planer, och lyckas alltid genomföra det. Vi 21års ålder drev jag två företag, samtidigt som jag var småbarnsförälder och renovera ett nytt hus. Nu två år senare är huset klart, företagen går med stor vinst och medans jag ruvar på andra barnet har jag startat kennel. Dom är väldigt långsamma och uppfostrat sina barn till riktiga slavdrivare som inte kan ta egna beslut. Dom är även väldigt gamla i sinnet, och ser fortfarande mannen som herren i huset, och det uppskattas inte när det visar sig att jag är den drivande i huset och kräver att maken tar sin del umgänge med barnen och sysslor i huset.
    Det jag tycker är lustigt med alla som klagar på sina svärmödrar är att de har gift sig med deras konflikträdda och obeslutsamma söner.
    Varför väljer en framåt och drivande kvinna som du en sådan man, för att sedan sitta här och klaga?

• Tonårsmamman1
    Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 13:51:36 följande:
    Visst förstår jag att mammor pratar med sina söner ;) Det står helt rätt till om det är så. Men jag tror inte att problemet löser sig på lång sikt om ts tar den vägen. Självklart om hon har försökt allt hon kan med flickvännen och inte kommer någon vart att det kanske är dags att ta upp det med sonen, men det funkar nog bäst för alla om hon går via flickvännen först och gör allt hon kan för att nå fram till henne.
    Ät det något fel på TS svärdotter? Gör allt man kan få att nå fram till henne, vad är det för trams, hon förstår väl redan att hon inte får göra så, TS har ju redan sagt till. Det är inte rymdfysik vi pratar om. Och om hon då inte respekterar TS så talar man med sonen, det är ju han som tar med henne hem.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 20:43:49 följande:
    Jomen precis, om man inte alls når fram till henne så är den sista utvägen att gå genom sonen. Men som sagt, om man ska tänka på framtiden och förhållandet till svärdottern kanske man ska börja med att försöka närma sig henne. Jag ursäktar inte hennes beteende och mår själv lite illa när jag tänker på könshår vid matbordet, men det hindrar ju inte att bete sig som en vuxen och försöka lösa situationen på bästa sätt och skapa goda förhållanden. Det hjälper inte alltid att bara skylla på andra, även om andra kanske har fel. Ibland får man vara den mogna personen och ta itu med saken på ett vuxet sätt.
    Ja, men det är ju det TS gjort. Hon har ju pratat med henne. Om hon då inte fattar, så får hon ju skylla sig själv om TS pratar med sonen. Hon har fått en chans att ställa till rätta, men struntar i det. Det är en vuxen människa, man ska inte behöva säga till mer än en gång. 
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 20:59:03 följande:
    Bara ts vet på vilket sätt hon tog upp det med svärdottern och om hon tycker att hon gett henne tillräckligt många chanser.
    Hur många chanser tycker du att en vuxen människa behöver när det gäller en sådan simpel sak som att klä på sig när man äter hemma hos svärmor?
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 21:11:24 följande:
    Det beror på situationen och hur mycket man tycker det är värt att satsa på att skapa ett gott förhållande med svärdottern - ÄVEN fast hon kanske har fel. Rise above it vettu Ibland vinner man på det.
    Borde det inte vara tvärtom, att tjejen respekterar sin svärmor i hennes hem, så att de kan få en bra relation i framtiden? 
Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?