• Bollas

Har någon provat Femar (Letrozole)?

Jag har gått på ganska många Pergotime kurer, ibland ägglossning, ibland inte... men aldrig graviditet. Nu har min läkare gett mig Femar (letrozole) som han säger ofta är mer effektivt än Pergotime. Är det någon som har provat detta? I såna fall med vilket resultat??

• Svar på tråden Har någon provat Femar (Letrozole)?
  • Night sky
    Bollas skrev 2011-10-26 11:25:17 följande:
    Jag ska rapportera. Har tagit tabletter i fem dagar (precis som Pergotime). Ska till gyn 31/10 och göra vul, är då dag 15. Men som sagt så kommer ofta ägglossningen sent (om det blir någon då hoppas hoppas :))
    Åh jag håller tummarna för dig att det här är ditt mirakelmedel! :)
  • Lillylian

Hittade detta på Wikipedia:

Letrozole has been used for ovarian stimulation by fertility doctors since 2001—having less side-effects thanclomifene (Clomid) and less chance of multiple gestation. A Canadian study presented at the American Society of Reproductive Medicine 2005 Conference suggests that Letrozole may increase the risk of birth defects[citation needed]. A more detailed ovulation induction follow-up study found that letrozole, compared with a control group of clomiphene, had significantly lower congenital malformations and chromosomal abnormalities at an overall rate of 2.4% (1.2% major malformations) compared with clomiphene 4.8% (3.0% major malformations).[2]

• Bollas
    Lillylian skrev 2011-10-27 11:03:13 följande:
    Hittade detta på Wikipedia:

Letrozole has been used for ovarian stimulation by fertility doctors since 2001—having less side-effects thanclomifene (Clomid) and less chance of multiple gestation. A Canadian study presented at the American Society of Reproductive Medicine 2005 Conference suggests that Letrozole may increase the risk of birth defects[citation needed]. A more detailed ovulation induction follow-up study found that letrozole, compared with a control group of clomiphene, had significantly lower congenital malformations and chromosomal abnormalities at an overall rate of 2.4% (1.2% major malformations) compared with clomiphene 4.8% (3.0% major malformations).[2]
    Hej, tack för info :) 

Ja, jag har också läst att det har varit studier som visat stor risk för fosterskador vid intag av Letrozole, men att det sen visade sig att kvinnan (i dessa fall) hade fortsatt att äta medlet under graviditeten. Vid stimulering som nu (dag 5-9 i cyklus) ska medlet ha gått ur kroppen vid en ev. graviditet och då innebär det inte större risk för fosterskador än den "normala" risken.
  • Bollas

Vill bara uppdatera lite för ev. intresserade :)
    Har tagit vul idag, dag 15. Det visar på 2 fina ägg 14 mm, slemhinnan 9 mm. Ägglossning antagligen torsdag eller fredag enligt gyn. Så här bra har det aldrig sett ut med Pergotime som jag har prövat så många gånger. Gyn sa idag att det har varit otroligt bra resultater med Femar/Letrozole och jag är böjd att tro honom :)   

• Night sky
    Bollas skrev 2011-10-31 14:30:20 följande:
    Vill bara uppdatera lite för ev. intresserade :)
    Har tagit vul idag, dag 15. Det visar på 2 fina ägg 14 mm, slemhinnan 9 mm. Ägglossning antagligen torsdag eller fredag enligt gyn. Så här bra har det aldrig sett ut med Pergotime som jag har prövat så många gånger. Gyn sa idag att det har varit otroligt bra resultater med Femar/Letrozole och jag är böjd att tro honom :)   
    Härligt! Heja och lycka till! Glad
  • Bollas

Nej, vet tyvärr inte. Har inte tagit progesterontest (aldrig gjort :() Idag är det 6 eller 7 dagar sedan ÄL om gyn hade rätt. Idag "drar det" över äggstockar och livmoder. Vet inte om det betyder något.
    Jag VET hur det är när inget funkar, hur hopplöst det känns. Varför ska du börja med IVF direkt? Ellers ska du prova med sprutor först? Jag provade med menopur, då växte ägg, men det svåra blev att inte få för många...och så var det dyrt. Det här Femar tror jag på nu, och inga dumma hormonella biverkningar. Frågan är om alla doktorer skriver ut det eftersom det är så nytt i detta syfte.

Lycka till Drömmer   

• hoppfull idag

Vi kommer ställa oss i kön till IVF, och samtidigt kommer jag få testa sprutor förutsatt att min kille har bra spermier.
    Ska ta upp dessa mediciner med min gyn när jag pratar med henne igen om ca 2-3 veckor, tack för tipsen!
    Håller tummarna för att allt funkar för dig på denna kur!

• Bollas

Tack :) Du har väldigt bra chanser att få fina ägg med sprutor! Jag fick ju det! Lycka till massor, jag ska följa med på hur det går ( om du delar alltså) :) kram

Svar på tråden Har någon provat Femar (Letrozole)?