• Frogstomp

När lägger ni era 18 mån?

Har en son nu på 18 månader.
    Sover rätt så bra. Men när man pratar med andra
    mammor/pappor, så lägger dom sina barn vid 6/7 tiden.

Det tycker jag är jätte tidigt, iaf för oss.
    Så blir dom chockade när dom får höra när vi lägger vår son.
    Blir runt 8- halv 9. Och då vaknar han vid 7 på morgonen.
    SKulle vi lägga han vid 6/7 då skulle han vakna vid 4/5.

Är verkligen så sent? Vid 8 ligger han oftast och sover.
    Brukar börja vid 19.15 med bad, borsta tänder, välling, mys innan vi lägger han i hans säng
    sen somnar han eftr max 15 min =S. 

Så när lägger ni era små? Är vi verkligen ensama om denna tid, känns ju som det.

• Svar på tråden När lägger ni era 18 mån?
  • LillaFlingan

nä vi lägger också våra vid 20 tiden, de är 1½ och 2½ år gamla.
    idag har det blivit lite senare och båda är ff vakna trots att kl är 20.40... men nu ska de få välling så de somnar nog snart :))) 

• Frogstomp
    LillaFlingan skrev 2011-11-06 20:40:42 följande:
    nä vi lägger också våra vid 20 tiden, de är 1½ och 2½ år gamla.
    idag har det blivit lite senare och båda är ff vakna trots att kl är 20.40... men nu ska de få välling så de somnar nog snart :))) 
    Okey.
    Händer ju ibland att han inte somnar förns .. halv 10. 
    Men då har ju hela dagen blivit försenad med alla rutiner osv... sa det engång till en mamma,
    hon höll ju på tappa hakan, men hellre att han är vaken än att bråka med nån som inte vill sova =/
  • Länisen

17 månader är sonen, och honom läger vi kl 19. Han vaknar nästan alltid ganska precis kl 7 på morgonen. Ibland händer det att han vaknar lite tidigare eller senare också, men aldrig före kl 6 och aldrig efter kl 8.

Casper 2010-06-09
  • vittra

Så tidigt har våra barn aldrig lagt sig. Äldsta la sig kring 20.30-21 tiden i den åldern och yngsta kommer nog fortsätta ligga sig kring 20 som hon gör nu (hon är 14 mån) för vi lägger båda barnen samtidigt nu och det blir runt 20-tiden. Det passar utmärkt, skulle absolut inte vilja lägga dem redan vid 18, då hinner ju pappan knappt träffa dem och vi hinner förövrigt inte ens äta middagen klart Dessutom är jag ingen morgonmänniska och helt att gå upp redan vid 5-tiden är absolut inget jag vill göra!

• HASP

Min kille är 19 månader och vi brukar lägga honom vid 20-tiden. Då vaknar han vid 07-tiden på morgonen, vilket vi tycker är lagom då han ska vara på förskolan ca 7,30. Är han trött tidigare på kvällen så får han ju lägga sig tidigare men det händer nästan aldrig.

• Margaux

Vi börjar nattningsrutinen med bad 18.30.
    Middag(gröt) 19.00 sen borsta tänder och läsa bok. Oftast är han i säng 19.30 och sover 99% av gångerna innan 20.00.
    Vi kan egentligen inte sträcka/flytta rutinerna så mkt för då blir han övertrött och oregerlig.
    I det sista har han varit väldigt stökig på nätterna men det verkar vara på väg tillbaks... *hoppas, hoppas*

• Pumpkin

Sonen somnar mellan 19.30 och 20.00. Tidigare än så hinner vi helt enkelt inte, plus att det skulle bli så lite familjetid på kvällarna annars. Vet faktiskt ingen som lägger sitt barn vid 18-tiden...

• Zimba

Vi lägger vår 18-månaders son kl 20 och han somnar oftast lugnt efter max 10 minuter. Sen sover han för det mesta till kl 07 på morgonen. Han vaknar till ett par gånger på natten och då får man stoppa in nappen och klappa om honom så somnar han om. 

• Toppen9

Lägger min 20 månaders mellan 18.30-19.30 och eftersom han då sover till 7 på morgonen.

• norrlandsflicka

När sonen var 18 månader så brukade han somna vid 21. Det gör han fortfarande oftast, var ännu senare ett tag 1 vecka innan vi ställde om klockan och han började sova i vanlig säng. Blev först 22-23 han somnade den veckan.
    Barn har ju olika sömnbehov och vanor. Jag föredrar då att få sova längre på morgonen framför ha barn som somnar tidigt.

• Natulcien

Oj, klockan 18 låter som extremt tidigt! Hur kan då den som jobbar hinna träffa barnet på kvällen?

Vi lägger vår 1-åring kl.19.30-20, oftast närmare 20. Och tidigare än så kommer det knappast att bli. Det passar oss perfekt. Lite tid att leka efter middagen kl.18 och samtidigt får vi några barnfria timmar varje kväll.

• Frogstomp

tack för era svar, nu känner jag mig inte lika ensam om denna tid ;D !

• Zixi

Vi tycker att vi lyckats få dottern i säng tidigt om hon somnar kl 20. Vi brukar sikta på att natta henne runt 20, om vi lägger henne för tidigt så tar hon bara en tupplur och är sen uppe och röjer till midnatt. Om det hänt mycket på kvällen eller om hon fått sova för sent på eftermiddagen så kan hon vara vaken till 22 utan problem, ibland senare. Just nu tar nattningarna väldigt lång tid, hon har svårt att komma till ro, så även om vi siktar på 20 är det sällan hon somnat innan 21.

Hon har länge vaknar kl 8, ett tag blev det lite senare. Men de senaste dagarna har hon haft långa (2h) vakenpass på natten och vi har varit tvungna att väcka henne 8:30 för att hinna till förskolan i tid, inget vi är vana vid.

2010-07-20 3040/50
  • Guldlock80
    Zixi skrev 2011-11-25 12:03:08 följande:
    Vi tycker att vi lyckats få dottern i säng tidigt om hon somnar kl 20. Vi brukar sikta på att natta henne runt 20, om vi lägger henne för tidigt så tar hon bara en tupplur och är sen uppe och röjer till midnatt. Om det hänt mycket på kvällen eller om hon fått sova för sent på eftermiddagen så kan hon vara vaken till 22 utan problem, ibland senare. Just nu tar nattningarna väldigt lång tid, hon har svårt att komma till ro, så även om vi siktar på 20 är det sällan hon somnat innan 21.

Hon har länge vaknar kl 8, ett tag blev det lite senare. Men de senaste dagarna har hon haft långa (2h) vakenpass på natten och vi har varit tvungna att väcka henne 8:30 för att hinna till förskolan i tid, inget vi är vana vid.
    Samma här. Siktar in oss på att få vår lilla 19-månaders i säng strax för kl 20, men hon somnar oftast inte förrän kl 20.30, ibland senare än så. Även hon har svårt för att komma till ro många ggr, oftast då hon fått sova för mycket eller för sent på dagen. Sen sover hon oftast 10 h-pass på natten, men det varierar även där; ibland mer, ibland mindre. Skulle aldrig funka för oss att lägga henne vid 18-19-tiden! Då skulle man ju vara tvungen att kliva upp vid 4-5-tiden! Nej, kl 6 känns tidigt nog som det är just nu.
  • Venna

Vi lägger sonen kl 19, och då sover han oftast till mellan 7-8:30.
    Lägger vi honom senare vaknar han tidigare.

Svar på tråden När lägger ni era 18 mån?